Gå til innhold

Hvilke raser har du? Og hvorfor valgte du de rasene?


Budeia

Anbefalte innlegg

Av voksne dyr har jeg ei brun og åtte hvite høner av vanlig produksjonsrase. Disse ble kjøpt av min far i fjor sommer, og er ikke noe jeg ville valgt selv.

De lever lykkelige dager fritt på runet, og sørger for det daglige egg og vel så det.

Og så har jeg kyllinger.

-4 Dvergjærhøns, den eneste dvergrasen jeg har. Jeg har hatt disse før, og synes de er livlige, men tillitsfulle.

- 5 Isbar mix, av egg jeg fikk av bekjente. Har man lovet ungene grønne egg, så har man. Og rasen virker da trivelig.

-3 svarthøns. En rase jeg har falt helt for. Så flotte, kullsvarte! Og ganske rolige selv om de er lette. Ikke minst er de gode verpere, og legger ganske store egg.

-2 Australorps, kjøpte to kyllinger da jeg bare fikk tak i 3 rugeegg. Jeg så voksne dyr av rasen da jeg skulle kjøpe rugeegg. DEN hanen, glinsende svart og staselig! Klart vi måtte ha sånne! I tillegg skal de jo verpe bra og være rolige.

I rugekassa ventes det australorps, som nevnt, flere svarthøns som nevnt, et par maran pga eggfargen, og faverolles som også skal være rolige, store og gode verpere.

Da håper jeg å ha fått totalt ca 30 kyllinger dette året, og håpe at halvparten er høner da, så da har jeg en passelig flokk. Neste år er det vel sannsynlig at det ruges ut noen få kyllinger, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har i alle år som fjærfeeier hatt mange forskjellige raser, både stor og dvergutgaver. Nå har jeg ikke mange høns lenger (grunnet dårlig helse), men ettersom jeg ikke klarer å slutte helt så har jeg da litt!

6 stk. lys columbia dverg sussex.

4 stk. blandingshøns, mye maran og blomme i dem.

7 moskusender

3 smålensgjess.

De hønserasene jeg har nå er litt tilfeldig valgt, mens moskusendene og ikke minst gjessene er valgt fordi det er noen av mine absolutte favoritter! Moskusendene fordi at de er tamme, snille, og legger masse gode egg, og smålensgjess fordi det er en norsk rase, den ene av bare to gåseraser som er heilnorsk! Den andre er hvit norsk gås. Raser som man absolutt bør ta vare på! Da jeg hadde mange hønseraser så var det australorpsen, orpington, dvergkochin, og sist men ikke minst jærhøns som var mine favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ein heil del..

Australorps - dei er valgt for og få mykje og store egg, av fugler som ser noelunde greie ut og har eit godt lynne.

Brahma - dei er her fordi eg er svært fasinert over kropsformen til fulgen, og dei har eit godt lynne..

Italiener (Brun) - Dei er her av den grunn at eg synst det er lite av dei i god kvalitet, så dette er ein fugle eg vill arbeide for og få bedre utstilligns dyr av dei..

Kochin - Skjelden rase i Norge for tiden.. så denne satses på og jobber med nytt blod til sårt tiltrengte norkse genere..

Silkehøns - Artig fulg men mange særtrekk, denne er også her på grunn av dårlig stilt i norge for tiden, så er ein rase eg skal jobbe med for og få mere utbreddt og bedre dyr..

Dverg Kochin - dei har eg mest for utstilling og dei legg bra med egg (når dei ikkje ruger selv da)

Dverg silke - også skjeldne i god kvalitet, så den vil få mere oppmerksomhet her..

Fotbefjæret Dverg Sabelpoot (Mille Fleur) har lenge vert ein av mine favorlitter og dei holder mål. rolige snille små høner som ruger av og til og legger greit med egg

Har også Valgt og satse på Norsk Hvit Gås, synst det er viktig og ta vare på dei få rasene vi har i norge.,.

holder på og starte med Dansk And nå etter et 10 år med Moskusender..

Har også norker Farga Spæl sau..

så her er nok arbeid og nok og tenke på..

Som du ser så har eg en forkjærlighet for fotbefjærete rase høns.. og satser på utstillinger fremover

post-723-0-85936700-1340293981_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 2.5 Svarte og 1.2 kvite Silker som eg driv avl på. Desse har eg fordi eg fekk tilbud om å kjøpe dei og falt pladask for denne rolege og godmodige rasa.

Har også ein flokk med diverse høns alt frå reinrasa brahma og faverolle til gode gardmix, skaffa desse som bytte i andre egg og fordi eg har lyst å ha ein fin flokk som gir meg egg og som ser flotte ut når dei tuppar fritt på tunet.

Mix endene mine (2 jenter) kom som prøveprosjekt i bytte mot silke egg, eg har ikkje utvida med fleire. Men eg sett stor pris på desse kvekkande herlige vesna som rotar og leiter etter godbitar i graset og gir meg fantastiske egg.

Kalkunane er enda ein favoritt, å sjå spelet til hannen og den nyskjerrige høna som alltid kjem springande meg i møte ilag med blandingsflokken er ei fryd, egga her vert som regel solgt til ruging eller havnar i ei god røre.

Påfuglen kom som bytte av ein trio kalkun, eg har alltid hatt sansen for fugl med fine fargar.

Eg har også 6 dverg papegøyer og 3 parakittar, desse har komt langs med fordi dei trengde ein ny heim.

Du kan trygt seie at eg er bitt av hønsebasillen, den har til og med muttert :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hønseflokk består av 6 australorps...3 skånske blommehøns...3 høner som eg ikke vet rasen på ..3 blanding av australorps og brahma..tilfeldig kjøpt til oppstarten av hønsefarmen...no har eg 10 aracuana egg under en klukk høne og skal utvide med diverse hønseraser som orpington og maran og faverolles når eg får tak i kyllinger...kjempekoselige disse skånske blommhønsene som krangler om å få sitte på skulderen og tar gjerne en blund der..en herlig samling som går godt overens med hverandre og gir bra med egg til venner og familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg bor det litt av hvert.. Har 2 rir høner. 1 halvvoksen rir kylling. 4 små rir kyllinger (1 og 2 uker gamle). En halvvoksen blandingskylling av Isbar og dk, som allerede har lagt seg klukk!! 2 isbar høner. 3 dk høner og en staselig dk hane :) 1 mille fleur høne og ei chabo høne. Også har jeg mine gamle damer da; 4 norbrid7 <3 Om ett par uker kommer det forhåpentligvis mange Isbar kyllinger til verden, og i tillegg har jeg bestilt noen kyllinger av ymse raser. Bygger også nytt hønsehus (vårt 3.!) for å skille litt raser jeg ønske å avle rent på. Elsker denne hobbyen! :)post-2210-0-75022900-1340477361_thumb.jp Her er god-gutten klar for ett skingrende hanegal :wink: Men mine "favoritter" må være dk og mille fleur. For de er så utrolig tamme, rolige og tillitsfulle. Men så er jeg utrolig glad i og liker veldig godt chabo også, og hvertfall når jeg ser hvor flink hun er med kyllingene sine! Norbridene og rirene er utrolig lydige og legger masse egg. Og Isbarene er så fiiine <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fann denne gamle tråden. Kjekt om fleire skriv og :-)

Eg har australorps, pga dei er rolige og legg mykje egg. I tillegg eit pluss at egga er hudfarga. Eg har også ei gullhalsa italienerhøne.

Har rugeegg av maran og wyandotte i maskina, og om eit par dagar blir det isbar også. Håper virkelig å få desse rasane, da dei legg vakre egg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt høns men er bare fjorten så er begrenset :D

-Har 7 mix faget DK, Var de første reinrasa høns jeg fikk

-Har 7 milli fluer av fargen isabella og gull sort porselen, har disse forde jeg syns de er så søte og nuslige

-Har 4 New hampshire av fargen oransj, har disse forde jeg er betatt av de små nuslige lyse brune eggen:P

-Har ca4 italienere og fargen oransjhalset, har disse forde mamma og pappa vil ha noen med litt større egg

-har også ca 5 sitron faget hollansk dverg. har disse forde jeg er den tredje i hele norge som har denne fagren:D( stolt)

-også for jeg snart 5 arucana høner, kjøpte disse på gunn av utsennde og egg farge :tongue:

og til våren har jeg planer om og kjøpe meg noen mandarin eder er bare og komme med info om disse rasene og du kan noe spesielt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av dverghøns har jeg

- 1.2 silke, fordi de er spesielle med den myke, fine fjærdrakten

- dverg kochin, pga de blir lett tamme, ruger bra, har fortbefjæring - i det hele tatt noen flotte høner og haner:) En del av hvert kjønn...

- 1 toppa hollender høne. kun ho som klarte seg av 6 kyllinger, men er ei spesiell høne som sitter på vaglen til vi kommer for å fore om morgenen og ber om å bli løfta ned;) Artig rase!

- 2.1 Chabos, utrolig rolige og hyggelige dyr!

Mellomstore høns

- 2 sultanhøner; har ønsket meg denne rasen lenge siden de har et flott lynne samt befjæring "all over" Flotte!

- 2 sultan/paduan haner; skulle egentlig vært reine sultaner da jeg bestilte rugeegg, men ble en blanding

- 1 sultan/malay hane; samme grunn som sultan/paduan hanene. Kul hane, flott og høyreist.

Store høns

- 1.1 Maran, pga av den mørkebrune eggfargen

- 1.2 Faverolles, fordi jeg overtok en hanekylling som ble hakket på. Han måtte ha selskap av samme rase, så jeg kjøpte to hønekyllinger til han. Store flotte har de blitt alle tre:)

- 1.1 Sussex; måtte bare ha høne og hane - var noe med de;)

- 0.10 RIR; flinke eggleggere, roilige og tillitsfulle

- 1.2 Australorps; valgte jeg fordi de er vakre å se på, godt gemytt og flinke eggleggere

- 1 sølvhalset italienerhøne; fikk henne med på kjøpet da jeg kjøpte RIR kyllingene

- 3 brune og 3 hvite Lohman; var disse jeg begynte med for eggenes skyld. Nå lever de en glad og fri pensjonisttilværelse på gården, og legger et egg når det passer dem;)

Vaktler

- 6 høner og en hane eurovaklet/bobwhite blanding. Fikk disse fordi jeg ville prøve noe nytt, og fordi eggene skal gi en helsemessig gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange høner og rasene jeg har er litt tilfeldig, alt ettersom hva jeg fikk tak i.

1 Sussex (den på avartaret mitt)

2 Australorps (en sort og en blå)

2 Dverg paduanere

1 Dansk landhøne

1 blanding (har dobbel kam og er lys blond i fargen)

Før hadde jeg Legbar, norsk jærhøne, new hapshire og blandings.

Liker vel best de største hønene. Og liker å ha litt ulike farger på dem. Ønsker meg også Svensk svarthøne. Ja og kalkuner da :) En gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 hvit dvergsilkehøne og 1 hane. 1 gul orpingtonhøne, 3 gule dvergorpington høner og 1 hane. 1 stor grå/ sølv silkehøne og 3 silkehaner. 1 blommehøne. Har i grunnen valgt hønene fordi jeg synes de er pene og jeg er spesiellt fornøyd med at den gule orpington hønen er så veldig rolig. Så jeg kunne godt ha tenkt meg flere av den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si det var mange fine raser samlet og artig lese hvorfor rasen er valgt ...så jeg hiver meg med på tråden her :smiley: .

Store høns :

Brahma gll,svart/båndet , min storfavoritt fordi den er så majestetisk og har et flott temprament .

Australorps . svart og blå , stor og rolig rase som gir bra med egg

Sussex trefarget.Rolig rase med gode verpeegenskaper , lever lenge

Svarthøns .lett fin rase som verper godt og har et rolig temprament til "lettvekter" å være .

Sultan hvit og svart , hønseverdnens "klovn" artig rase som blir veldig tillitsfull .

Orloff ,mahogny/broket,( sjelden rase i Norge ) med et herlig gemytt men viser seg ofte som "invidualister " svært intellegent .

Wyandott gull,svart /randet . Rolig og en flott verper med vakre farger.

Dverghøns .

Sumatra ,hvit(svært sjelden rase i Norge ) ,en underfundig rase som er relativt ny for meg , viser seg som en rolig og tiilitfull rase ,hanen er en høflig herremann mot sine høner .

Fønix ,oransjehalset .tempramentsfull og svært vital rase .praktfull med sine lange elegante haler

Velsumer ,rustfarget .en liten superverper som legger store egg til dverg å være.. vakker fjærdrakt hos hanen med sin tredelte fjærdrakt .

Moderne engelske kamphøns ,Sølvhalset . svært tillitsfull og en underlig sportsrase .liker godt å kose seg på armen .

Østfrisisk møven ,sølv,svart/dobbltplettet .herlig liten dverg med en unik fjærdrakt .

Dverg kochin , hvit ,svart ,perlegrå ,rød ,rød/porselen og blå . flott dverg med gode rugeegenskaper ,bruker disse til klukkhøner for fasaner .

Dette er raser jeg holder for øyeblikket og best mulig avl er mitt mål ,slik at jeg kan tilby høns som ligger så godt opp til vår hønsestandard som mulig .

Jeg har også stor interesse av fasaner og har ..

Gul og rød gullfasan

Diamantfasan

Glansfasan

Blå ørefasan

Wallichfasan

Sølvfasan

Engelsk grønn jaktfasan

vanlig jaktfasan

Kongefasan

Temmick tragopan

Eurovaktel ( holder disse for eggsalget ) små morsomme fugler .

svartvinget blå påfugl og hvit påfugl .

Fugler har vært en av mine største interesser i hele mitt liv og det blir bare verre å verre med åra :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kochin (stor rase) - dette er en rase eg liker godt lynnet og utesende til, dei er også litt skjeldne her til lands..

Brahma - desse ende eg opp med på grunn av at eg blei heilt forelsket første gang eg såg ein i levande live. store majestetiske dyr :)

Dverg Kochin - ein rase som er synst er heilt herlig. kjempe tillitsfulle og liker kosin gog klapping desutem super gode rugere med også habile verpere..

fotbefjæret dverg - min første rase eg kjøpte. virkelig ei stolt lita dverg høne men mye personlighet og særegenhet. kjempe flinke egg leggere, rugere og kyllingmødre

så felles for mine raser er - Fotbefjæring - rugeegenskaper - godt og rolig lynne -

eg er super fornøyd med mine, hjelper også på at dommeren synst dei var bra også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må utvide listen jeg skrev tidligere i denne tråden! I likhet med andvor så har jeg en stor forkjærlighet til dverg kochin, og har hatt mange forskjellige fargevarianter i årenes løp. Nå har jeg skaffet meg 2 hvite høner (mulig det blir hane senere), og de er naturligvis helt nydelige! :wub:

de er tillitsfulle, pratsomme, kosete, ja helt som DK skal være! En absolutt favorittrase for meg. :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av voksne dyr har jeg ei brun og åtte hvite høner av vanlig produksjonsrase. Disse ble kjøpt av min far i fjor sommer, og er ikke noe jeg ville valgt selv.

De lever lykkelige dager fritt på runet, og sørger for det daglige egg og vel så det.

Og så har jeg kyllinger.

-4 Dvergjærhøns, den eneste dvergrasen jeg har. Jeg har hatt disse før, og synes de er livlige, men tillitsfulle.

- 5 Isbar mix, av egg jeg fikk av bekjente. Har man lovet ungene grønne egg, så har man. Og rasen virker da trivelig.

-3 svarthøns. En rase jeg har falt helt for. Så flotte, kullsvarte! Og ganske rolige selv om de er lette. Ikke minst er de gode verpere, og legger ganske store egg.

-2 Australorps, kjøpte to kyllinger da jeg bare fikk tak i 3 rugeegg. Jeg så voksne dyr av rasen da jeg skulle kjøpe rugeegg. DEN hanen, glinsende svart og staselig! Klart vi måtte ha sånne! I tillegg skal de jo verpe bra og være rolige.

I rugekassa ventes det australorps, som nevnt, flere svarthøns som nevnt, et par maran pga eggfargen, og faverolles som også skal være rolige, store og gode verpere.

Da håper jeg å ha fått totalt ca 30 kyllinger dette året, og håpe at halvparten er høner da, så da har jeg en passelig flokk. Neste år er det vel sannsynlig at det ruges ut noen få kyllinger, kanskje.

Kan jo oppdatere mitt eget innlegg litt da, med hva jeg har nå og hva jeg ønsker videre. Siste klekking resulterte i 2 Faverolles haner, ei marans høne, to australorps høner, ei svarthøne og en svarthane. Faverollesene skuffet meg på flere måter. De skulle være tillitsfulle og rolige. Nå ble jo de to jeg fikk haner, de var alt for mørke i fargen, og det er de eneste av hønsa som faktisk aktivt hakket etter oss om vi kom for nær med hånda. Jeg synes ikke de var hverken rolige eller lett-temte. De ble offer for øksa i helga, og jeg ønsker meg ikke faverolles med det første... To mix-haner og den minste av de to 17 uker gamle svarthanene ble også slaktet i helga. Det hjalp på lydnivået å bli kvitt 5 haner, selv om prosessen ikke var koselig.

Nå har jeg da følgende høner:

Store raser:

9 lohmann brun/hvit (henger med til våren tenker jeg, for å få nok egg)

4 Australorps høner

2 Svarthøns

2 mixhøner (Isbar/silke?, isbar/brahma)

1 Marans høne

2 Svarthaner

1 Mix isbar/brahma hane

Dverghøns:

3 jærhøner, 1 jærhane

Planen er nå å bygge et lite hus til jærhønsa, så de ikke er sammen med de store rasene.

I tillegg har jeg blinket meg ut noen raser jeg gjerne vil ha, det er plass til fler, særlig når lohmann-gjengen avspaserer.

Jeg har stor Wyandotte sølv/svartranda rugeegg på gang, og noen få silkeegg på gang (får vel bo med dverghønsa silkene, som ikke er så store) samt muligens et par svarthøner.

Så venter jeg til våren og på bedre plass, før jeg jakter på rugeegg av Barnevelder, Kobber Marans (fler av samme jeg har) muligens Welsumer og isbar eller araucana.

Må se an plassen litt, kan jo ikke stappe hønsehuset uforsvarlig fullt heller. :grin: Jeg blir i allefall stadig mer sikker på hvilke raser jeg ønsker meg, og at jeg liker store, stødige raser, gjerne med fin eggfarge. :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ønsket meg

-store høner

- god eggproduksjon

- rolig lynne og dårlige flygere

Gjengen består av:

Maran, kobberfarget

Welsumer , faktisk usikker på om jeg har rust-eller oransjefarget...

Australorps, sort

Sussex, lys

Orpington, gul

Håper jeg får noen gode klukkhøner på vårparten slik at vi kan tenke på Isbar-egg.

Da er flokken komplett!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle bare ha noen få høner for å legge egg vi. Status pr i dag er: (nesten alle kyllingene er kjønnsvisende, så jeg skriver de fleste som høner eller haner uansett alder)

4:4 Islandshøns - Artige høns der ingen er like. Håper å få bytta til oss hane av anna blodslinje og avle på disse.

1:2 Toppa Hollender x DK - Svarte, nydelige høner, og en flott hane i gull og grønnglinsende svart.

2:6 DK, der kun hanene (gul og kvit) er reinfarga. - Har leta iherdig etter gule og kvite høner eller rugeegg uten å lykkes, men fortsetter til neste sesong.

2:3 Lakenfelder (fra to oppdrettere) - Litt sky, men nydelige fugler som vi skal avle litt på til neste år.

4:6 Mille Fleur, alle gull svart porselen bortsett fra en isabella porselen hanekylling. Jeg liker denne rasen bedre og bedre, og kommer til å avle på gull svart porselen. Så håper jeg å lykkes med å avle fram en linje av isabella porselen utav den lille isabella hanekyllingen.

Vi kan dessverre ikke avle på alle rasene vi liker, så noen av årets kyllinger skal selges videre eller slaktes:

2:0 Faverolles - Store og vakre. Har litt lyst å finne rugegg for å få fram noen høner til disse gutta, men de blir nok til en bedre middag disse to :/

0:3 Legbar - Vi hadde en hane også, men siden de er søsken av søsken, så ble det for mye innavl etter min smak. Dessuten er det en i nabolaget som har Legbar som produserer masse rugegg med god befruktning:)

1 Niederrheiner - Disse er skikkelig fine, så det kan hende denne blir spart. Særlig hvis det blir høne. Men den er 11 uker nå og begynner å få både kam og en del hvite fjær på ryggen.

1:0 Chabos, hvit svarthala(?). Er usikker på om denne er reinfarga siden den ser litt "skitten" ut. Så lenge den ikke blir for kranglete får den leve videre:)

1 Gullhalsa Hollandsk Dverg - Var sikker på at det ble høne, men den begynner å bli vel fargerik! Samme skjebne som Chabosen

1 mix(Rir+?), trolig hane. Får leve hvis det viser seg å bli høne likevel, men blir det hane blir livet kort men godt :)

Tror dette skulle bli 43 stk i alt. Nesten litt komisk at vi har kun et bittelite egg fra egne høns pr. dag, hehe:) Siden vi har små barn er det veldig greit med noen små og tamme fugler, og da er Mille Fleur midt i blinken virker det som. Og DK, de virker også å være veldig rolige og snille. Så ønsker vi å avle på noen som legger greit med store egg også, og da satser vi på islandshøns og Lakenfeldere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem hvite lohman som trofast legger fem egg hver eneste dag. I tillegg har jeg nå seks vaktler på 5 uker og forhåpentligvis er hvertfall noen av dem høner.

Flokken er langt fra komplett med de hønene jeg har og når jeg får bygd ferdig hønehuset skal den utvides både i antall og artsrikdom.

Jeg ønsker meg høner av rasene Maran, Isbar, Araucana (en eller begge av de to siste) og hvite silke og Svarthøns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så spennende å lese hva dere har :) Håper flere slenger seg med :) Jeg har ingen enda, 7 egg i rugemaskinen da men, som var de eneste overlevende av nok en mørbanket postpakke, så om disse på et mirakuløst vis overlever, så klekker de på julaften.... første gang jeg har hatt såååå sene kyllinger..


 


Å så skal jeg muligens til Oslo til helgen å hente hjem en flokk med voksne høns, så da kan jeg heller skrive meg opp om jeg får noen til helgen :D


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...