Jump to content
Sign in to follow this  
Alhansi

Skrekkslagen: Min første ruging i maskin på torsdag!

Recommended Posts

:egg:

Jeg har nå samlet egg noen dager, løpt om kapt med skjær og kråke. De har vært ramme i eggreirene til moskusendene mine. Men nå har dagene gått og jeg har lest at 7-10 dager er holdbarheten på rugeegg. Jeg har vendt og ellers gjort det jeg har lest om oppbevaring av eggene. Og da er skrekken nærme, jeg skal starte min Octagon 20 Advance for første gang. Jeg grøssgrugleder meg. :rolleyes:

Jeg har lest litt hit og dit og kommet fremtil at det beste stedet for rugemaskinen er å stå i andreetasjen her. Der er det minst ferdsel, ikke direkte sollys, jevn temperatur, mørkt og ingen katter osv.

Men jeg trenger råd. Sårt. Håper noen kan hjelpe meg, for jeg lurer på så mangt. :blush:

1. Skal eggene vaskes? Man leser så mangt. noen sier det ene, andre noe helt annet. (eggene er ikke lortete)

2. Noen dekker rugemaskinen til med feks pappeske, har dette noe for seg?

3. Bråker maskinen mye?? (2.etasjen er der vi sover)

4. Egg bør veies før ruging, er det så?

5. Jeg har lest og hørt at det faktisk er mulig ruge and og hønekyllinger samtidig, man må bare legge hønseegg 7 dager etter andeegginnlegget. Stemmer dette? Jeg har god plass i maskinen, siden jeg bare har klart å samle noen andeegg. Har høner også skjønner dere.

6. Egg lyses på 7 dag, eller?(har egglyser)

7.Hvor ofte tar man ut eggene?

8. Når(eller om) klekking skjer, skal så alle egg klekkes før man tar ut kyllingene?(har lest noe sånt som at kyllingene klarer seg ei stund uten mat og drikke mens andre egg klekkes)

Råd meg, råd meg!! Jeg er faktisk vettskremt! Alt virker så skummelt! Håper jeg klarer dette.

Ønsker meg mange svar, og et klapp i ryggen: "Dette går så bra så!"

:duck: Hilsen ny i ruging:) :dans:

Hei. eg vaska ikkje egga mine,dei var reine fra før. lyste egga etter 5 døgn,og lot alle kyllingane ligge i maskinen til alle vart klekkte og tørre.

:egg:

Jeg har nå samlet egg noen dager, løpt om kapt med skjær og kråke. De har vært ramme i eggreirene til moskusendene mine. Men nå har dagene gått og jeg har lest at 7-10 dager er holdbarheten på rugeegg. Jeg har vendt og ellers gjort det jeg har lest om oppbevaring av eggene. Og da er skrekken nærme, jeg skal starte min Octagon 20 Advance for første gang. Jeg grøssgrugleder meg. :rolleyes:

Jeg har lest litt hit og dit og kommet fremtil at det beste stedet for rugemaskinen er å stå i andreetasjen her. Der er det minst ferdsel, ikke direkte sollys, jevn temperatur, mørkt og ingen katter osv.

Men jeg trenger råd. Sårt. Håper noen kan hjelpe meg, for jeg lurer på så mangt. :blush:

1. Skal eggene vaskes? Man leser så mangt. noen sier det ene, andre noe helt annet. (eggene er ikke lortete) Ruge egg skal ikkje vaskes, da tettes luft sporene ( Les hull) og kyllig fosteret kveles..

2. Noen dekker rugemaskinen til med feks pappeske, har dette noe for seg? Rugemaskine må ikkje dekkes til, hav skal det vere godt for ? mine står i redskaps delen av ene hønsehuset, der får dei frisk vestlands luft.

3. Bråker maskinen mye?? (2.etasjen er der vi sover) Dei aller fleste maskinene bråker mimimalt. men selvfølgelig lager dei litt lyd, men ikkje som er forstyrrende på noen måte. om maskinen står i et rom og du går ut i neste rom vil du ikkje høre den.

4. Egg bør veies før ruging, er det så? Ja, egga bør veies om Det er fra Ren Rase. om det er god blanding har det ikkje noe for seg. da du ikkje har ei spesiell vekt som skal oppnås på den ferdige fuglen.

5. Jeg har lest og hørt at det faktisk er mulig ruge and og hønekyllinger samtidig, man må bare legge hønseegg 7 dager etter andeegginnlegget. Stemmer dette? Jeg har god plass i maskinen, siden jeg bare har klart å samle noen andeegg. Har høner også skjønner dere. Nå skal vel andeegg luftes mere og gjenre ruges med litt høyere fukt enn hønse egg. men er ikkje verre enn at det går bra og ruge i lag. hvortid du legger i ande egga kommer ann på rase.. og ruge tid. men eg klekker ofte forksjlligt tid i mi maskin, altså klekking med 1 ukes mellomrom. det går greit. Moskusender ruger i 5 uker. høer i 3 så derfor må ande egga i 14 dager før hønse egga om du skal ha klekking sammtidig..

6. Egg lyses på 7 dag, eller?(har egglyser) Egg bør lyses for og ta bort tomme eller døde egg. hvist desse forsettes og bli ruget på vil dei kunne verte dårlige. og hender det at dei sprekker så vert dei andre egga tilgrisne og det kan komme ut gasser fra egget også om det rotner, det er ikkje bra for dei andre egga i maskinen. du kan lyse etter 5 dager. men eg anbefaler etter Dag. 10 da ser dei fleste det greit. er greit at du har egglyser. men du ser det mist like godt eller bedre med ei lommelykt med LED - lys

7.Hvor ofte tar man ut eggene? Her mener du vel i og om lufting.. mine egg vert ikkje tatt ut av maskina, eg lar heller døren eller lokket (kommer ann på model.) stå open en liten stund. omtrendt 2 ganger daglig bør holde.. litt over en halv time om gangen. men helst ikkje om du ruger hønse egg også. for dei tåler det ikkje så¨godt.

8. Når(eller om) klekking skjer, skal så alle egg klekkes før man tar ut kyllingene?(har lest noe sånt som at kyllingene klarer seg ei stund uten mat og drikke mens andre egg klekkes) Når klekkinga har starta er det gtreit og se til at fukten er over 80%, om du ser at dei første enten klekker om kvleden eller om natten kan dei trygt vere der til neste kveld, da er somregel eindel klekket og da tek eg ut alle som er tørre, og fjerner egge skall. og så samme neste etter resten har klekket..

Råd meg, råd meg!! Jeg er faktisk vettskremt! Alt virker så skummelt! Håper jeg klarer dette.

Ønsker meg mange svar, og et klapp i ryggen: "Dette går så bra så!"

:duck: Hilsen ny i ruging:) :dans:

Dette vil nok gå velig bra. berre husk at andemor hverken har temperatur måler, fuktighetsmåler eller ruge anvisning.. så lenge vi prøver og gjere det likest mulig endene så går det som regel bra.. Moskus ender er jo ganske gode til og ruge ut egga selv også da..

PS: Ruge egg har mye lenger holdbarhet enn 7 - 10 dager.. men selvfølgelig vert jo sjangsene mindre for hver uke.. men går fint og ruge egg som er opp til 3 uker gammle uten at resultatet blir noe mindre..

Masse Lykke Til ! :D

• Upvote 1

. Octagon 20 Advance. lager nesten ikkje lyd og eg satt den på gulvet på boda mi,veld bra maskin :-)

Tusen takk. Det var betryggende, man kan jo liksom ikke bare flytte maskinen når man først har satt i gang. Og skal heller ikke vaske eggene:)

Dette vil nok gå velig bra. berre husk at andemor hverken har temperatur måler, fuktighetsmåler eller ruge anvisning.. så lenge vi prøver og gjere det likest mulig endene så går det som regel bra.. Moskus ender er jo ganske gode til og ruge ut egga selv også da..

PS: Ruge egg har mye lenger holdbarhet enn 7 - 10 dager.. men selvfølgelig vert jo sjangsene mindre for hver uke.. men går fint og ruge egg som er opp til 3 uker gammle uten at resultatet blir noe mindre..

Masse Lykke Til ! :D

Tusen tusen tusen tusen takk for et veldig langt og klokt svar, jeg kjenner jeg faktisk fikk litt bakekontakt nå, så dette blir spennende!! Setter uendelig stor pris for at du tok deg tid til å svare meg så nøye, du er en helt!!

Igjen: Tusen takk!

har du fått deg ruging med maskin så vil du slappe mer av. nu har jeg gåse egg i maskin det er første gang på lenge er snart manns alder siden sist men er nokså rolig håper på bra klekke resultalter :P

har du fått deg ruging med maskin så vil du slappe mer av. nu har jeg gåse egg i maskin det er første gang på lenge er snart manns alder siden sist men er nokså rolig håper på bra klekke resultalter :tongue:

Håper du får bra klekkeresultat. Jeg tør ikke ha gås jeg, de bråker fælt og siden vi bor på gård og det er her vi har vårt arbeide, ja så tror jeg at vi blir lei i løpet av den dag. Skal du slakte gjessene, eller ha de som husdyr? Lykke til:)

Gleder meg til mine eventuelle klekkinger. Må vel bygge på etterhvert:)