Gå til innhold

mislykka ruging


Annette

Anbefalte innlegg

Hei.Noen som kanskje har noen råd..ect? tok det som en selvfølge å få kyllinger (sultanegg) etter ca 21 dager. Har to dverg cochiner som ruget de..... Men det blei ikke noe av klekkinga som skulle vært på onsdag. Lurer fælt på hvorfor. Eggene var utviklet, dvs jeg lyste dem og det hadde skjedd endringer i fargen i egget, lyst øverst og resten var svart. Kan det ha vært avbrutt ruging da vi var bortreist noen dager i påska. Eller noe med lagringa av egga???? (syns i hvertfall synd på hønemødrene som ruga så lenge uten resultat..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Vanskeleg å seie kva som har gått galt. Kanskje du kan opne egga å sjå evnt ta bilder? Det kan ha med lagring av egga. Vending x 2 dagleg og lagring mellom 10-14 grader er det ideelle. Fekk du egga tilsendt i posten? I så fall er kvile med den spisse enden ned i to dagar for ruging viktig. Strengane inne i egget kan ha vore snurra i egget, slik at fosteret ikkje har fått næring og slutta å utvikle seg. Har egga stått "fast" på posten (ei helg) uten vending kan det og spele inn. Kan hende hønene vart skremde av egga. For mange egg under høna kan vere ei årsak. Var det kvite feltet i den spisse eller den butte enden? Ligg kyllingen (feil i egget) med rumpa i den butte enden, klarar den som oftast ikkje å klekke. Håpar du fekk litt svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Veldig glad for det!! :wink: Den lyse enden var i den butte enden av mange av eggene da jeg lyste før jeg kasta dem i dag. Skal se om jeg "hæler" å åpne ett egg å ta bilder. Syns det er så ekkelt. Men ett knuste i stad, og da var det bare en rosa flytende masse inni egget, od det lukta nesten råttent.... Jeg hadde eggene i en eggekartong på kjøkkenbenken i ca en til to uker før jeg la de under høna. Og snudde eggekartongen rundt 180 grader to ganger daglig. Men ser av det du skriver at de burde ligge kjøligere og kan hende ikke snu de så mye som jeg gjorde. Det var ca femten egg på to høner..... Og håper jeg ikke gav opp for tidlig. Men til onsdag denne uka ville det vært 22 dager. Og sultan høns er vel ikke noe seinere enn det????ps. rugeegga kommer bare herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok det var i overkant mange egg, i kombinasjon med at egga har hatt for høg temperatur under lagring. Varme i tillegg til at dei er gamle gir ofte dårlig resultat. Sultan egg (ca 45 g) er ikkje mykje større enn egg av dverg kochin (ca 33 g) 5-6 egg burde vere passe. Pass på at høna ligg godt på alle egga og at det er godt med høy i kassene. Bedre lykke neste gong :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egga kan klekke 5 dagar på overtid, det har eg erfart i alle fall, og dersom hønemor har hatt mange å varme, kan det vere litt sein utvikling som gir seinare klekking. lys farge i den butte enden og mørk farge elles tyder jo på at det er utvikling, det lyse er luftlomma og det mørke er der kyllingen ligg. Uansett kjedelig at det ikkje blir fullborne kyllingar, bedre lykke neste gang!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...