Jump to content
Sign in to follow this  
ThereseP

Avlive kylling....

Recommended Posts

Jeg har en kylling som virker litt unormal... Tror det er noe galt med den. Så lurer på hva som er beste måte å avlive den? Den er bare en uke gammel...

Vel, kyllingen ble klekt for ei uke siden. I går fant jeg kyllingen liggende på rygg. Klarte ikke selv å snu seg igjen. De andre kyllingene hadde tråkket på den. Den hadde merkelig oppførsel etter den episoden. Søvnig, falt bakover (dårlig balanse), skjev form på brystkassa. Dette var den minste av dverg silkene mine. Det virket som den ble litt bedre i går kveld. men i dag var det tilbake til samme greien. Sto for det meste på ett sted og vinglet.... Skikkelig trist. :grin: Jeg spurte en kar om hvordan han brukte å gjøre d. (avlive). Så jeg tok mot til meg å gjorde det. Ble sinnsykt kvalm etterpå! Huff! Så grein jeg litt.... :grin: Men så ble det litt bedre, for meg. Jeg tror jeg tok rett avgjørelse i å avlive den. Vet ikke hva som skjedde eller hvorfor den ble slik. Om det var for at den ble tråkket på, eller om det var noe annet som skjedde som jeg ikke fikk med meg.. Nei, dette var en tung og vanskelig avgjørelse. Men sikkert en riktig en. Håper de 15 resterende kyllinger holder seg frisk og rask! :sad:

• Upvote 1

Du er kjempe flink ThereseP!! Det er alltid vanskelig å ta ein slik bestemmelse. I dette tilfellet gjorde du det einaste rette, det er eg heilt overbevist om. Av og til kjem det kyllingar med genfeil som ikkje vil klare seg, då er det bedre å avlive enn at dei skal lide.

Har lest artikkelen om slakting av kylling. Men hva slår dere hodet mot? Ser for meg at det blir litt upresist å skulle holde en liten kylling og slå hodet mot noe for at den skal bli bevisstløs. I fall den rykker til eller noe og man ikke treffer skikkelig. Eller at den får nakkesleng før den treffer kanten.

Det er ikke bedre å slå noe hardt mot hodet i stedet?

Bruker siden på øksen å slå den bevisløs med...Har ikke hastverk når jeg skal avlive kyllinger eller høns ..Sikker på at jeg treffer med et hardt slag ved første forsøk.

Førstemann hos oss som fikk aktiv dødshjelp kasta vi hardt i gulvet:( Fort gjort, umulig å bomme, og ikke noe søl... Men litt trist

Godt at "smellen" var hard nok.. :wink:

Med bedøvelse så menes slag mot hodet slik at kyllingen/fuglen er bevistløs før avliving skjer.. Jeg prøver alltid å avlive kyllingene så tidlig som mulig ved livets begynnelse ...liker ikke å må ta livet av en ung flott fugl som jeg har hatt omsorg for i lengre tid :blush: men noen ganger er det også nødvendig . Vet det går "høylytte " diskusjoner på andre nettforum om samme tema.. Synes Fuglepratens medlemmer er flinkere til å debattere, lære/ lære bort og har flere nyanser når det kommer til de fleste tema angående vår flotte hobby .

En liten kylling kan man bare kaste hardt i en vegg, helst en mur vegg eller et mur gulv. Død momentant, finnes ikke noe som er mere humant en det.

Litt eldre kyllinger og voksne høns så kan man enten kappe av hode med øksa, det blir mye gris og kan virke brutalt, så jeg bruker ikke den metoden. Et hardt slag i hode slike at det blir bevistløs, ta tak i beina å sleng den i noe hardt. Etter det tar du tak i hode, vri det 360 grader rundt og slit hode av slik at du kjenner/hører at det ryker, etterpå kan du kjenne på halsen for sikkerhetens skyld at nakken er av ved at du kunn kjenner skinnet imellom fingrene dine. Ha alltid øksen klar, for de av dere som ikke er så sterk så kan det være tungt å slite av hode på en voksen hane, så ha øksa klar just in case.

• Upvote 1

Jeg har fått forklart slakting av høns av min bestefar før han døde, og den metoden fungerte veldig godt på dverghøns. En holder en hånd rundt nakken på dyret og den andre hånda holder hønta tett inntil en. Så drar en raskt i halsen til høna og fort knekker det bakover. Opplevde ingen sprelling her så lenge hodet lå bakover over knekt nakke.

Derimot på store høner turte jeg ikke, da jeg er redd jeg ikke er sterk nok i klypa til dette.

Pippa: Du kan da ikke mene at kyllinger over 24 timer skal bedøves? Og når metoden for å bedøve er å kakke den i hode slik at den er bevisstløs, så skal man være sinnsykt følsom på labben for å ikke slå den i hjel når man bedøver den.

Selv hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger mot Spurvens metode på småttinger, men har heldigvis aldri behøvd å gjøre det. Større kyllinger "bedøver" jeg så hardt at dødskrampene inntreffer momentant :wink: