Jump to content
Sign in to follow this  
Alhansi

Har jeg en andrik for mye?

Recommended Posts

I mars mistet jeg hele moskusandflokken min, bare en av 12 som overlevde Mikkels rov. De store regnbygene overlang tid skylte jorda bort og gjorde saken enkel for reven komme seg inn under gjerdet. Ble veldig lei meg. Bestemte oss for å lage en innergård i andegården, vi har støpt gulv satt opp hundegjerde(9kvm), med nettingtak. Nå får verken rev eller hauk tak i endene på natters tid. Om dagen er de ute i den inngjerdte andegården sin, med dam og mange store trær omkring.

Fikk tak i det som jeg trodde var 5 ender og 1 andrik, den ene anda(Henna) var inne hos hønene hele tiden.(vi hadde dem inne hos hønene mens vi lagde den nye andegården) Nå som andgården er ferdig og moskusendene er flyttet dit, så ser vi at Henna ikke var Henna, men Henrik!Alle endene deler samme lille andehus(natt), Aron er sjef og Henrik tusler omkring i andegården og unngår noe bråk. De slåss ikke. Henrik er en flott andrik, men det er Aron som har dametekke og alle fire damerne(Kiwi,Pricilla, Ovelia og Dolly) er hans. Dere som kan mer om dette, hva skal jeg gjøre? Nå er det reir i andehuset også ser jeg, hm.............

Hos oss har det variert litt hvor bra det har gått. Sloss de for mye er det ikke bra, men samtidig er det kjelt å ha en reserveandrik dersom det skjer noe med sjefsandriken. Vi har to andriker nå. Det går bra fordi den yngste har vett på å unngå konfrontasjon.

så lenge dei går fint i lag gjer det ikkje noko. hadt 2 andrikker i lag siste årene går velgdig bra :blush:

Har 3 andrik som har vært gode vennersiden i vinterda de traff hverandre. Har sloss litt men gått fort over. Men nå måtte jeg skille dem.De to minste går løs på den største hele tiden. Han vil  bare være vennermen blir sint til slutt. I og med at han er mye større ser ikle den ene ut nå. mistet og knukket fjær. Sår på bar hud . Den store vil bare være m dem hele tiden og blir helt ifra seg når han ikke får være m dem. Det hender at de to minste som er brødre sloss også. Men bare skiller dem så er alt greit igjen. Hvor lang tid tar d før fjær vokser ut igjen ? lett å få en annen hann sammen med den største ? vil ikke at han skal være alene. Egg og en haug med ender er ikke aktuelt. Setter stor pris på svar.