Gå til innhold

Kalkbeinsmidd?


Camilla R.H

Anbefalte innlegg

Lurer på om en av hønene mine har fått kalkbeinsmidd. Huden på den ene foten ser litt kulete ut, og noen av "skjellene" spriker litt. Siden jeg ikke har sett dette før er det litt vanskelig å være sikker, for alle bilder jeg finner på nett er av hardt angrepne høns. Tenkte å behandle med kalkbeinsmidd salve fra Tormod, men denne har jeg jo tidligst tirsdag. Hvor fort utvikler dette seg? Og så til et annet problem; jeg har to klukkhøner. Hos den ene er klekking igang. Men søstra har fortsatt 10 dager til klekking. Hva gjør jeg med dem? Bør vel behandle hele flokken?! Men en fet salve kan vel tette porer i eggene? Og vil jo helst ikke ta en hønemor/klukkhøne av redet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Mulig det er kalkbein, du vil sjå eit kvitt belegg når midden har kosa seg ei stund i tilegg til at skjella på beina røyser seg.. Trur ikkje det sprer seg så fort, du kan trygt vente på salven. På klukkhønene kan du bruke permetrin ekstra, spray et stykke frå, til kam og hakelappar kan du spraye på ein bomullsdott og påføre med denne. Med denne behandlinga må ein holde tilbake egg, men dette er klukk høner så da det er ingen problem. Du bør behandle heile flokken, husk å smørre kam og hakelappar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har ikke vaselin i huset heller, så da tror jeg at jeg venter på salven til Tormod. Litt redd den skal bli mindre effektiv om jeg kliner med andre ting i forkant. Da gir jeg hele flokken permetrin i påvente av bedre remedier. Elvira får flytte på "sykestua" og bo der til hun er fin igjen. Uff, mye skit som følger med disse villfuglene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det på noen av mine her en tid tilbake selv, jeg brukte den kalkbeinsmidd salven. Resultatet ble meget bra hadde to behandlinger å har ikke sett noe mer til det enda. Jeg ville nok kanjse rensket ut av hus og kasser også så lagt inn nytt dekke og redematrialle. Er mye styr med de villfuglene, men gleden hønsa gir veier mer enn opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permetrin tynnar ut blodet til høns, anbefalar ikkje utstrakt bruk av dette preparatet og iallefall ikkje til å forebygge. God rutiner for reinhold bruk av Stallosan-F (kalk ute), tørt bunndekke inne og ute skal vere tilstrekkelig som forebygging. :cheesy:

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har kjøpt kalkbeinsmiddsalven man får kjøpt på gamebird og kan absolutt anbefale den!

Smurt min silkehøne som hadde grusomme ben to ganger,en gang pr uke i 2 uker og nå er hun så å si helt frisk...:) De andre har også fått behandling selv om de har det i mindre grad slik at jeg forhåpentligvis blir kvitt det..

Fikk dette da jeg kjøpte voksne dyr som nybegynner..:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smitter kalkbeinsmidd?

Har ei silkehøne som jeg ser har fått dette, men ingen av de andre 15 har noe tegn. Må jeg behandle alle da eller holder det med å behandle kun den ene høna?

Har en gjeng med kyllinger (18 stk:)) også - fra 1-3 uker gamle- bør disse ev også behandles? De går løse i hønsehuset sammen med mødrene sine. Silkehøna som er angrepet av kalkbeinsmidd er ikke mor til noen av dem.

Kan en sånn røyktablett være nyttig når en oppdager kalkbeinsmidd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg gjøre det. Salve er bestilt, har i mellomtida begynt med grønnsåpebad og påsmøring av matolje av silkehøna.

For å fjerne midden helt fra bunndekke, holder det å gjøre ordentlig reint i tuppehuset, eller må det behandles på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg skulle så gjerne sett flere, gode bilder av hvordan dette ser ut, særlig i tidlige stadier. Eventuelt også bedre beskrivelser av hvordan man tidlig kan oppdage dette. Noen som kan legge ut bilder, event linker til nettsider med gode bilder/ beskrivelser?

Det jeg finner er stort sett bilder der utbruddet er langtkommet, og da er det jo ganske tydelig. Jeg tror ikke mine er angrepet av dette, i hvert fall er det ingen tegn som jeg klarer å se, men kanskje jeg ikke er dyktig nok til å avdekke dette tidlig. Ser jo at mange har hatt dette, så hadde vært greit å vite litt mer om hvordan det ser ut i tidlige stadier. Kan man feks se midden på noen måte? Har det forøvrig noe for seg med forebyggende behandling med kalkbeinsmiddsalve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I tidlig stadie er skjellene begynt å bli tydeligere og etterhvert sprenges dem, som du sikkert har sett på bilder. For å behandle dette vasker man først føttene med grønnsåpe, etterpå smører man på matolje og vaseline som man blader sammen til en passe tykk blanding. for å smøre dette på kan du bruke en pensel som man smører bakeplatene med, slik at man kommer til på alle steder. Dette gjentas 1 gang pr uke, helt til det blir borte.

For å fjerne dette fra selve hønsehuset må man desinfisere vegger, tak, gulv verpekasser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...
Den 7.4.2014 at 8.41, ane m skrev:

kan det smitte til folk? 

 

Nei, kalkbeinsmidd smitter ikke til folk.

 

2 timer siden, Stjerna skrev:

Når de skriv om kalk ute, kva type kalk er det då snakk om? 

 

Regner med det er samme type som brukes til kalking av plen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...