Djerve Posted June 7, 2012 Report Share Posted June 7, 2012 Grunnen for at jeg spør er at vi har et hønsehus som tørrfor automaten står inne i. Så er luken åpen slik at hønene får gå ut og inn som de ønsker for å legge egg etc. Men problemet er at vi har en liten hønsegård med tak som vi kan stenge/åpne, og der er stengt om natten. Om dagen åpner vi døren der slik at de får kommet seg ut på gresset på et stort område. Men så er vi plaget med at skjæren og kråka har funnet ut at det er mat inne i hønsehuset, og da flyr de inn i hønsegården og inn luka til hønsehuset og spiser der inne. Har prøvd å jage og diverse, uten hell. De spiser gangske mye, og det er ikke gunstig med tanke på lus og sånn.Så tanken var om jeg kan ta bort forautomaten om dagen når de er ute, og så på kvelden sette inn automaten og lukke igjen døra til den minste luftegården. Da får de spise på kvelden, natten og morgenen. Det er eneste mulighet vi har for å få skjæra til å slutte. Har ikke mulighet å ha tak over hele utegården. Hønene spiser jo mye gress, og vi hiver ut litt brød og slikt til dem om dagene, så de går jo ikke akkurat sulten rundt.Hva tror dere? Flere som er plaget med villfugl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted June 7, 2012 Report Share Posted June 7, 2012 Trur dei fleste av oss har hatt besøk av villfugl og du har heit rett i at desse bør få begrensa tilgang, nettopp på grunn av smittefare av div art. Du kan godt ta vekk automaten på dagtid, hønsa et sikkert litt kraftfor om morgonen før dei slepp ut og får dei han att om kvelden når døra er lukka skal det gå superfint. Alle som har hønsa gåande på grønt oppdagar at hønsa et mindre kraftfor, egga vert også mykje bedre på smak og næringsinnholdet aukar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mone Posted June 7, 2012 Report Share Posted June 7, 2012 Om dei får mat om morgon, kveld og natt, og er ute på graset på dagen, skulle det ikkje vere problematisk å ta vekk maten på dagtid. Hønene venner seg snart til kva tid dei får mat. Og på dagtid et dei gras og anna godt dei finn ute uansett!!! Prisilla vart hakket før meg ser eg.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djerve Posted June 7, 2012 Author Report Share Posted June 7, 2012 Så flott! Da blir det den løsningen Tusen takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lofothanen Posted June 8, 2012 Report Share Posted June 8, 2012 1 gang om dag holder.jeg gir kun om ettermiddag/kveld,pga samme problemstilling som deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts