Gå til innhold

Kyllinger på fly som bagasje?


Lil

Anbefalte innlegg

Har forgjeves forsøkt å få tak i rugeegg av et par arter som jeg så veldig gjerne vil ha i flokken min. Omsider har jeg imidlertid funnet en oppdretter som kan selge meg kyllinger i sommer, og han bor i nærheten av der jeg uansett skal på sommerferie. Så det blir dobbeltfluesmekking og mens jeg planlegger dette så har jeg noen spørsmål. Har lest litt på SAS sine nettsider om andre dyr (dvs ikke katt/hund), og de må være i lasterom i godkjemt transportdyr. Dersom de er yngre enn 6 mnd, så kan max 3 være i samme bur. De må ha beholdere for vann og mat inne i buret. Ergo ser det ut til å være ganske annerledes regler enn dersom jeg enkelt og greit bestiller flyfrakt for dem. Men ettersom det er 4x så dyrt så tenker jeg at de får reise sm bagasje heller. Tenker å kjøpe et kattebur/hundebur for anledningen, må bare vente og høre hvor store kyllinger jeg kan kjøpe først.

Har noen her reist med sine høner før og har noen tips?

Kan det virkelig stemme at jeg kun kan ha 3 dyr pr bur? Hadde egentlig tenkt å kjøpe flere, avhengig av om jeg kan få dem kjønnsortert eller ikke.

Hva hvis mat og vannbeholderne skader dyrene under lessing og lossing? Er det ikke like lurt å bare ha oppskåret melon?

Hvilket underlag bør jeg bruke? Tipper at spon bare blir upopulært søl, og aviser er så glatt.

Blir veldig glad for erfaringer, synsing og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

om du berre skal ha 3 høner. vert dette veldig dyrt..

hvilke sorter er det du ikkje har funnet egg av da ? om du skal til en oppdretter like vell, kan du jo ta med deg egg. det vert billigere. for der kan du ta hvertfall 20 stk med som håndbagasje..

gjelder da samme regler som flytende veske så antallet kommer ann på størrelsen på egga.. men går som regel heilt greit..

eg har berre sagt eg hadde egg med, var ikkje noko spørsmål eller at dei skulle se hvor mange eller noe slikt. tenker det vert mykje billigere totalt sett og kjøpe 20 egg enn og kjøpe 3 høner og betale mykje i transport..

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aracuana og maran jeg er på jakt etter, og hadde oppdretter vært villige til å selge meg egg så hadde ingenting vært bedre. Hvis noen vet om oppdrettere som sender egg av disse rasene pr post evnt holder til i Troms eller Rogaland, så blir jeg veldig glad for tips :D

Ja, blir dyre høner isåfall. Men så blir det fine egg også, små barn store gleder osv... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på facebook? I så fall kan jeg sende deg en pm med navn på en med Araucana; han sender i posten! ;)

PM sendt! Hvis noen vet om maran også, så blir jeg veldig glad for det! Hater tanken på forvirra redde kyllinger i et lasterom på et fly. Men en ting som hadde vært flott med å kjøpe levende aracuana var at jeg isåfall var sikker på å få noen levende kyllinger utav det. Har hørt at aracuana er tricky å ruge ut, og postegg av aracuana enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo det letale genet, som sikkert gjør at resultatene blir ganske dårlige når man ruger ut selv. Var derfor jeg tenkte at det muligens var like greit å kjøpe kyllinger. Selv om det blir dobbelt så dyrt, flyfrakt med i betraktning, så skal det to mislykka rugeresultater til så har jeg brukt like mye som jeg ville brukt på kyllinger.

Hadde det oppe i familierådet idag, og mens guttene mine (9-10) stemmer for levende kyllinger er gubben redd for om kyllingene kan dø eller bli skadet i transporten. Og det er jo mer humant å frakte rugeegg, ingen tvil om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg være enig i; jeg sitter igjen med bare to kyllinger. Tre døde i egget (fullt utviklet), og resten var strengen røket på og de ble det ingenting av... Men har man ingen i nærheten har man ikke andre muligheter.

Men kult at du fikk to levende kyllinger da! :D ja, er litt kjipt når man bor langt unna akkurat de oppdrettene som har akkurat de rasene man hadde sett seg ut. Aracuana får jeg bare ikke ut av hodet, så det skal jeg ha! Maran legger jo veldig vakre egg, så de hadde også vært kjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Troms, men har nå avtale med oppdretter om å hente kyllinger i Rogaland :) fant to oppdrettere i det fylket faktisk. Men jeg er enda interessert i rugeegg.

Må visst ringe SAS imorgen og høre hvordan det funker. Har egentlig tenkt at de transportburene egentlig ikke kan være det beste for kyllinger heller, ville foretrukket noe litt mer lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...