Jump to content
Sign in to follow this  
Colargol

Høns for dummies

Recommended Posts

OK, vi planlegger og planlegger, men kommer ikke noe nærmere hønsedrømmen vår. Vi sitter gjerne igjen med like mange spørsmål som svar.

Så her kommer en samletråd fra en forvirra hønsenybegynner:

1. Vi har veldig lyst på små kyllinger

• Er det dumt med tanke på at vi er nybegynnere?
  • Når er det siste vi kan få dem med tanke på høst & vinter (vi reiser på ferie, så ideelt hadde vi ønsket oss dem ca medio august - er det for sent?)
  • Kan de bo på vaskerommet vårt den første tiden? (for å sikre dem optimal varme)
  • Hva bør de bo i den første tiden?
  • Andre ting vi bør tenke på mens de er bittesmå?

2. Hønsehus

• Lage selv? Kjøpe lekehus? Hva anbefaler dere?
  • Størrelse? Vi ser for oss ca 6 høns til å begynne med, men vil gjerne kunne utvide til kanskje 10 etterhvert
  • MÅ hønsehuset isoleres?

3. Uteområde

• Er det det som kalles volitare eller noe sånt?
  • Er det noen krav på størrelse mht antall høns?

3a. Hvordan bygge uteområde

• Vi har lurt på å støpe ringmur. Er det nødvendig?
  • Om vi går for netting: hvilken type anbefales? Har skjønt at hønsenetting ikke tåler mye. Hvor kjøper vi GOD netting?
  • Vi har tilgang til gratis grus. Holder det, eller bør vi inn med pukk underst?
  • Hva har vi oppå grusen?

4. HVOR får vi tak i kyllinger? Finn.no... andre steder?

Til info: Vi er en barnefamilie, som ønsker oss høns for kos & egg. Har fått råd om hønsetyper; feks Orpington, Favervolle, Sussex, Australorp, Bhrama m.f. Viktig at de er barnevennlige (lett tamme), og litt størrelse på dem.

Hei, nybegynner selv. Tenkte at da var det sikkert fint med små kyllinger, så kunne vi liksom bli kjent med dem fra de var små og søte. Men i etterpåklokskapens navn ser jeg at det nok hadde vært bedre å kjøpte kjønnssorterte, og kanskje litt større kyllinger. 2 av 10 var høner.... Er ikke sikker, men sitter med en liten følelse av å ha blitt litt lurt. Jeg var tydelig på at jeg ville ha høner, men sånn ble det altså ikke. Nå har jeg kjøpt tre jærhøner, (ja, helt sikker på at de er høner ;) )for å slippe det samme en gang til. Er jo et problem å få for mange haner. Er ikke sikkert alle er enige med meg i dette, men det er nå i alle fall det jeg tenker....

Kyllingene våre hadde varmelamper ute i en liten del av hønsehuset. Satte opp en liten vegg på ca 50cm høyde som delte rommet, og så fikk de gradvis mer og mer plass ettersom de ble større. Kyllingene våre hadde kutterspon til strø som jeg byttet ca to ganger i uka, og tilgang til undulatsand. Du må ha vann/forautomat som passer til små kyllinger, og de griser fælt så du må regne med å bytte vann ofte. Små kyllinger kan også få "forstoppelse" eller bli sjuke på anser måter, det finner du info om på forumet her.

Jeg okuperte en del av en gammel garasje og bygget hønsehuset i den. Jeg har valgt å isolere for det kan bli ganske kaldt her om vinteren.

Hønsegården vår er på ca 15 m2, mulig den er litt større. Jeg har gravd ned nettingen 30 cm i bakken. Jeg brukte vanlig hønsenetting, må kanskje bytte den etter hvert. Over hønsegården har jeg brukt not/netting for at jærhønsa ikke skal stikke av, og for at rovfugler ikke skal kunne ta dem. Vi har litt gress og litt halm og grus. Høns roter i jord og graver og beiter, så det er greit å mulighet til å komme seg inn utenfra for å f.eks. bytte halm.

Jeg vet ikke hvor du bor, men sjekk ut den lokale fjærfeklubben, eller se her. Du kan også se på finn.no eller dyrenett.no, men anbefaler lokalklubben din først :) Genbanken på Hvam er kanskje også et alternativ hvis du bor på østlandet, men de leverer ikke alt til enhver tid. Sjekk nettsiden deres.

OK, vi planlegger og planlegger, men kommer ikke noe nærmere hønsedrømmen vår. Vi sitter gjerne igjen med like mange spørsmål som svar.

Så her kommer en samletråd fra en forvirra hønsenybegynner:

1. Vi har veldig lyst på små kyllinger

• Er det dumt med tanke på at vi er nybegynnere? Dei som driv seriøst oppdrett har som oftast slutta å selge små kylling på den tida av året. Velger du likevel det ser eg VerGul har eit godt argument i forhold til å skaffe kjønnsvisande kyllingar, på denne måten er du sikra høner.

• Når er det siste vi kan få dem med tanke på høst & vinter (vi reiser på ferie, så ideelt hadde vi ønsket oss dem ca medio august - er det for sent?) Eg vil anbefale unghøns eller voksne (10 veker+) når det kjem så langt ut på året, med kyllingar får du ei utfordring i forhold til varme og tilveksten kan verte dårleg.
  • Kan de bo på vaskerommet vårt den første tiden? (for å sikre dem optimal varme) Tidlig på året er det ei fin løysing.
  • Hva bør de bo i den første tiden Eg har mine i bur med ei eletrisk hønemor som varme kilde, første tida går dei på undulatsand.
  • Andre ting vi bør tenke på mens de er bittesmå? Knust kyllingfor og gjerne litt undulatfrø stimulerar dei til å ete, med anna mat enn berre kraftfor må dei ha krostein. Dette er fordi høns ikkje har tenner og må ha sand /stein for å knuse maten i kråsa. Dette ordnar du med å la dei gå på undulatsand første tida, i denne sanden er det aktivt trekull som er med å forebygge mot mageproblem.

2. Hønsehus

• Lage selv? Kjøpe lekehus? Hva anbefaler dere? Det kjem an på økonomi og kor mykje du vil legge i det.
  • Størrelse? Vi ser for oss ca 6 høns til å begynne med, men vil gjerne kunne utvide til kanskje 10 etterhvert. Høns trivest best med god plass, om vinteren det eit møst med god plass sidan dei ikkje bør gå ute alle dagar. Liten plass kan gi problem med sjukdom om ein har mange høner. Det kan også føre til at dei kjedar seg og startar å hakke på kvarandre. Legg ved ein link om økodrift, denne kan vere ei rettesnor http://www.agropub.no/id/8961
  • MÅ hønsehuset isoleres? Det kjem an på kvar du bur i landet. Høns tåler meir enn vi trur, kryp gradestokken ned mot -20 bør dei ha tilbud om varme. Det viktigaste er at vatnet er frostfritt og at huset er tørt og trekkfritt. Det finnest varmeplater til å sette under vann automatane som held vatnet frostfritt..

3. Uteområde

• Er det det som kalles volitare eller noe sånt? Ja eller utegarde på min dialekt :)
  • Er det noen krav på størrelse mht antall høns? Høns trivest best med god plass, dess større dess betre og gjerne med eit overbygg.

3a. Hvordan bygge uteområde

• Vi har lurt på å støpe ringmur. Er det nødvendig? Nei men det er supert med tanke på rovdyrsikring. Legg ved ein link: http://www.123hjemme...pdrett/74938588 og http://www.123hjemme...pdrett/38104091
  • Om vi går for netting: hvilken type anbefales? Har skjønt at hønsenetting ikke tåler mye. Hvor kjøper vi GOD netting? Netting egnar seg dårleg for å stoppe td rev og grevling, eit kraftig gjerde er å anbefale.
  • Vi har tilgang til gratis grus. Holder det, eller bør vi inn med pukk underst? Drenering er viktig så pukk under hørest bra ut
  • Hva har vi oppå grusen? Nei men pass på å kalke godt eller skift ut sanden ein gong om året slik du hindrar tilvekst av uheldige parasittar og bakteriar.

4. HVOR får vi tak i kyllinger? Finn.no... andre steder? Egg og hønedager, utstillinger, Dagfinn Johannesen, Hvam og her på fuglepraten :dans:

Til info: Vi er en barnefamilie, som ønsker oss høns for kos & egg. Har fått råd om hønsetyper; feks Orpington, Favervolle, Sussex, Australorp, Bhrama m.f. Viktig at de er barnevennlige (lett tamme), og litt størrelse på dem.

Du kan jo skjekke ut hjemmesiden til din lokale fjørfeklubb; noen av klubbene har fine og ryddige lister over oppdretterne i sitt område. Kanskje finner du oppdretter av din rase i nærheten av der du bor.

Vil slå et slag for Brahma, siden du ønsker høns med størrelse - de er store, fine og fluffy, og snille og rolige fugler.

Vi fikk våre kyllinger mars/april i fjor. Vi hadde også planlagt og lurt fælt. Vi landet på følgende: isteden for å begynne i august/september ville vi vente til tidlig vår. Vi syns det var dumt å gå vinteren i møte så fort som helt ferskinger. Vi fikk helt nye gule kyllinger som bodde på badet:). Det var kos, men mye rot. Etterhvert flyttet de ut i huset sitt. Dette er en bod fra Bauhaus. Isolert og hvitmalt inne. Har inngjerdet utegård som jeg skulle ønske vi hadde laget noe større. Den er bare ca 8 m2. Men de går løse i Hagen så fort vi er hjemme.

Det er utrolig hyggelig med høner, og faktisk mindre slit enn jeg hadde trodd.

Lykke til!