Jump to content

rugende høne stengt borte fra eggene....

carina
 Share

Recommended Posts

Hønemor som har ruget i snart to uker på 6 egg ble ved et uhell forhindret i å ligge på eggene i over en time... ute i huset lå det på rundt 15 grader i rommet, hva er sannsynligheten for at kyllingene inni eggene overlever!?

Bruk lunka vatn i eit stort litermål. ta vanntesten ca. 17- 18 dagen, altså rett før klekking. Egget kan bevege seg, noko som betyr at det er ein levande kylling i egget. Synker egget til bunns er kyllingen død, flyt det er det liv. Det skadar ikke egget å ta vanntest. Tørk forsiktig med papir.

Eg har lest at eggene naturlig får en avkjøling hver dag, da hønemor går av for å spise og gjøre fra seg. Har også lest at i enkelte rugemaskiner simulerer dette ved at varmeelementet slås av i korte perioder hver dag. Dette skulle jeg i min visdom gjøre manuelt med min rugemaskin tidligere i år, og tok av toppen 15-20 minutter dann og vann. Og selvfølgelig glemte eg å sette den på igjen en kveld. :blush: Dette medførte at eggene lå over natta uten varme (ca 7 timer), og jeg var helt sikker på at jeg hadde ødelagt hele rugingen. Men da jeg lyste for å se etter liv, var der bevegelse i alle eggene!! De hadde da ligget ca 2 uker i maskinen. Så jeg tviler på at den ene timen din har noen som helst betydning! :azn:

• Upvote 2