Gå til innhold

For tykt skall til å lyse eggene?


jojo

Anbefalte innlegg

Kan det være at skallet på egget er så tykt at jeg ikke ser no? Sist jeg fikk kyllinger lyste jeg med en led lommelykt. Så ikke mye da, men det kom kyllinger i noen av dem :-) Nå har jeg kjøpt en egglyser, men fortsatt ser jeg ikke noe! Kun luftblæra, og ser ut til at den vokser.......hmmmm.... Eller er jeg bare blind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Forrige gang lyste jeg i mørket, men nå har jeg kjøpt en sånn egglyser sak som jeg putter eggene inni å lyser :-) Det ble jo kyllinger sist, når jeg heller ikke så no. Så må bare se, men vanskelig å luke ut de eggene som ikke det er liv i da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mørke egg kan vanntesten vere eit alternativ. Bruk lunka vatn i eit stort litermål. Ta vanntesten på dag 17-18 altså rett før klekking. Egget kan bevege seg i vannskorpa, flyt egget er det liv. Synk det til botn er det dødt eller ubefrukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

jeg lyste senest i går mørke egg fra Marans, og det gikk helt fint. Så tydelig om det var ubefruktet egg, eller om det var liv der inne.

Kjøpte i fjor fra Gamebird en OvaView eggelyser til mørke egg, og bruker Ova Scope til ( den sorte boksen til å kikke i).

Den samler lyset veldig godt og i et mørkt rom, hadde jeg ikke noe problem med å lyse selv om eggene var mørke.

Lyste disse eggene første gang etter en 6 dager, og kunne til og med se spindelet av blodårer tydelig. :)

Eggelyseren med scopet til koster litt mer enn en vanlig eggelyser, men den kan lyse alt av egg, og jeg er veldig fornøyd med den.

Den var verdt investeringen :)

Men vanntesten er også et godt alternativ som Prisilla sier over, men jeg synes nå det er litt gøy å kunne følge med utviklingen av den lille kyllingen der inne, og se bevegelser etc :) Så jeg bruker begge deler, både vanntest og eggelysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med egglysere er at de blir levert med en for svak pære. Du kan prøve å bytte den ut.

Hvor får du tak i pærer da? Jeg har egglyser for lyse skall fra brinsea. Da ser jeg fint på lyse skall, men har litt lyst til å prøve meg på maran etterhvert. Er de mulige å lyse i det hele tatt?

Til trådstarter; jeg pleier å slukke selv om jeg har ovawiew, eller hva det nå heter. Jeg synes lys i rommet virker forstyrrende uansett, og da klarer jeg å se bevegelse i egget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var akkurat det jeg ville også følge med på utviklingen! ;-) hmmm... Søren at jeg har kjøpt feil egglyser... Men en ting jeg også lurer litt på, mine egg ser prikkete ut når jeg lyser dem, noen mer enn andre. Jeg gir hønene skjellesand ved siden av foret, fordi jeg har hane. Også spiser de nå selvfølgelig masse grønnt! Har plukket ut de eggene som så finest ut da ;-) er det noe jeg gjør galt, eller er det helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Huff så trist at det ikke ser ut til å være liv i eggene dine :(

Nå som du har ventet i spenning så lenge!

Du kan fint ta vanntesten på eggene, bare pass på at det ikke har begynt å bli hull, sprekk i eggene, siden det er så nære klekking, i tilfelle det er en kylling inni der. Så den ikke drukner.

Bruk en bolle med lunkent vann i, og legg egget forsiktig oppi. Om egget inneholder en levende kylling vil det ligge og duppe opp og ned helt oppe i overflaten og bevege noe på seg. Egg som er ubefruktet, eller hvor kyllingen er død, vil synke, noen ganger helt til bunnen av bollen.

Hvis det er to dager igjen til klekking, skal egget være helt sort når du lyser på det. Du vil se luftlomma i den butte enden, og i hele resten av egget fyller kyllingen opp, og du vil bare se sort. Derfor kan det være vanskelig å se om det er liv i kyllingen når klekkingen er så nært forestående. Det er vanskelig å se om kyllingen beveger på seg, den har rett og slett ikke plass. Derfor er vanntesten grei så seint i prosessen, i vannet synes bevegelsene til kyllingen lettere. Egget dupper litt opp og ned og hit og dit :) Og en riktig utviklet luftlomme gjør at egget flyter godt i overflaten, eller rett ved overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du tak i pærer da? Jeg har egglyser for lyse skall fra brinsea. Da ser jeg fint på lyse skall, men har litt lyst til å prøve meg på maran etterhvert. Er de mulige å lyse i det hele tatt?

Til trådstarter; jeg pleier å slukke selv om jeg har ovawiew, eller hva det nå heter. Jeg synes lys i rommet virker forstyrrende uansett, og da klarer jeg å se bevegelse i egget.

Jeg har kjøpt ekstra pærer på Expert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...