Gå til innhold

frie fugler og gale naboer


xamoman

Anbefalte innlegg

jeg har endel fugler av forskjellige typer i en 600 kvm innhegning med 1,5 m høy gjerde. blandt disse er 2 påfugler. de klarer jeg ikke å holde innenfor. det plager ikke meg men mine nærmeste naboer liker tydeligvis ikke fugler. jeg liker ikke tanken på å holde disse fuglene i en liten folier og har ikke råd til å legge tak over det hele. vilken rettigheter har jeg og mine fugler? kan jeg kreve at noboen holder katten sin ut av min hage?

mvh, litt fortvilet fugle holder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg mener at du rett og slett er nødt til å holde påfuglene dine ute av hagen deres. Det er ditt ansvar. Katter er liksom noe annet og folk er inneforstått med at de kan gå hvor de vil.

Jeg syns det er skikkelig herk med disse kattene som skiter på terrassen min/hagen min og som tyter inn i huset mitt bare jeg lufter. Jeg har en mann som er veldig allergisk så det er absolutt ikke artig. Nå har vi kjøpt småbruk og bikkja går en del løs så nå er ikke katteproblemet der lenger. Det tok en mnd tid så var de kattene som støk rundt der, lei av å bli jagd opp i ett tre så nå er de vekk. (Hunden gjorde dem ikke noe dersom han skulle være så heldig å få nærkontakt, det er visst bare veldig gøy å løpe etter.)

Du kan jo snakke med naboen om akkurat det da, at katten plager dere også så kanskje dere sammen kunne finne en løsning så ingen ble plagd unødig. Da må man gi og ta litt og de har kanskje ikke tenkt tanken en gang at katta kan plage dere. I tillegg må du nok regne med å erstatte planter etc som kan bli ødelagt. Kanskje de er redd for fuglene? Det ville jo vært kjedelig og ikke kunne gå ut i sin egen hage i skrekk for å møte på en påfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er desverre ikke til å prate med. uheldigvis så er de tydeligvis bittre for at de har fått naboer. gården vår har stått tom i 15 år før mi kjøpte den av foreldrene til naboen. så de brøler bare besjeder fra hagen deres. jeg liker ikke å være vanskelig men urimelige, uhyggelige, frekke mennesker fortjener ikke å bli tatt hensyn til. i vinter så kjeffta på barna mine på 5 og 2 for å renne med akebrett i oppkjørselen deres.

evetuelle norske lover om fuglehold må holdes, men vanelig høfelighet og folkeskikk kan mi bare glemme. det har de gjort for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jeg vet hvordan det er å ha sånne hersens naboer. Det er båndtvang , men naboen lar hunden gå løs hele tiden . Den står i gården vår og bjeffer på oss og løper etter hønene våre. Det er bare en liten svensk/dansk herregårdshund , men den har allerede drept en høne hos en annen nabo. :<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klager naboene dine på fugleholdet generelt sett, eller er det kun det at påfuglene kommer over i deres hage? Jeg vet jo at mange reagerer veldig på lyder som fuglene lager, mens de glatt godtar både bråkete gressklippere, motorsager og annen støy! Påfugler skriker jo ganske høyt i perioder, og de andre fuglene dine er vel heller ikke lydløse vil jeg tro. Jeg har bl.annet gjess, de kan være ganske larmete i perioder, men mest om våren når parringstiden starter. Jeg har heldigvis kjempegreie naboer som aldri har klaget, men jeg måtte spørre dem om hva de syntes før jeg skaffet meg gjess. De har heldigvis gått veldig bra, de synes mine smålensgjess er kjempefine!

Jeg har jo også høns, men de er inne om natten så hanene forstyrrer ikke nattesøvnen til noen. Det er ikke så lett å ha fugler som lager lyd når man har naboer! Og jeg synes det er trist at du har naboer som det tydeligvis ikke går an å snakke med heller.

Tror nok våre rettigheter som fugleeiere er ganske små hvis naboene først har bestemt seg for å "ikke like" at vi har fjærfe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok helst når fuglene kommer inn i hagen deres. jeg har også kalkuner, gjess ender høns, fasaner og perlehøns. så lyd er det nok av. men bor en på landet så bor en på landet. jeg kan jo ikke be fuglene om å dempe seg. og på en gård er det lov å ha dyr av alle slag. vill svin og geiter har jeg også. jeg tror naboene skal være glad for at ikke de løper rundt i hagen deres.

jeg for invester i hundrevis av kvadrat meter med tak nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vingeklippe ( klipp bort de fem styrefjærene ytterst på vingetuppen ) påfuglene dine...Jeg gjør det på mine og de holder seg innenfor min tomtegrense ,så da slipper jeg å være engstelig for at de skal fly seg en tur og havne en plass de ikke hører hjemme .Dette hemmer ikke fuglene på noe vis annet at de ikke får flydd bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...