Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg begynte med høner her i høst, og har rasen dverg kochin.

Jeg og en venninne kjøpte i forgårs kyllinger som en bekjent av venninnen min hentet for oss.

Det skulle være fra en seriøs oppdretter - og vi fikk 2 uker gamle kyllinger. Normalt sett får man vel plukke kyllingene selv?

Denne oppdretteren hadde selv håndplukket kyllingene da de ble hentet.

Noen som kan hjelpe meg å se kjønn?

kyllingernye.jpg

Posted

den som er nederst på bildet kan se ut som ei høne? synes hun har annen kam, mer gul og mindre enn de andre.....

vanskelig å si, kan du ta flere bilder, ikke bare ovenfra, men av hver kylling, så vi kan se litt nærmere på de.

Spurte du etter å få kun høner? .....

Posted

Jeg skal prøve å få tatt bilder, men ganske sikker på at alle er haner. Fikk beskjed om at de er to uker, men de er større enn de andre kyllingene mine som er snart 1 mnd. Jeg ønsket høner.

Posted

Jeg beveger meg egentlig inn på et område hvor jeg ikke har allverden av egen erfaring, men kommer med synspunktet mitt likevell.

Kyllinger blir solg som kjønnsortert og usorterte kyllinger.

Kjønnsorterte kyllinger er av åpenbare grunner eldre OG høyere i pris, fordi man vet hva man får. Kyllinger må jo være i en viss alder for å kynne si med sikkerhet om det blir en hane/høne, avhengig av rase sikkert. (Noen raser ser man det jo med en gang.)

Usorterte kyllinger, kan man kjøpe fra de er daggamle, billigere, men er da kjøpers glede eller sorg, hvilket kjønn de små dunballene viser seg å være. -Er det ikke sånn? ;)

Jeg har selv seks dk kyllinger nå, som nærmer seg seks uker og er enda i tvil. Når jeg kjøpte dk-høner fra en "seriøs oppdretter" første gang, var kyllingene 8 uker, og selv da endte vi opp med en hane for mye. ;)

Posted

Ellers kan jeg jo tilføye at når vi hentet kyllingene, var de allerede plukket og pakket.

Tror ikke seriøse oppdrettere ønsker å få inn andre i eget hønsehus, fordi de kan bære med seg smitte/lus osv fra sitt eget...

Det var ihvertfall grunnen til at vår oppdretter ikke ønsket besøk i sitt hønsehus! ;)

Posted

Jeg er litt usikker på kyllingen til venstre i det øverste bildet i fra i går.. Kan det være en høne? Håper noen med bedre peil vil uttale seg.

Jeg er nybegynner selv, og skal på ingen måte sverte noen oppdrettere, men jeg mistenker at det her har gått litt fort i plukkingen.

Jeg ser den med å ikke ville ha besøk i hønsehus og ferdigplukkede kyllinger; selv har jeg egne støvler som jeg ikke bruker andre steder enn i eget hønsehus/gård av redsel for smitte. Og skifter straks om jeg har vært hos andre med høns. Men om det viser seg at fire av fire kyllinger er haner, og det er litt mye.. Man ser tidlig tegn på DK-kyllinger, selv om man ikke kan være helt sikker så tidlig. På mine kyllinger (de har dog litt Mille Fleur i seg) gjettet jeg kjønn ved ti tolv dager, og det viste seg å være riktig. Hønas kam er jevnere og lavere, og mindre markert enn hanenes. Har man en del å sammenligne med og er erfaren bør jo utkommet være litt bedre enn som så, synes jeg...

Posted

ferdigplukket kyllinger ???? når jeg solgte i fjord og da var det snakk om mange kyllinger... alle fikk velge sine egne kyllinger..... kommer jeg til noen å skal kjøpe 10 kyllinger og dem er ferdigplukket så reagere jeg på at alle ser ut som haner..... jeg skal selvsagt la det gå litt tid ... men viser det seg at ALLE er haner så JA da vil jeg beskylde hønebonden med juks.....

Posted

Hvis de er mellom 4-6 uker, så er det et godt tegn! På den tiden hadde en av hanenekyllingene mine allerede begynt å få ganske mye rødt i kammen! Krysser fingrene for deg, Mermaidia! ;)

Og jeg er helt enig at man burde forvente seg mere enn en høne av 10 kyllinger, hvis oppdretteren selger kjønnsorterte kyllinger!