Jump to content
Sign in to follow this  
Hagehøna

Koksiodose - hvor lenge kan parasitten leve uten vert?

Recommended Posts

Hei!

Jeg har aldri hatt koksiodoseutbrudd blant hønene mine, men de kan vel likevel være bærere av parasitten? Jeg driver å planlegger utegård for kaninene, og kaniner takler jo denne parasitten dårlig... Vet noen hvor lenge eventuelle parasitter kan overleve i plenen/hønemøkk? Tåler de kuldegrader? Har litt å si for hvor jeg plasserer kaninene sin utegård... Er det eventuelt noe en kan gjøre med plenen for å sikre seg mot parasitter? Kalke?

Har fått svar, parasitten overlever vinteren. Om noen andre lurte. Men er artspesifikk, så den kan ikke gå fra høns til kaniner eller omvendt...

Det er først og fremst kylling og ungdyr som vert ramma av koksidiose. Ein må alltid gå ut frå at det finnes koksidier i hønsehus, og at disse vert tatt opp av hønsa og skilt ut med avføringa igjen. Når dyra går på strø el. kan parasittane fullføre livs syklusen sin mellom høna og strøet. Koksidiose som sjukdom oppstår når smittepresset er større enn motstandskrafta til høna. Ein bør derfor forsøke å minske smittepresset, og samtidig styrke hønsa si motstandskraft, god hygiene og forebyggande tiltak skal vere nok til at parasitten ikkje får fullføre livssyklussen sin. Antal koksider vert drastisk redusert ved gode rutiner for skifte av dunndekke og vask av automatar.

Utskifting av strø eventuelt jord i utegård har stor effekt. Slik jord/møkk er fin å legge i kompost etter at den er kalket, da får du fin matjord.Vasking av drikkeautomater og fortroer er meget viktig..