Jump to content
Sign in to follow this  
trude

Ruge rapphøns og fasanegg

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg har kunn ruget høner og vaktler før og har hat en vellykket hønseruging i maskinen i år for å teste at allt fungerer før jeg skal ruge fasaner og rapphøns.

men hvordan temperatur og hvor lenge skal de ligge i maskinen? Kan de ruges sammen?

Håper på svar fra noeb som har prøvd før.

Hei,

Generellt er det veldig viktig å bruke anvisningene i bruksanvisningen på rugemaskinen du har, det kan variere litt fra hvilken type maskin du har hvilken temperatur du skal bruke. Egg fra fasan og rapphøns skal ha tilnærmet samme temperatur som høns og vaktler. De kan ruges sammen ja, men egg fra fasan kan ha lengre rugetid enn egg fra rapphøns, det kommer an på hvilken fasantype. Rugetider for en del type fasaner finner du på Prydfugler.no.

jeg fant liksom ikke helt den infoen jeg ville ha i heftet som fulgte med maskinen. det er en octagon avance.

Det er sånne "vanlige" fasaner så om jeg har skjønnt rett så skal disse og rapphønsene ruges ca likt. et par dager lengre en hønene..

Hei,

Egg fra rapphøns og vanlig fasan(jaktfasan) skal ruges i ca 23-25 dager. Temperaturen skal ligge på ca 37,6 grader celsius. Eggene hos jaktfasan har veldig hardt skall, derfor er det en fordel med høy luftfuktighet under klekking.

Lysing av fasaneggene går fint fra dag fem :) . Kan være vanskelig å se skikkelig på mørke fasanegg men ei skikkelig lommelykt eller egglyser gjør susen . Luftfuktighet på ca 60-65 % de tre siste dagene gjør klekkingen mye lettere som Tormod her sier :) . Fasankyllinger må ha en stor romslig kyllingkasse ( gjerne med nettinglokk hvis du ikke har egnet bur ) da de flyr fint etter 14 dager ,plass er viktig for å unngå at de hakker for mye på hverandre.

Lykke til med klekking og kyllinger :)

rugetempratur må du se hva som passer for din marskin men 37,6-37,8 burde vere bra.jeg skal legge de forste 200 fasaneggene i klekkemaskinen i morgen og klekker på 37,5 grader. bruker så høy fuktighet som mulig, ca 80 - 85%.

rapphøns klekker på samme tid og samme fukt som fasan.

legger inn egg 21 dagen og peller ut kyllinger 25 dagen.

lykke til med rugingen...

da er det kansje snart påtide å lyse de da...

men klekke på lavere temp... det har jeg ikke hørt før men er verdt et forsøk :dans: har automatisk fukt styring i maskina så håper jeg klarer å få den opp på 80%+

har dere kyllingene under lampa like lenge som hønekyllinger? jeg har noen trekasser med tette vegger og delvis netting lokk som jeg har brukt til kyllinger da jeg syns det har vert lettere å få fin temp nedi der også tidlig på våren. jeg tror den vil passe fint

Som Jakfalk sier så varierer tempratur fra maskin til maskin . Hos meg er det 37,7 idelle klekketemp , men fukt på 80% er neppe nødvendig . Glasset i maskinen skal ikke være igjendugget eller ha rennede vannstriper . Da er det for fuktig og kyllingen kan kveles..Klekking dag 23-25..

klekker med 80% og har fortsat kyllinger som sitter fast i egget men vet ikke om det er vanlig uansett fukt.ligger på en klekkeprosent på 80% og klekker ca 1000 fasan og 800 rapphøns.men det er sikkert forskjell fra marskin til marskin det også.ligger litt lavere under klekking pga kyllingen produserer varme når den jobber for og komme ut.du får komme med en melding om hvordan det har gått....

jeg gjorde egentlig minst mulig.... klekte som jeg klekker alle andre kyllinger og alle egg som var befruktet klekte. en kylling som hadde litt kjipe bein så den ble tatt bort ellers lever alle i beste velgående uten noe mer tilpasning.

har liksom vert så redd for å prøve for alle sier det er så vanskelig. men tror det blir fasan og rapphøns ruging her i hele sommer pluss de to hønene som plutselig har lagt seg på for å ruge selv.