Gå til innhold

Kan det være mareks?


Anbefalte innlegg

i etterkant av noen kjølige og vindfulle dager har jeg to høner som har blitt dårlige. De er nødt til å gå i hagen for øyebliket da vi fjerner mye masse i hønsegården og skal legge inn pukk. Gjørmehøl - for å si det slik. Hagen er langt mere utsatt for vind. Den ene hadde typiske forkjølelsesymptomer med nys og bobler i øynene, og hun ble helt fin etter to dagers hvile inne. Men den andre som jeg fant liggende på siden, har ikke nysing el.l, men var slapp og krøllet tærne på ene foten. Hun klarte ikke stå ved egen hjelp da. Dette er jo typiske tegn på mareks, selv om hun ikke har hatt noen merkelig gange i forkant, men etter litt over et døgn inne klarte hun å stå selv. Hun spiser litt dårlig, men synes å komme seg mer og mer. En annen ting; begge to var veldig røde i huden i ansiktet. Begge er jo fine og blanke i fjærdrakten, men det er kanskje ikke av betydning? I håp om at det kan være mangel på e-vitamin har jeg nå kjøpt vitamintilskudd. Men om noen av dere har opplevd mareks tidligere vil jeg gjerne høre hva dere tror. Vil jo ikke pine henne, men hun er en av mine favoritter så går gjerne en ekstra mil for henne.. Tror det å dra henne til veterinær vil være stressende, og har til nå ikke funnet noen med peil på fugl (langt mindre høns!), så jeg har avventet situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Trur du kan ta det med ro, sidan ho har kome seg og står- tenkjer dette ikkje er mareks. Rød hud kan tyde på feber, trur dette er forkjølele. Gi vitaminar, kamille te, ro og kvile inne. Eg hadde avventa eit par dagar før eg kontakta veterinær. Ved mareks vil fuglen trenge lang tid å restituere seg, om den i det heile blir bra, det skjer ikkje over natta for å seie det slik. :) Håpar det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kamille te har litt antibakteriell virkning, bland i vatnet sammen med vitaminer. Om du observerer at den eine foten fortsatt er stiv uten vidare symptom kan tran (1 kapsel- innhold) rett i nebbet i 2-3 dagar hjelpe på immunforsvaret. Feber er bra som hos oss, det tyder på at immunforsvaret virkar. Matjoghurt kan også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket begge hønene i ansiktet med bomull fuktet i kamillete da jeg tok de inn første dagen.. :) Trodde kanskje de hadde fått noe slags betennelse i huden også. Dryppet øynene med saltvannsløsning.. Uff stakkars små; men det var velment da. Jeg har bare brukt kamillete til rensing av sår. Men da skal jeg blande i litt i drikkevannet i morgen tidlig. Tenker hele gjengen får samme behandling; det skader jo ikke.

I kveld da jeg skulle slukke så sto hun og strakte seg og tok en fjærpuss, så jeg tror kanskje hun er over den verste kneika. Tenker jeg gir tran på oppbløtt brød. Da slipper jeg å herje mer med henne enn nødvendig.

Tusen takk, Prisilla, for gode råd! Jeg er så glad for dette forumet, hvor vi ferskinger nyter godt av deres erfaringer og kunnskap.

Og til alle andre som trenger vitaminer til fuglene deres; bestill fra Tormod! Jeg måtte ha det brennkvikt, og det ble DYRT. 119,- for 35g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvordan gikk det med høna, Tuppene på Fjellhøy? Har et tilfelle som er alkurat likt ditt. Var innom hønene i dag og så at den ene tuppa mi gikk litt tungt på ene siden. Jeg tenkte det var tilfeldig og lot henne være.. Et par timer senere var det tid for kveldsstell og da lå hun igjen ute alene.. Foten er slapp og køller seg sammen. I tillegg så bobler det fra ene øyet. Hun bor nå på badet og har fått sanasol, vann, ropa-b, yoghurt og kraftfor. Spist bra, pusset seg og prøvd å stå litt. Er spent på hvordan dette går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble helt fin etter noen dager inne på gjesterommet. :) Dette var i forbindelse med noen skikkelig vindfulle dager i våres; høner tåler vind og trekk dårlig, men mine har ikke vett til å holde seg innendørs selv om det er storm i kastene... :o Jeg trodde de ville gå inn om det ble for mye for dem, men det gjorde de ikke..

I etterkant har jeg tatt lærdom av dette, og de får husarrest når det blåser som verst! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da kan det stemme med tutta på badet, her har det vært sterke vindkast siste uken.

Men liker dårlig at hun fortsatt står så ustøtt, hun må trå ned foten på en spesiell måte for å kunne støtte seg på det, ser nesten full ut stakkar...

Spiser og drikker godt, men jeg er så usikker på hvor lenge jeg skal la henne streve...Vært på badet med energi"grøt" nå to døgn.

Men uansett godt å høre at din ble frisk og rask!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så vurderer jeg nå å teste mine pga dette tilfellet, men i og med at de ikke viser noen sykdomstegn betyr det naturlig nok at jeg må dekke alt selv. Blir fort dyrt, så dette diskuteres heftig på hjemmebane for tiden, da gubben ikke ser nødvendigheten med å bruke penger på veterinær og prøver av en tilsynelatende frisk flokk.

Et lite tips til deg er at du nå kan utnytte situasjonen til å få MT til å ta prøver for deg. Da dekker de utgiftene, og du får vite om det er noe alvorlig eller ikke. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde i hvert fall jeg gjort det. Er mye sykdom som verserer, og hvem vet hvor lenge det har pågått?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men regner med det kommer på 1000+ i og med det er hjemmebesøk, og så påløper vet.inst. sine satser for testing av blodprøver. Det ligger prisliste på nettsiden deres.

Nå kjenner jeg en forhenværende veterinær (omskolert pga allergi), og tenkte jeg skulle høre med henne om hun kan ta prøver av fugl. Er visst ikke bare bare, og vil jo ikke ha høns som forblør. Slik jeg har forstått det skjærer de et snitt under vingen. Uvisst om jeg kan bruke henne jeg har brukt til nå også, da hun egentlig er type smådyrsveterinær.. Ikke så greit å finne kyndig veterinær.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer statusen i heimen,

Etter over 3 døgn på badet uten særlig bedring ble det avgjort at tuppa skulle få slippe mer.

Hun ble på slutten "lam" i begge bena og anstrengte seg veldig med å holde balansen.

Veldig leit da man fort knytter bånd til disse små, men det var nyttestløst å dra det ut flere dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både koks og mareks er desverre ikke helt uvanlige sjuker å få, men trist åkke som :( håper du får et sykdomsfritt hønsehold nå fremover uansett

(jeg ville nå nytta høve til å fixe meg noen tester for skumlere saker på MTs regning var jeg deg ;) så slipper du nå å lure om du senere skulle få lyst å selge/gi bort rugeegg og dyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med noen av hønene mine til veterinæren for mycoplasmatesting, men jeg måtte vise dem hvordan de skulle ta blodprøve... Det ble ikke så dyrt, trur det var 6-700 kr omtrent. Men hvis man har misstanke så ska MT komme til deg uten at du trenger å betale. Typiske tegn på mycoplasma er hovent øye (ofte bare et), skum i øyet og snørr som lukter litt infektert. Hvis du har sett noe som minner om det burde du få gratis prøve. Håper de er friske, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om syke høner her, som kanskje har vært rammet av mareks.. Skummel sykdom. :(

Når det gjelder blodprøvetaking, brukte veterinærene som var her en vakum-sprøyte. De stakk den bare inn i en blodåre under vingen mens jeg holdt høna og blodet ble trukket ut. Veldig renslig og raskt og greit. Jeg fortalte dem at andre hadde opplevd at veterinærer skar et snitt under vingen og da sa den ene veterinæren med et smil at de var oppdatert og brukte moderne metoder her. :)

Forhåpentligvis blir det mer og mer vanlig med slike metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av symptomene til mycoplasma stemmer, særlig ett boblende øye, men jeg tror ikke øyet var så hovent.. Den dagen vi tok henne var det tykt, grønt puss i nesen. Hun var nok litt tett fra før, sikkert etter at hun var ute hele dagen og sikkert slet med å gå inn når vinden herjet.. I hovedsak begynte det med et slapt ben som til slutt resulterte i to lamme ben. Jeg fikk oppdatering fra slakteren etterpå, han har avlivet flere høner tidligere, men på denne tuppa var det ingen reaksjon i bena etter hodet var av. Var en god bekreftelse på at det var riktig å ta henne, det gikk nok bare en vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Mareks er eit herpesvirus som ein aldri vert kvitt med mindre ein slaktar alle høns, sannerar hønsehuset og startar opp med nye høns desverre. Viruset treng ikkje å bryte ut hos enkelte individ, men dei er bærarar. Mareks smittar via rugeegg, så kyllingar som vert klekka frå slike egg er fødd med viruset. Hjelper ikkje å vaske egg for mareks smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå en moskusand liggende i sykestue under kjøkkenbenken. Det er uvisst om det er mareks eller kalkmangel som gjør at hun ikke vil stå på føttene. 


Hun spiser litt, drikker mye, siler ut eggeskallet i vannet og tar det til seg i stor stil.  og er ellers i fin form. 


I dag ble bæsjen veldig suppe-tynn, i går, da hun halt plusteselig sluttet å gå, var den helt fast. 


Jeg vet ikke hvordan dette går tilslutt. 


Var hos dyrlegen i går. 


jeg fikk høre at det er viktig å deisinfisere dersom det er mareks. 


Og at jeg ikke bruker de samme kar ol... 


Sørge for utvidet renhold, og desinfeksjon av hender ol. når jeg går imellom de tre endene jeg har . ( en er ute i andegården, alene nå stakkars. En ungfugl til temming i bryggerhuset og så hun som er syk på kjøkkenet.. 


 


Ja vi får se ...


om jeg i vinter har to eller tre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...