Jump to content
Fugl Føniks

slaktedebutant

Recommended Posts

jeg må mest sannsynlig slakte to welsumer unghaner snart.

hadde tenkt til å slå dem hardt i hodet mot hoggestabben, kutte av hodet med en skarp øks og slenge dem i fryseren.

men etter å ha lest litt i trådene nedover her skjønner jeg at det er mange måter å gjøre ting på og mye å tenke på.

jeg synes det virker mest sikkert å kappe av hodet, selv om det blir mye blod om jeg gjør det.

ønsker en renslig og korrekt prosess slik at jeg ikke dåner og kan ta vare på kjøttet på en god måte.

vil aller helst hatt noen ved min side til å vise meg da jeg er slaktedebutant (og tidligere veggis).

men jeg har sittet på en bøtte inne på et lite bad og ribbet ei moskusand mot at jeg fikk med meg anda hjem.

har også sett på slakting av sau på jordbruksskole og hadde åndsnærværelse nok til å spørre om å få med innvollene til hunden.

så jeg er ikke helt fremmed for det heller.

jeg kjenner at jeg er mye mer komfortabel med å ta hånd om avliving av dem her hjemme enn å prakke dem på noen som egentlig ikke vil ha haner. de har tross alt gått her hjemme med en snill fostermor og etterhvert tante, blant forglemeiei og bringebærbusker og alt for mye løvetann. men jeg kjenner også at at jeg gruer meg en smule. noen som kan hjelpe?

skulle egentlig lage en egen slaktetråd her inne på fuglepraten som viste trinn for trinn,men det er ikke bare bare med 2 små på under 2 år i huset....det du gjør er : 1 stk huggstabbe,1 stk klubbe av ett eller annet.lekter (2"2)på 40 cm funker fint.en stk skarp øks...

hold hanen i beina,legg hodet på stabben.slå hardt (slik at du hører ett knekk) kapp av hodet,og kast kroppen et stykke bort ( så slipper du å få klæren tilgriset)

Det som virkelig overraska meg første gang jeg skulle slakte fugl, var hvor raskt krampene inntraff. Dvs, de intraff med en gang, og det betyr at dersom du dunker den hardt nok i hodet først, så vil du få problem med å holde den i ro nok til å få hodet skilt fra kroppen. Anbefaler at du har noen slagss innretning som holder hodet stødig. Jeg slakter lam hjemme, og etter at de er skutt hat man noen sekunder å områ seg på før krampene kommer, men slik er det altså ikke med haner. Krampene varer ei heil stund også, så det å slenge den bort fra deg etter at du har kappa hodet av er et godt råd. Evt ha regnklær på, og hold den godt etter beina. De blør jo ganske bra i krampene sine, så det er ikke helt bortkasta heller.

Som en anekdote kan jeg fortelle at min far og hans brødre hadde konkurranse i sin ungdom (under krigen). Når de hadde kappa av hodet kasta de fuglen opp i lufta for å se hvem som kunne fly lengst. Og vinneren fløy visstnok over fjøstaket.

Her brukar vi å stappe dei ned i ei bøtte med kaldt vatn... men einig i at krampane kjem med ein gong!!

Det var en flott side. Lett å forstå alle stegene også. Må vel være noe liknende å få kjøpt som kan brukes til samme formål som den trakten han har

Kjempebra side! Likte den lungeutskraperen også. Men personlig foretrekker jeg å flå kyllingene, er ikke så glade i skinnet, og det er mye raskere å flå enn å ribbe

Det var en flott side. Lett å forstå alle stegene også. Må vel være noe liknende å få kjøpt som kan brukes til samme formål som den trakten han har

Det er ikke verre enn å ta med et bilde av den til en blikkenslager, men jeg vet ikke om du får den i rustfritt.

Jeg henger dem i renneløkker etter bena, etter jeg har slått dem, men før jeg har kuttet strupen.

Merker også at hvis jeg slår for hardt, dør de og da kommer selvfølgelig krampene. litt vanskelig balansegang

Denne er veldig detaljert beskrevet med bilder.

Skulle ønske de solgte den "trakten" han bruker i norge.

http://www.backyardc...chicken-graphic

Lukke til!

Er ikke verre enn at man kan lage en selv heller post-2481-0-97418400-1338919573_thumb.jp å lakkere i passende farge. Laget også en kopp til å ha under for å sammle opp en del av blodet, ikke utprøvd enda så får se om den funker.

Er ikke verre enn at man kan lage en selv heller post-2481-0-97418400-1338919573_thumb.jp å lakkere i passende farge. Laget også en kopp til å ha under for å sammle opp en del av blodet, ikke utprøvd enda så får se om den funker.

Jævla stilig!

Har du bare banket den av tynn-plate?

Ja mer eller mindre. Laget en mal av papir først, streka den opp på plata å skjærte ut med vinkelsliper. så var det til å bøye å hammre så formen kom passe på plass. Borra hull og naglet det sammen for så noen runder med sprayboksen. I grove trekk :)

Ja mer eller mindre. Laget en mal av papir først, streka den opp på plata å skjærte ut med vinkelsliper. så var det til å bøye å hammre så formen kom passe på plass. Borra hull og naglet det sammen for så noen runder med sprayboksen. I grove trekk :)

Da har jeg mitt neste prosjekt.

Likte spesielt godt den colaflaska til å samle blod. LOL

Hehe ja.. Den virket så passende når jeg holdt på, har tenkt i etter tid at den kansje er litt liten i diameteren da så får se om jeg ikke lager en som er noe større.

Legg inn et bilde eller to da når du kommer så langt. Fint å se andre tolkning av den.

En link til en side som hjalp meg i gang http://razorfamilyfarms.com/animals/chickens/kill-them-with-kindness-how-to-make-and-use-a-killing-cone/

Holder du høna/hanen under den ene armen din vil fugelen strekke fram hode.

Da kakker jeg den i bakhode med en liten klubbe. Høna/hanen blir bevistløs med en gang.

Deretter kan du bruke øks og huggstabb. Enkel og grei måte å avlive fjærfe.

Har prøvd å knekke nakken med hendene, men ender ofte opp med kropp og hode avskilt, ikke helt bra etter min mening.

På vaktler og små haner synes jeg det er både effektivt og enkelt å svimeslå dem (jeg slår hodet mot en skarp stein, men man kan også bruke noe til å klubbe dem med) og så dra fra hverandre nakkehvirvlene. Leste om denne metoden som den som blir anbefalt av "proffene", men måtte ta noen runder med meg selv før jeg turde å prøve. Det er forbausende lite som skal til. Den første gangen var jeg ikke helt overbevist om at dette kom til å fungere like effektivt som å hugge av halsen, og var klar for å "fullføre" hvis den sprellet mer enn noen få sekunder. Brukte tidligere saks på vaktler og jaktkniv på hanene. Men jeg så raskt at rykningene er færre og mindre kraftige med denne metoden. Det blir raskt helt stille. Helt enig med deg Fugl Fønix, prosessen må være sånn at man "overlever" selv også, og jeg hadde ikke klart å gjøre det flere ganger hvis jeg så at dyrene led. Har du tenkt å spise kjøttet? I såfall har jeg et tips om hvordan det er greit å få av skinnet. Ut fra det du skriver, så tror jeg du kommer til å klare dette helt fint :)

jeg slår de i svime så klipper jeg over halsen med en skarp greinsaks, da slipper man å bomme med øksa... så har jeg klar et tau med en hengeløkke i hver ende den ene trer jeg beina i med engang hodet er av og forter meg å henge den opp på en spiker på en vegg.

nå skal det sies at jeg alltid slakter sammen med en til, så da er det tipset om å kaste fuglen unna kanskje bedre om du skal slakte alene.

et gått tips er å ha to stk spiker med slik mellomrom at halsen går i mellom :) det  funker fint på store haner for da setter du halsen melom spikrene.  ( etter den er s¨lått i svime . får da er det lettere å få av hode mens den har krampe .:)

Jeg slakter vaktler med en kraftig kjøkkensaks. Et slag i bakhodet og så klipper jeg over hodet. Jeg holder vaktelen med en hånd over en bøtte med en pose til matavfall. Så lar jeg blodet renne ut mens jeg holder et godt tak rundt fuglen. Så klipper jeg av vinger og føtter. Drar av skinnet med fjærene på. Et par snitt i buk uken, så drar jeg ut innvollene. Hjrtet tar jeg vare på. Noen ganger lever også. Klipper av restene ( innnvoller og bakparten) mens jeg holder fuglen over bøtta. Dette blir lite gris og søl. Raskt og effektivt. Slakter jeg flere fugler, tar jeg hodet, vinger og bein først på alle sammen. Så tar jeg resten. Tror at de er viktig å holde rundt fuglen slik at den får blø ut og bli ferdig med krampene. Det blir ikke så mye søl da.

Jeg gjør det samme med hanene, bortsett fra at jeg får min mann til å bruke økes, mens jeg holder godt rundt fuglen over bøtta til de siste krampene har gitt seg. Hanene flås også.

Den første hanen jeg slaktet, spiste jeg samme dag. Kjøttet var fint, men det var seigt. Noen har beskrevet sine haner som seige skosåler, forstår litt hva de mener. Jeg har begynt å la de ligge i kjøleskap i noen dager. Tror det er en god ide.