Gå til innhold

Et par spørs.


buddy

Anbefalte innlegg

Jeg driver og legger noen fremtidsplaner og har et par due spørsmål...

Hvor lenge ca. (hvis de holdes i voliere) må de være inne til jeg kan slippe dem helt ut uten at de stikker av?

Er det noen dueraser jeg absolutt ikke må skaffe meg hvis jeg er redd for at de skal stikke av?

Hvor høyt burde det være under tak i et due "bur" (mer et stort rom , bare med 2 neting vegger) ?

Hva slags problemer kan jeg støte på ved å la duene bo i hønsegården? Det er høyt under taket med fine flyge muligheter.

Dette er bare en tanke jeg lufter litt , og håper dere kan være med å hjelpe meg med spørsmålene mine  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har ikke noe eksakt svar å gi deg på hvor lenge duer må holdes inne før de slippes fri. Jeg hadde for noen år siden en gruppe med bergens tomlere. Mener å huske at foreldrene ble holdt inne i noen måneder før de slapp fri. På den tiden la de egg og fikk fram unger. Ingen stakk av fra meg.

De var et veldig flott syn da de drev med sine artistiske flyginger i lufta, en flokk med hvite duer mot knall blå himmel, nydelig syn.  :D

btomler.jpg

Tomlere kan anbefales, flotte duer.

Kan fint gå i samme voliere som høns. Jeg hadde ikke stort rom til de, lagde et lite rom på en låve, med bare nettingvegger. Tok hull på veggen sånn at de kunne fly ut og inn.

Mere om Tomlere her:
/>http://home.online.no/~raseduen/Norge/nasjonraser/norskera.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHei . Jeg driver også med og trene duer til og fly rundt hos meg, og du må forvente og miste noen i det første . Har hatt brevduer og noen modenar ute , ender med at jeg fanger de, men har desverre mistet 2 duer (2flotte brevduer) .

Men faktisk for en uke siden kom en av mine brevduer ut , og jammen der var den borte tenkte jeg men den landet her og der, så skulle jeg til Andreas og levere min hane, og når jeg kom hjem satt den på volerie taket og klarte ikke og finne inngangen inn og når jeg nærmet meg fløy den vekk , og om 15 min så var den tilbake på volerie taket og kl 11 om kvelden fikk jeg den 8) Måtte fange den , for inngangen var liten så den klarte vel ikke og finne den . Men hvis du skal ha noen skikkelige råd om duer flyvende rundt , snakk med Andreas på forumet ,  :D

Men tilbake til spm , eller til de jeg kan svare på : Påfugleduer ville jeg ikke ha hatt hvis jeg skulle ha de flygende rundt , for alt de gjør er og gå på bakken og er dårlige flyvere .

Og vente 3 uker ville jeg ha gjort og dette har jeg fått anbefalt før dus lepper dem ut .

Lykke til  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha  :D  :D

Jeg er ekstremt svak for benbejøra dyr, og trekkes raskt mor dette dyret, hva nå enn det er:

forsidedue.gif

Men tomlere var absolutt en skjønnhet  :-* Trekkes mot de hvite/lyse blålige

Emilio: Hehe. Påfuglduer er noe jeg har ønsket meg kjempe lenge pgr.av deres skjønnhet og "renhet" høres sikkert teit ut. Men jeg skal bruke god tid på å velge den rasen jeg event.ender opp med.

Jeg er bare redd for at den åpningen jeg lager til duene skal gi fritt frem for hønsehauken inn i hønsegården. Men hullet blir vell så passe lite. Jeg får krype inn i tenkeboksen igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det omtrent som du, Eva-Lill! Har også tenkt på noen duer i hønsgården, og da gjerne påfuglduer. Men jeg er redd at de flyr så dårlig at de blir tatt, hvis de da ikke bare holder seg til hagen sånn som hønene mine. Min "gammel-due" fløy aldri mer enn noen titalls meter bort fra utegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dumt spørsmål, kanskje: er duer kun til pynt, eller kan man spise eggene deres? Legger de egg jevnt, sånn som høns, eller bare i perioder?

Duer legger 2 egg med en dags mellom rom , og disse ruger de på om du ikke ar de . Ca 4-6 egg årlig , med mindre du varmer opp rommet .

Ja , pynt og konkuranse (brevduer)

Takk skal dere ha  :)  :)

Jeg er ekstremt svak for benbejøra dyr, og trekkes raskt mor dette dyret, hva nå enn det er:

forsidedue.gif

Men tomlere var absolutt en skjønnhet  :-* Trekkes mot de hvite/lyse blålige

Emilio: Hehe. Påfuglduer er noe jeg har ønsket meg kjempe lenge pgr.av deres skjønnhet og "renhet" høres sikkert teit ut. Men jeg skal bruke god tid på å velge den rasen jeg event.ender opp med.

Jeg er bare redd for at den åpningen jeg lager til duene skal gi fritt frem for hønsehauken inn i hønsegården. Men hullet blir vell så passe lite. Jeg får krype inn i tenkeboksen igjen  ;D

Har selv 4 påfugle duer kjempe flotte duer veldig rugevillige men dårlige flyvere, dette blir på en måte "pyntduer". Og være redd for at hauken kommer gjennom hullet skal du ikke være redd for , men katten er værre.

Kunne jo sett på en sputnik ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det litt intreresse for duer i Norge da? Sånn at hvis det blir unger er det sjans for å bli kvitt dem?

Jeg har jo foreldre som hele tiden må overtales til å gå med på mine planer + at utgiftene må betales selv. Jeg krever ikke at de dyrene jeg skaffer skal gjøre meg rik, men synes de kan være med på å betale foret  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kommer helt an på osen farge og rase du har. Har både påfugel duer og modenas og alle unger som jeg får i år er bortbestilt alerede av påfugel duer. Mens det er ikke en sel som har vært intresert i modenas.

Syns modenas er en fin rase. Er akurat pase store å har en run fin form. Er veldig hardføre og bryr seg svert lite om 20- er veldig aktive og nyskjeringe og fryktelig ynglevilige. Er noen fryktelig flinke akrobater i lufta. Går ikke av rede fordet om det kommer ei hånd som skal se om det har skjed noe forandring siden sist under henner. Tvertimot går til angrep å biter og slår med vingene. fåes i utalige farger. Påfugl duer er ikke noe å satse på hvis du skal ha dom fritflygene mistet 3 på tre netter fordi dom ikke skule gå ind. påfugl duen virker ikke så harføre heller ser mine blir litt slapere på vinteren og virker pjuske på vinteren. Må ha badevaten ganske ofte på grun av at vinger og stjert er i kontakt me baken å blir møkkete lett. modenas har jo stjert som er kort og står oppover pekt og litt lange bein. vil apsålut anbefale modenas som fritflygende duer er som sakt noen flinke akrobater og smidige å raske i lufta. ikke en altfor dyr investering heller.
/>http://www.feathersite.com//Poultry/Pigeons/Mod/BRKModenas.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! De modenas var nå noen rare skapninger. Men sjarmerende som bare det  :)  Påfugl duer er kanskje ikke noe da nei, for min hønsegård bli ganske så sølete, og det omerådet som er stenbelagt er lavt under taket.

Er det tomlere eller modenas jeg burde tenke på hvis jeg tenker hardføre,hjemmekjære duer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha rolige å tamme duer så skule du ha hat noen av dom mixdue ungen jeg har nå dom er bare helt skjøne og rolige å tamme(hvite å).

Modenan er egentelig ganske aktive går mye runt på gårsplasen. Ikke veldig flygelystne, men når dom først flyr så tar dom seg noen ruder runt husa her. Modenas er jo litt andeledes i fasongen en king men samtidig også noe i same kategori. Hvis duene er vantmed å gå frit fra starten så blir dom en del roligere en hvis du bare slepper dom ut noen ganger i uka. mixsa mine går i det ene hønehuset å går frit dagen lang dom holder seg stort sett sammen med hønene i utegården men av og til flyr dom noen runder og setter seg på bua. Modenan er over alt når dom kommer ut plen,taka,gårsplasen,jole men dom er kanse ute bare 1 gang i uka av og til. hadde dom gått frit vile dom vært roligere å mere på en plass å tror jeg. Så kan anbefale begge deler til dit formål ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg surfa lit rundt, men finner dårlig med info (er såååå dårlig i engelsk)

Kapuchiner og lahore så ut som fine fugler. Kan noen fortelle meg noe negativt om dem ?  ;D ;D

Og latter og diamant, men de er vell ikke spessielt hardføre, så skal klare å ligge unna det  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to som er dårlige i Engelsk :)

Kapuchiner er bare helt råe. Er noe som heter Dansk parykkdue som er veldig lik. Veit ikke mye om Kapuchiner men utfra utsene så ser det hvartfal ut som en grei flyger. Lahore er vell mere en voliere og utstilings due. Er vell ikke av de gode flygerne tror jeg men veldig pen. kan ikke stort om dom heller.

Latter duer kan gå ute heller åre veit jeg men har alderi hørt om noen som har hat det fritflygende, men kan vel hene det går å. Er ikke store duer og veit om noen som har veldig tamme latterduer. Diamant duer er av di minste duerasene. Tåler ikke vinter å kan ikke flyge løse og skal vistnåkk skravle/bråke veldig fælt. ÅÅÅ dom er jo bare så søte da.


/>http://www.safari.til1000.net/dueslag.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant duer er av di minste duerasene. Tåler ikke vinter å kan ikke flyge løse og skal vistnåkk skravle/bråke veldig fælt. ÅÅÅ dom er jo bare så søte da.

Diamantduen er en tropedue og bør holdes på samme måte som tropefugler. Min erfaring er at de ikke bråker noe mere enn andre duer. Hadde mine i flere måneder før jeg hørte den første lyden fra de. Hannene kurrer endel i perioder, men ikke mere enn andre duer jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde de slik at de kunne være inne og ute som de ville. var ikke annen oppvarming i huset enn ei varmelampe.. og det utgjør ikke varme til hele huset. er 2 stallbokser og huset er ikke isolert., gammel tømmerkasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...