Gå til innhold

Hønserase for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Vi har planer om å skaffe oss høns, og lurer fælt på hvilken rase vi skal gå for.

Vi har følgende på "ønskelista":

- Tamme

- Dårlige flygere

- Gode eggleggere

- Hardføre (dvs takler norsk vinter)

- Store nok til å kunne gå fritt på plenen, selv om det er mange katter i nabolaget

Vi har barn, og mye av målet med hønseholdet er at ungene skal syns det er gøy å omgås dyr. At hønene er lett å "sosialisere" er derfor veldig viktig. Vi ser også for oss at de kan få være ute og tusle i hagen/på gårdsplassen (mens vi er hjemme så klart), og tror derfor at det er en fordel med litt størrelse på hønene, jfr de mange nabokattene.

Ja, og så er vi glade i egg da. Veldig glade i egg!

(Vi skal ikke ha hane, så rugevilje er ikke så nøye).

Har dere noen gode tips til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg vil foreslå australorps! Legger masse egg, er tamme og trivelige, ganske store, og ingen stor flyger! Har hatt rasen selv, og den er barnevennlig og snill. Takle den norske vinteren gjør vel de fleste av våre vanligst racehøns, under forutsetning at de har et trekkfritt hønsehus og kanskje en varmelampe på de absolutt kaldeste dagene, for å hindre at drikkevannet deres fryser hele tiden. Orpington er også en svært trivelig rase, legger ikke fullt så mange egg som australorpsen, men mere enn nok til en familie. Men de kan se helt forferdelige ut når de er i fjærfelling, for de har en mere "fluffy" fjærdrakt enn astralorpsen.

Dette er raser jeg har hatt selv, pluss sussex, som også er flotte høner. Men australorpsen er nok den jeg har vært mest fornøyd med.

Lykke til med valg av høns, og med en super hobby! :dans::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting å tenkje på når ein skal skaffe høns. Kanskje du vil ha egg med farge, det finnest så utruleg mange flotte raser og du treng ikkje ha berre ei. Eg har ein flokk med div raser det tek seg flott ut når dei trippar fritt på tunet :D

Legg ved ein flott link til deg: http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htm Lykke til med valg av rase, dei fleste her inne er bitt av hønsebasillen :blink::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell dåge Faverolle og Australorps ville passet godt.

dei endastørre fulgene som jersey kjempe, brahma og kochin er jo store rolige og lette og temme. kansje ikkje så gode egglere igjen som australorps. men mye roligere og ha ute enn australorps som kan godt finne på og endevende blomster bedd og alt den får tak i med beine på jakt etter mat..

detter handel jo om dei har fjør på beina eller ikkje..

eg personlig har jo ein heil drøss. men ingen av mine får gå fritt. det tørr eg ikkje. har mistet mye før og det går stadig katter forbi her. katter er ikkje til og spøke med selv om det er voksne store fugler du har gående ute. ein svulten normal størrelse katt han jo lage mye uro og stress og da kalrer dei nok fint ta livet av fuglen.

men det er jo ein riskiko og ein må regne med eit vist tap i løpet av åere når fuglene får gå heilt fritt, men så amge rovdyr vi har i norge. er jo både luft angrep go bakke angrep.. rev er jo også ganske påtengene for tiden og tar godt for seg på tunet om det kommer. spesielt i boligområder er dei lite syk så om dei er i nærheten kan flokken fort forsivnne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - akkurat det med endevendig av blomsterbedd er noe jeg har lurt litt på. Skal sjekke ut de rasene du nevner, jeg vil aller helst ha blomstene mine i fred. :azn:

Og ang det å la dyrene gå fritt ute: Vi ser det selvfølgelig an. Det er utegående høns ikke langt fra her, så vi vet det lar seg gjøre, men det var disse kattene da. Akkurat det tar vi litt som det kommer (ja, ikke at kattene får forsyne seg, men vi ser an interessen hos kattene før vi eventuelt slipper de løs)

Hvordan er Sussex som rase forresten? Jeg ser at noen selger Sussex-kyllinger ikke langt unna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - akkurat det med endevendig av blomsterbedd er noe jeg har lurt litt på. Skal sjekke ut de rasene du nevner, jeg vil aller helst ha blomstene mine i fred. :azn:

Og ang det å la dyrene gå fritt ute: Vi ser det selvfølgelig an. Det er utegående høns ikke langt fra her, så vi vet det lar seg gjøre, men det var disse kattene da. Akkurat det tar vi litt som det kommer (ja, ikke at kattene får forsyne seg, men vi ser an interessen hos kattene før vi eventuelt slipper de løs)

Hvordan er Sussex som rase forresten? Jeg ser at noen selger Sussex-kyllinger ikke langt unna....

Sussex er ein grei rase, som gir masse gode store egg. men dei kan fort endevende blomsterbed.. synst du enten må stenge av blomster bedene eller har en fotbefjøret rase, da dei helst ikkje vil grave opp allt mulig, men alle høner forsynerseg av blomster som ikkje er gifitge for dei.. men dei lar stort sett det meste vere i fred. ikkje at sussex vil grave opp alt heller. så er ein grei rase og velge i grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hønene mine løse ute i hagen, kun når det er noen hjemme da vel og merke. Har 3 katter men aldri hatt noe problem med at kattene vil ha kylling eller høne til middag. Her går alle løst, såvel stor høner som små høner med kyllinger. kanskje jeg har snille katter? Ang blomsterbed så hadde jeg ett problem med at hønene lagde sandbad i alle blomsterbed fordi de er jo ofte inntil en vegg, og der er det jo tørt. En dag hadde jeg fått nok og satte opp slike små lave grønne gjerder (til nettopp blomsterbed) rundt de stedene jeg ville holde hønene unna. Nå har jeg både blomster og fritt gående høner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde laget meg et fint staudebed og var veldig fornøyd, men nok ikke like fornøyd som mine Brahma og dvergkockin som badet og sparket det istykker av hjertens lyst til tross for mye fjær på bena... Her har vi nå kun blomster i krukker og busker i bedene og alle er fornøyd med løsningen :dans::azn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sussex, og de synes jeg er skikkelig ok. De går bare på plenen her, men de er bare ute av hønsegården når vi er ute, så da ser jeg etter de. Men de har aldri gått i blomsterbedene. De er veldig rolige og fine, og de små dverg kochinene mine liker så godt å gjemme seg under dem, da koser de seg.... ha-ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...