rufushund Posted April 27, 2012 Report Posted April 27, 2012 Satte inn 20 rapphønseggg i rugemaskinen. Etter 8 dager fant jeg ut at 11 stk var ubefruktet etter lysing. Alt gikk bra fram til 22 dag. Da så jeg eggene rørte på seg. Etter det har det vært stille. I dag er det 25 dagen og har bestemt at 27 dag slår jeg av maskinen.På dag 21 satte jeg ned tempraturen 0.5 grader og skrudde opp luftfuktighet til 65 %Fra dag en har de hatt 37,5 grader og 45% luftfuktighet. Er feilene at eggene har ligget ig ikke stått med spisse ende ned?HJELP Quote
g freeman Posted April 27, 2012 Report Posted April 27, 2012 Hvilken type maskin har du? Tipper unsett for mye fuktighet. Quote
rufushund Posted April 27, 2012 Author Report Posted April 27, 2012 Har en octagon 20 advance ex Quote
rufushund Posted April 27, 2012 Author Report Posted April 27, 2012 Bjørn Olav. Hvor stor fuktighet mener du jeg at jeg skulle hatt? Veldig usikker på når fuktigheten skal opp. Lest på norske og utlandske steder og der varierer det fra da 21 til 23 dagen Quote
g freeman Posted April 27, 2012 Report Posted April 27, 2012 Hei, har aldrig ruget rapphøns, men mener de har en rugetid på 25 til 26 dager? Hvis det er tilfellet kan de være ruget ved for høy varme, hvis de rugger på seg ved 22 døgn? Rugeeggene skal luftes to ganger om dagen og fuktes når luftingen er avsluttet, dette fra dag 10. Dette er jeg litt usikker på om er nødvendig. Jeg tror ruging skal være omtrent som for fasan, det er sikkert noen her inne som hvet mye mer enn meg om dette da jeg som sagt aldrig har ruget rapphøns. Hvordan har luftlomma vært under rugetiden? Hvis det er mye ubefruktede egg så blir ofte dårlig klekkeprosent på resten av eggene. Er det postegg? Jeg kjenner ikke maskinen din men for meg virker det som den er litt vanskelig å få til før en har lært den og kjenne, sikkert noen her inne som kan gi deg noen tips om hvordan få det beste ut av denne maskinen. Mvh Bjørn Olav Jeg er ofte på Chatten, der treffer du ofte noen andre også som du kan spørre. Quote
Recommended Posts