Jump to content
kloppine

Hus for moskusender

Recommended Posts

Hei

Me har veldig lyst på moskusender og lurer i den forbindelse på korleis huset deira bør utformast. Eg ser det er ein del info rundt omkring om kva dei treng av mat, vatn og temperaturar, så det skal eg ikkje mase om her, men eg slit litt med å finne ut korleis dei vil ha det i huset sitt:) Eg har søkt litt på nettet og fann dette fantastisk flotte om enn så ekstravagante hønsehuset og falt sjølvsagt pladask for det http://velkommenhjem...04/hnsehus.html. Eg har ein nevenyttig mann som er villig til å ofre tid og energi på å bygge for meg, så då er spørsmålet: funkar dette som andehus? Er det nokon som har tips og råd om korleis bygge andehus så ville eg bli svært glad for det.

Mvh kloppine

Hei og velkommen :duck:

Jeg har også sett på det hønsehuset og lignende før, de ser helt fantastiske ut!

Jeg har moskus ender og jeg har dem i stallen foreløpig. Planen min er og lage ett hus til dem ute som jeg eventuelt kan flytte litt rundt på. Moskusene foretrekker å være ute hele tiden så de trenger ikke egentlig så stor flott plass. Mine er ute hele tiden bortsett fra på natta pga rovdyr. I går regnet det hele dagen og det var ingen av dem som valgte å gå inn i stallen. Jeg tror ikke det hønsehuset du sikler på egner seg for moskuser. De er ikke veldig interessert i å spasere opp en hønsestige. Mine er i en hesteboks hvor jeg har satt opp sittepinner i to forskjellige høyder, pluss en slags benk hvor jeg har satt opp en rugekasse. De har rugekasse på gulvet også. De legger egg i begge kassene. Et par av dem velger å sitte på pinne, de fleste ligger på gulvet om natta. De veksler litt på. De får mat og vann inne for å oppmuntre dem til å gå inn om kvelden. De har vann ute hele dagen og mine går helt fritt. De beveger seg over store områder, men kommer alltid hjem igjen. Når de har vann inne blir det et forferdelig søl, men jeg har heldigvis sluk i gulvet. De bæsjer absolutt hele tiden og det blir mye gris. Jeg har tenkt å bygge det nye sommerhuset mitt som et slags skur hvor jeg kan lukke dem inne om natta og gi dem mat og vann på utsiden om sommeren. Om vinteren vil jeg nok ha dem i stallen når det er på det kaldeste. Da bruker jeg varmelampe i stallen, selv om dette antagelig ikke er nødvendig. Om vinteren legger jeg ut noen paller som jeg topper med halm så de får varmet beina sine når det er snø. Jeg har også vært plaget med rovfugler om vinteren så da har jeg måttet ha dem innenfor en innhegning på en ca 20 kvm med fiskegarn over i perioder, det blir veldig grisete når de må gå på så lite område. De er noen helt fantastiske fugler, utrolig nysgjerrige så jeg har groupies overalt hvor jeg beveger meg. Lykke til med prosjektet ditt!

Husk at ender griser til ganske mye, så veggene bør være glatte og bør kunne spyles rent. Hvis du vil ha det litt enkelt så kan skaffe fram noen halmballer som du lager et tak til. Da kan du bare skifte halmballer et par ganger i året. Taket bruker du selvfølgelig om igjen.

Tusen takk for fine svar. Eg frykta at det kanskje var uegna:( Finst det nettsider med bilete av passande hus? Eg prøvde å google, men fekk opp mange flytehus eller hus for høner. Skulle aller helst hatt ei oppskrift frå begynnelse til slutt, men det er kanskje litt storforlangande:D

Hei!

Jeg er også ganske usikker på det med hus for moskusene mine. De kom ut av egget nå i mai-juni. Hittil har de hatt et "sommerhus", eller et "barnerom" som vi bygget omtrent som et kaninbur, slik at de får tak over seg og vegger på tre sider. Det liker de godt!, så da jeg tok det vekk ble de utrygge og la seg i badekaret første natta!

Nå tenker jeg: kanskje et litt stort hundehus fóret med halm er bra nok?... Det er det med vann... en varmelampe eller en ovn om vinteren slik at de får vann å drikke...

ellers har jeg forstått at de klarer av det meste bare de ikke fryser på beina?

Glad for tips ev fotos på smarte løsninger for villahage-ender! :-)

Ingen gode tips om villahage-andehus, men må bare si takk for linken. Wow! For et hønehus. Lurer på hva som egentlig må til for å få gubben til å brette opp ermene sine igjen :lol:

moskuser er takknemlige for det meste, de kan fint klare seg med en tett busk å legge seg under. hos oss har de tilgang til et hønsehus, men det blir stort sett bare brukt til redeplass. ellers har vi to gapahuker til de, der trives de veldig godt. da har de ly for vær og vind, med full kontroll på hva som skjer rundt de. har og en stor dam i hagen, de ligger gjerne på kai-kanten både om sommer- og vinternettene.

de er jo ikke særlig elegante, så et hus med lang stige er ikke noe særlig. de ramler seg bare ut igjen selv om de godt kunne klart å flakse ned i stedet :)

våre ender deler seg i par, egentlig sjelden at alle ligger på samme sted. så dersom du har mange ender kan det være greit å lage til flere alternativer til de. men om du ikke har mulighet til det så finner de alltids ut av det :)

de trenger ikke noe varme om vinteren, så lenge de har anledning til å gå i le et sted. vi legger spon og høy i gapahukene, bytter ut når det blir vått og skittent. det er lurt å gi de mat og vann godt utenfor huset/skjulestedet deres, da slipper du unødvendig søl. de skiter fælt der de står og eter og steller seg :tongue:

Så fint å lese disse svarene :-)

Våre ender ligger nå i vannet hele natten. Før lå de i "barnerommet" a la kaninbur, om natten, men da vi fjernet dette, valgte de badekaret :-)

De fikk en gapahuk, men det ble visst feil...

Men: hva med vann om vinteren? De må jo stadig ha drikkevann tilgjengelig så når det fryser... da er det jeg tenker at det er best at de har et hus der det er varmelampe ved drikkevannet?

Hva sier de mer erfarne andefolk til dette?

Takker for svar!

:-)

med vann i andehuset blir det griseri. vått overalt! det går fint å ha et drikkekar med lokk, f,eks en bøtte, der man lager hull stort nok til at de får hodet nedi uten problemer. da får de drukket og skylt nesen, men klarer ikke grise så fælt med vannet. de trenger jo ikke bade hver dag, så lenge de får renset øyne og nese.

leste et innlegg på forumet her et sted om en som hadde hevet stedet der de fikk vann litt over gulvet, og satt drikkekaret på rist. da renner vannet vekk, kanskje oppi et kar som står under, og du sparer deg mye arbeid med å skifte bunnstrø i tide og utide :)

:smiley: Takk, Bente!

Da er det håp om at også våre tre fine fuglevenner skal gå en god vinter i møte!

Vi har sett etter et brukt hundehus til bruk for dem. Nå tenker jeg; kanksje det er best å bygge et hus selv så det blir mest mulig praktisk . Alt som er praktisk funksjonelt er jeg STOR tilhenger av! :laugh:

kjekt å dele erfaringer :)

selv om endene ikke trenger det særlig høyt under taket, er det en STOR fordel for den som skal gjøre reint at det er mulig å stå noenlunde oppreist :P

greit å lage "benker"inndelt i kasser, så får du utnyttet gulvarealet godt, og de har en grei redeplass. moskuser er fæle til å lage seg rede der du helst ikke vil, f.eks i skogen, under uthus, busker osv. endene er ute hele tiden om de får velge, men om du ikke har rovdyrsikker luftegård er det like greit å lukke de inn om natta. ellers blir 3 fort 0 :(

lykke til med endene dine!

Jo, vi har en sikker ( håper jeg etter alt strevet med å lage den etter alle kusntenes regler) utegård hvor de lukkes inne om natten.

Takk igjen for tips om hvordan et andehus skal være.

Har hatt "alle andre slags" fugler, men ikke ender, før i tiden. Må lære litt nytt nå :smiley: og det er jo morsomt!

Vi har et andehus på ca. 3 gange 5 m med mat og vann og en rugekasse. De er ute hele dagen, men går inn om kvelden.

De koser seg veldig mye i sitt hus. Min erfaring er at de liker litt stor plass.

Vi hadde høner før, men de sluttet med å værpe. Da solgte vi dem.

De blir glad med bare en rugekasse og litt halm. De har det bra nesten uansett :smiley: De er veldig hardføre :duck:

Takk !

Ja, jeg vet at de tåler ganske mye. :azn: Det er bra, det. men det er jo også forskjell på klima.

Og jeg har sett at de er vanedyr av rang! Nå har jeg vært og hentet et gammelt hundehus, som vi har satt i andegården.

Jeg skal fundere litt mer på det med vann og kasser og slikt. Strø på gulvet vet jeg jo er bra. Det letter rengjøringen noe veldig! :azn:

Men jeg vet også at jeg må lære dem å bruke huset, hjelpe dem å"legge seg" og siden stenge døren de første nettene, slik at de får vanen med å gå inn. Slik jeg lærte dem å bruke "barneværelset" de hadde da de var små.

Nå har vi funnet løsningen for andehus!

rent tilfeldig, om jeg så må si det.

Men, jeg ville ikke spandere allverden på ender som tåler mye kulde. Men det var det med vannet.

Syntes jeg hadde kommet opp med en kjempeide!

Et brukt isolert, stort, gammlet hundehus. Men ikke visste jeg at det skulle være SÅÅÅ tungt!! fire mennesker og vi fikk bare såvidt løftet det opp på tilhengeren...peees. Neste tanke var såklart: Hva gjør vi når jeg kommer hjem??

Det var for tungt for mannen og meg alene.

Demontering av vegger og tak. En for en ble de båret ned i andegården og skrudd på plass igjen.

Det var da vi skrudde sammen igjen at det skjedde, det smarte:

Den siste veggen skrudde vi ikke opp igjen som før, men festet med hengsler nede, og krok oppe, slik at jeg bare kan løfte den ned, og gå inn og rense!

Gulvet var allerede belagt med platbelegg, så da var det grei skuring.

Inn med vannbøtte med lokk og hull til hodene.

Nok med flis på gulvet.

Og en varmelampe i krok over vannet.

Endene bruker hundeluken som inngang med en rampe foran, og døren til luken felles ned som rampe inne i huset. ( men den står egentlig alltid åpen)

Så da skal det nok bli en god vinter for familien Gakk nede i hagen.

Har planer på ett par moskusänder till våren. Trädgården "kryper" kryllar av sniglar och nu ger jag snart upp med allt annat.

Men jag vet inte hur jag ska hålla dem under hus till vintern. Har en stor hundgård med hus som kanske kan passa?

Är de hemkära och håller sej på tomten eller måste jag gärda in dem?

Snälla hjälp mej för nästa sommar ger jag upp och flyttar hemifrån!

Moskusender drar aldri fra hjemstedet sitt :cheesy: En hundegård høres helt topp ut synes nå jeg!

De er sneglespisere av rang, en voksen moskus tar og renser 100 kvadratmeter på en time.

Etter vi fikk moskusender har det ikke hvert en snegle på tomta :wink:

Er ikke helt enig i at de ikke forlater hjemmet sitt. 

Mine har både gjort det, og forsøkt å gjøre det. Tror kanskje de søker seg mot vannet som er et godt stykke unna. Så, om de har sine instinkter i behold, så da gjør de vel det. For mat får de nok av, så det kan ikke være det som gjør det. :-) 

Mine spiste snegler med god apetitt, inntil naboen overforet dem med kraftfor mens vi var på ferie. Ikke en snegle inn i nebbet deretter, nei.. .. 

Vi har gjort en luftegård til våre, av gjerdenetting, 2.5 m høyt. som de går i når vi ikke er hjemme. Det er også nettingtak, slik at ikke allt kraftforet skal spises av skjærer. 

jeg lukker dem inn der, eller i huset sitt, om natten, for det er grevling og rev i området. 

Lykke til, det er veldig koselige dyr å ha i hagen! sosiale, pene og stille. 

hilsen mettemor

Når moskusen er i "ungdommstida" er de ikke så stedbunnede som når de blir eldre, man kan klippe vingene(fjærene) for å forhindre dette.

Så synd at de ikke spiser snegler lenger da, men de begynner kanskje til våren. :wink:

En av våre ender tar en lang flytur hver dag, hun er over 500 m vekk fra huset i en stor sirkel, minst tre varv. I høst har hun sovet borte noen netter men er alltid hjemme i tide til frokost. Den regnete høsten sammen med naboens gravemaskin på jordet lagde forhold som tydligvis var uemotståelige... vann, leire. mark  :duck:

Hei Prydfugll! 

ja, de er personligheter, og din and er visst intet unntak!

Jeg er glad for at jeg fant igjen Frøken Dolly etter hennes ville ferd. Og for at vi har naboer her som følger dem hjem når de spaserer nedover gaten i flokk og følge :-) Nå har jeg midlertidig sperret av deler av tomten med litt kyllingnetting , for ellers er det åpent og fritt for utferd. Hittil har de ikke flydd over den .... se rusler omkring. 

Vi har også vingeklippet. Men jeg ser at hun letter likevel :-) 

Vi håper at hun til våren blir stedbunden nok til at vi kan stole på at hun kommer tilbake etter eventuell flytur. :-) Når hun får andunger å passe (forhåpentlig) vil hun vel ikke bli borte...