Gå til innhold

Hvordan ordne det best for nybakte hønemødre og deres kyllinger?


bobq

Anbefalte innlegg

Venter småtroll i hønsehuset om 5 dager. Hønemor har vært flink å ruge, og har ikke gått av eggene selv om hun har lagt seg til å ruge i den rugekassa som brukes av de andre hønene. Problemet er at denne rugakassa står et stykke opp på veggen. Når, hvor og hvordan bør jeg flytte den lille familien? Vil ikke at kyllingene skal ramle ned, og heller ikke at de skades av andre høner som kommer for å verpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Eg har eit bur eg plasserar i eit hjørne til hønemor og kyllingane hennar. Du kan trygt flytte ned hønemor og egg når den første kyllingen er klekka, på denne måten er du sikra at ingen dett ned og dunballane får verte knytt til mor på ein god måte. Du slepp også at andre høner er harde med dei. For og vannautomatar berekna til kyllingar er det beste, små kyllingar kan drukne i større vannautomatar. Lykke til med klekking, håper det kjem mange høner :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også vært et tilbakevendende problem hos meg. Ikke no morsomt.

Tidligere har jeg bare lagt en god haug med flis under kassa i tilfelle den første ramler ut, og så som Prisilla sier: flytte hele sulamitten ned på gulvet.

Holder på med å lage ruge/verpe kasser som henger på kroker inntil veggen i passelig høyde slik at jeg bare kan hekte dem av når klekkedato nermer seg.

Kan også være greit å ha en ekstra kasse liggende som jeg bare bytter med den det ruges i, slik at de andre som verper ikke fratas favoritt verpestedet.

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker smijerns ampler, sånne som man egentlig skal ha blomster i ;) Lette å flytte på når det klekkes, og tydelig vis veldig fine å ruge i. Henger de opp i taket og da får de som ruger der fred for de andre hønene. Når tiden er inne for å flytte mor og de små, løfter jeg bare hele ampelen inn i et hundebur i ett hjørne av hønsehuset. Ellers er mine høner veldig glad i flettede kurver. Disse er også lette å flytte på når tiden er inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mine gjør hvert fall det. Jeg må jo passe på så de nettopp får kommet seg opp og ned igjen. Men nå er det DK er som "eier" amplene og de flyr opp lett som en plett :) En av mine dk høner ruger nå på 6 egg, men sover fortsatt med kyllingen sin i "redet". Så lærer kyllingen å ruge også, hun triller egg innunder seg akkurat som mamman sin. Fasinerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare for å fortelle kordan det gikk: Det e lørdag formiddag, DEN lørdag formiddag når eggene skal klekkes. Utew i hønsehuset er det litt texas, for mine tre høner som ikke ligger klukk har alle sammen lagt seg i kassa til den klukke høne (vel, ikke helt sant, det er ikke plass til den fjerde høna, men ho forsøker innbitt å komme seg inn. Når jeg forsøker å fjerne de andre hønene blir de skikkelig sinne, men får putta dem i et anna kasse. Den stakkar klukkhøna lå klemt inn i et hjøre, og lå ikke på eggene sine i det hele tatt. Pga den innmarie oppførselen til de andre hønene velger jeg å flytte klukkhøna og eggene ned på gulvet, inn i et eget avlukke. Ingen av eggene har startet å klekke. Dette blir hønemor svært forvirra av, og vil flere ganger gå av eggene. Men når bare første egget er klekt så stabiliserer det seg.

Til neste gang skal jeg ikke flytte høna før første egg er klekt (hvilket jeg jo ble rådet til på denne tråden). Evt at jeg flytter høna så tidlig at hun foretar hele rugingen på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info å ta med dette!

Jeg har laget en rugekasse blokk... Altså 3 rugekasser over hverandre, i ett gammel skap, men er også redd for at når dem begynner å ruge, så vil nok noen ramle ned.

Bilder av rugekasseblokken ligger i denne tråden, der det også er bilder av hønsegården og hønsehuset:
/>http://www.fuglepraten.no/index.php?/topic/7413-bilder-av-ditt-h%C3%B8nsehus/page__st__20

Jeg likte idéen med å hekte fast rugekasser i kroker! Den skal jeg også implementere! Blir nok flere rugekasser snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...