Jump to content
Sign in to follow this  
Colargol

Erfaring med hønsehus fra HK Designbur?

Recommended Posts

Flott side du har funne, mange fine hus. Men desse husa egnar seg best som sommerbolig er eg redd. Du kan liksågodt legge pengane i ei dåkkestue, om den er isolert er det best. Høns trivest best med god plass. Når vinteren kjem skal du fortsatt gjere reint og med snø utanfor er det vanskeleg å få til uten at det vert vått inne i desse små husa. Om vinteren er det viktig at det er tørt og trekkfritt for at ein skal unngå at hønsa vert sjuke, med eit isolert hus treng du ikkje varme utanon dei dagane det er spreng kulde, ei varmeplate held vatnet frostfritt eller du kan montere eit varmerør. Det treng ikkje vere + grader i huset, høns tåler meir enn vi trur :cheesy:

• Upvote 1

Takk for svar! Skjønte nesten at det var for godt til å være sant; fiks ferdi laga hønsehus som attpåtil så ganske OK ut;-)

Men om vi kjøper ei dukkestue må vi vel uansett isolere den?

Noen som vet om andre, ferdiglagde hønsehus, som tilfredsstiller krav til varme & komfort?

• Upvote 1

Trur ikkje det finnest hus til høns som har inventar osv etter Norske forhold, eg har iallefall ikkje funne det.

Tok ein rask kikk på nettet og fant dette http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Uterommet/Boder-og-hytter/Redskapsbod-Optimal-Lux/

redskapsbod_283x283.jpg

Det bør vere eit vindu slik det kjem inn dagslys. Dette har overbygg med tak, noko som gjer det enkelt å lage ein utegarde.

Fann ikkje pris og det kan sjølvsagt vere eit avgjerande moment.

Lekestue-Ole_283x283.jpg

Du treng nødvendigvis ikkje isolere, når snøen kjem vil den isolere rundt huset om du då brukar feks varmelampe dei kaldaste periodane er det nok.

Har ein del løysingar og tips på heimesida mi om du vil lege meir. Adressa finn du under her.

Et lite tips fra meg er gi bort-sidene på finn.no; jeg har fått to dukkestuer mot henting. En fullisolert til hønene, og en uisolert til barna. Skal du kjøpe nytt ligger de fra ca 6000,- og opp i pris. Fordelen er at det kommer flatpakket da, men jeg er nå veldig glad om jeg kan få det gratis og heller flikke litt! ;)

• Upvote 2

Tenkte jeg skulle komme med en subjektiv kommentar på ovenstående. I og med at jeg står bak HK designbur:)

Fordeler med isolert hønshus:

Varmere innendørs.

Ulemper med isolert hønshus:

Problemer med utøy/rotter som tar seg bolig inne i veggen, og som da kan være vanskelig å oppdage.

Vanskelig å oppdage råte/sopp hvis du får vann i veggen.

Vi leverer hønsehus isolert hvis kunden ønsker, men erfaringsmessig så har vi heller installert elektropakker (Vi er elektrikere av yrke) hvor vi legger inn strøm med lys som går på når du lukker opp døren, stikkontakter inne og ute, for varmelamper og varmeplater. Utelys med fotocelle som går på om kvelden.

Vi leverer også automatisk hønseluker som kan åpne via fotocelle dvs åpner når det blir lyst og stenger når det blir mørkt. (denne løsningen kan være litt ustabil hvis været plutselig skyer fort over slik at lyset endrer seg fort, da kan luken gå igjen for å så åpne seg når det lysner igjen.)

VI har også løsninger som gjør at du kan velge åpne og stengetid via et ur. Da har en mulighet til å f.eks. holde hanen litt inne til naboene har stått opp:)

Når det gjelder størrelser så bygger vi bur etter kundens ønske når det gjelder mål. Dvs. du får det så stort som du vil:)

Størrelsen vil i høy grad avhenge av hvor mange høns du ønsker.

Våre erfaringer er at høns liker seg ute uansett vær og temperatur. Høner går ikke inn i huset selv om det er dårlig vær, men de liker å ha en plass å stå tørt ute. Dette har vi tatt hensyn til i våre modeller. Her er det også mulighet å legge det til rette slik at hønene alltid har mulighet for støvbading.

Vi har aldri hatt problemer med at hønshuset blir vått inni uansett årstid. Vi bruker sedertre tak med sutaksplater under eller så bruker vi undoline tak som ligner litt på bølgeblikk, men er i virkeligheten hardpresset og behandlet papp, med 20 års garanti fra fabrikk. Fordelen med dette taket er at det demper støy ifra regn, som ellers kan stresse høns.

Ellers så skal et hønshus være ventilert, og det skal utføres slik at hønene ikke sitter i trekken på vaglene. Vi har også valgt å legge vaglene på samme høyde i våre hus for å unngå hakking, som er vanlig i et typisk hønshus der hønene kjemper om de høyeste plassene hver kveld.

Vår erfaring er at hønseholdet blir kjekkere hvis buret er lett å gjøre rent og ser fint ut, med praktiske løsninger for eier og høner:)

Ta gjerne kontakt pr. mail for ytterligere info, og referanser har vi i massevis:)

Trond Fiskå

HKdesignbur

http://hkdesignbur.no

Egentlig bryter vel dette innlegget med forumregel nr.9:

9

Det er forbudt med kommersiell reklame på forumene.

Bestlll en annonse hos oss og du kan få adgang til å gi info om HKdesigbur sine produkter i forumet.

Jeg synes husene ser supre ut! Har sett mange slags hønsehus her nordpå med variabel kvalitet hva isolasjon angår. Men hønene ser ut til å trives uansett antall minusgrader.

Neste gang jeg skal ha hønsehus skal jeg ha meg et sånt et, istedefor å late som om hjeg kan snekre sjøl :tongue: