Gå til innhold

Økologisk fòr


Fryd

Anbefalte innlegg

avem

All mat må vere økologisk ja, kraftfor, frukt og grønt, frø og friskt for, i tilegg må markene dei går på vere økologisk dvs ikkje gjødsla med kunstgjødsel.

Agropub: http://www.agropub.no/id/8961

Tusen takk for informativ og nyttig link :-)

Jeg har forøvrig hørt at de eggene vi kjøper som står er økologiske ikke helt er det? Noen som har hørt det samme? Ser på den linken du har sendt meg at hver høne skal ha 4 kvm luftegård, og det er jo ikke værst. Kjempebra, men har virkelig alle hønene det som vi kjøper eggene til i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på dette.

Vil veldig gjerne gi mine fugler økologisk, men jeg vil helst ikke gi egg-for.

Bruker nå Kromat oppdrett både på høner og ender, og det fungerer fint.

Fikk beskjed på felleskjøpet at oppdrett Natura kun ble solgt i 1000 kg eller noe, og slike størrelser kan ikke jeg håndtere eller lagre for den saks skyld...

Om noen finner ut av noe så er jeg veldig spent på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tusen takk for informativ og nyttig link :-)

Jeg har forøvrig hørt at de eggene vi kjøper som står er økologiske ikke helt er det? Noen som har hørt det samme? Ser på den linken du har sendt meg at hver høne skal ha 4 kvm luftegård, og det er jo ikke værst. Kjempebra, men har virkelig alle hønene det som vi kjøper eggene til i butikken?

Fra Veileder B om økologisk landbruksproduksjon:

"Fjørfe skal ha tilgang til en utendørs luftegård når værforholdene tillater det, og skal når det er mulig, ha slik tilgang i minst en tredel av livet sitt." I praksis betyr dette at de økologiske hønene ikke nødvendigvis kommer ut hver morgen slik det står på kartongene. Det er krav om at disse luftegårdene skal ha en hvileperiode på 3 mnd i forbindelse med nytt innsett. Om innsettet skjer i sommerhalvåret vil jeg tro dette går på bekostning av utetida ja, den tredelen hønene er ute pleier å være i sommerhalvåret :/

Uansett, kjøper man egg på butikken så er økologiske det beste alternativet! Økologiske høner bor "bare" 6 stk pr kvm (mot 9,5 hos "frittgående") og de får forhåpentligvis se sola i løpet av livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...