Jump to content
Sign in to follow this  
Budeia

De siste dagene i rugemaskinen, temp og fuktighet

Recommended Posts

Heisann! Jeg har min aller første omgang rugeegg i en lånt flatruger. Jeg har aldri ruget ut egg før, og lot temp og fuktighet stå etter anbefaling fra eier av maskinen.

Dette har dermed hele tiden ligget på 38,7 grader og 52% fuktighet. Det ser ut til å funke bra. Jeg har 6 dverg jær der alle er befruktet og i god utvikling (ser bevegelse i alle) 6 svarthøns der alle var i farta dag 12, og 6 stk isbar blanding som er litt vanskeligere å lyse med tykt skall, men jeg mener jeg så liv i alle på dag 12. Jeg skjønner at jeg ikke kan forvente full uttelling, men det ser nå lovende ut!

Nå begynner redebyggerinstinktet mitt å røre på seg, og jeg har klekkenerver. Snuingen skal etter boka skrus av i dag, og temperatur og fuktighet justeres litt på. Hvilken temp og fuktighet anbefaler dere erfarne rugere de siste dagene i forhold til verdiene jeg har hatt underveis? Dette er utrolig spennende, og vi vil selvsagt legge til rette for best mulig klekkeprosent.

På forhånd takk for svar.

Temperaturen lar du være som før. Jeg bruker å vente til de første eggene har starta å klekke før jeg da øker fukten til 80%. Dette er slik jeg gjør det. Sikkert andre som gjør det på en annen måte. Lykke til! :wink:

temperatur skal jo ikkje endres hvertfall. og som Torkri skriver så øker jeg også fukten til 80 % når noen har begynnt og vise tegn på klekking.

ellers så etter eggene er sluttet og vendes på og/eller lagt i eget klekke brett. så prøver vi og opne maskine minst mulig.. eg må like vell opne maskine for og ta ut egge skall etter hvert. i og med at det fort blir fullt når brettet nesten var fullt av egg som skulle klekkes, så med egge skal og kyllinger blir det fort over fullt..

etter klekking somregel 24 timer etter første kylling kom ut, tek eg dei kyllingene som er tørre og fine ut av maskinen og inn i rommet eg bruker til kyllinger, der får dei gå under varmelampe første 4 - 5 ukene..

Ikke endre temperatur nei, jeg mente å ha lest det, men fant det ikke igjen i bøkene mine i går, så jeg har ikke rørt tempen. Har skrudd opp fuktighet til 65%.

Ellers er det slike skillevegger mellom radene av egg i maskina, for snuingens skyld, antar jeg. Skal jeg fjerne disse? Skal jeg rette på egg som ligger litt rart? Et par av dem ligger litt opp med spissen inntil veggen på maskinen.

Så dere lar kyllingene bli i maskinen et døgn omtrent etter klekking da?

Tusen takk for svar :-)

...Og i det jeg skrev forrige innlegg, hørte jeg et PIP. (satt rett ved rugemaskinen) Det tok litt tid før jeg skjønte hva som skjedde, men så gikk jeg for å se. Jammen er det et egg som ruller hit og dit, og beboeren inni har hakket hull på skallet! Dette er jo litt før skjema, men ikke uvanlig såvidt jeg skjønner. Det er en isbar-blanding som ble tatt rett fra høna og inn i maskinen.