Gå til innhold

Hvordan forer dere hønene?


minibonden.blogg.no

Anbefalte innlegg

Hvordan forer dere hønene deres?

Jeg pleier og fore hønene mine på kvelden, etter at de har lagt seg. I starten så gikk dette bra, men etterhvert så fant de ut at de kunne hoppe ned og spise maten på kvelden, og dermed ikke ha noe mat neste dag. Dermed fant jeg ut at jeg kunne slukke lyset og bruke lommelykt når jeg skulle for de. Det funket også en stund. men nå i det siste har det vært sånn at med en gang jeg lukker døra bak meg, så hører jeg at hønene flakser ned fra vaglen. Da spiser jo de opp al maten, mens noen få av hønene sitter igjen på vaglen og ikke får noe mat. Det begynne og bli ganske slitsomt og løfte hønene opp på vagla ettersom de flyr ned, også synes jeg synd på de siden de ikke får noe mat på dagen. Hva gjør jeg feil? og hvordan gjør dere det?

Bør jeg fore de på morgenen i stedet? eller får de så lite mat at de er sultne hele tiden?

Blir takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hønsa mine har fri tilgang på for, du burde sikkert skaffe deg ein forautomat til slik at dei har nok mat gjennom dagen. Eg forar rikelig på ettermiddagen, då får dei både kraftfor og anna reste mat. Har du ikkje tatt ormekur på hønsa dine, er tida inne for det no. Invendige parasittar stjel næring frå hønsa noko som fører til at det går meir for, hønsa vert og avmagra noko som fører til færre egg.

  • Upvote 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja :)

mine høns har også fri tilgang på kraftfor. Dvs jeg har automater som er gangske store og rommer endel mat. Jeg sjekker alltid disse om morgenen og på kvelden. Fyller opp om det er behov. Etter middag får de matrester, brød etc.

Så du bør nok fylle opp automatene også om morgenene, da får hønsa dine jevnere tilgang på mat, og de vil ikke være så glupske på kvelden heller.

Har du brød som begynner bli litt tørt, kan du evt bløte dette litt og gi til hønsa, dette liker de godt og de har litt å pusle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også fri tilgang på mat. Maten henger i fortønne i hønsehuset og rekker sikkert for 14 dager :) . De tar det de trenger, men syns det er mye stiligere å løpe rundt på gården og finne seg snacks selv. De spiser en del for mer om vinteren. Jeg strør litt korn på gårdstunet innimellom, det er stor stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også fri tilgang på kraftfor, og får dagens matrester når vi har spist middag. Kraftfor fyller jeg ved behov om kvelden. Kanskje du har litt små forautomater? Mine gidder knapt å reagere når jeg fyller forautomatene; noe helt annet når jeg kommer med restematen eller kornkoppen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte og si at de også får matrester og brødrester hver dag. Henter gamle brødskalker på butikken ca. en gang i uken som hønene koser seg med.

Ser at dere har fri tilgang på kraftfôr, det kommer jeg ikke til og begynne med, men jeg kan derimot gi de litt mere mat. Også skal jeg prøve og fore de på morgenen istedet, kan hende det blir litt vanskelig pga. skole og sånt, men jeg skal gjøre mitt beste-det er jo tross alt "ungene" mine :dans: Takk for tips Prisilla, Ormekur skal bestilles :) Og tusen takk til dere andre som svarte :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Ropa-B kan du både behandle og forebygge, eg hadde tatt ei behandling. Ropa-B tek både innvendige parasittar i tilegg til ei rekke andre sjukdommar og du slepp å holde tilbake (kaste) egg i og med det er eit naturpreparat, dei kan også rugast. Bestiller du derimot ormekur av veterinær kan egga rugast men ikkje etast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hønene egentlig har ganske "passe" hold, kjenner brystbeinet på de. Bestiller ormekur i morgen så får vi se hvordan de blir etter det :) Mine har også fri tilgang til skjellsand, og veldig ofte ute, de er for tiden inne, og ute når det er fint vær, men skal snart flytte de ut i sommerboligen så de kan være ute hele tiden :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...