Jump to content

Alternativ til kraftfòr

Fryd

Recommended Posts

Da må du ut på matleiting :wink: . Kraftforet innholder en rekke stoffer som hønsa ellers ville ha plukket om de gikk fritt og matseddelen til ei høne er allsidig . Har du frittgående høns så er det ikke så stort problem på sommerstid men du får raskt trøbbel vinterstid...Korn/ mais i seg selv er ikke nok over en lengre periode...Du skriver ikke hvorfor du vil ta bort kraftforet..? Hvis det ligger f.eks kostnad til grunn for dette så blir det like dyrt hvis ikke dyrere å sette sammen en fullverdig matseddel som skal gi hønene det de trenger året igjennom ..på sikt.

Takk for nyttig info :-). Nei, det er på ingen måte kostnadene som gjør at jeg lurer på dette. Kraftfòr er overraskende billig (jeg har flere hunder og katter så kostnadene til høns er for en brøkdel å regne).

Det er litt mer idealistiske grunner og nysgjerrigheten som gjør seg gjeldne. Når vi bruker 350 000 fotballbaner med soya fra Brasil i året til å produsere billig kraffòr for å så kalle oss 50% selvforskynte på kjøtt og meieriprodukter i Norge så kan man jo lure litt.

Jeg er også nysgjerrig på hva hønsene ellers ville ha spist hvis de ikke fikk kraftfòr, for det må vel gå an å gi de mer "naturlig" fòr? Hva spiste de før kraftfòret kom lurer jeg på :.-)

Jeg kan kun dele det jeg fikk høre fra min bestemor når de hadde høns , og da fikk hønsa det meste av kjøkkenavfallet( rester av grønnsaker ,fiskerester/ kokt kjøtt ) De fikk kornet som blei igjen etter at kornet var kjørt til mølla..grassfrøet etter høyet på låven..Om sommeren blei gjerne hønsa sluppet fri i potetåkeren og plukket både mark ,vassarv/ grønt ,og andre små skadedyr/insekter..om høsten fikk de gå i frukthagen å plukke nedfallsfrukt fra både bær og frukt . Om vinteren så fikk de korn( hvete/knust havre) ,tørket løv fra osperis tørt brød,og sur melk fra kuene ^_^ .

Som min bestemor sa så fikk ikke hønsa allverden til stell da de gjerne var de minste husdyra på gården og rasene de hadde var Minorka og Jærhøns ..nettopp fordi de er så flinke til å finne sin egen mat.

• Upvote 1

• 2 weeks later...

Jeg hadde svært frittgående høner sist sommer.. Jeg slapp dem ut i april, og fram til oktober var de fri til å gå ut og inn når de selv ville.. De var som regel inne på natta, for å legge egg, og i dårlig vær.. Det gikk med svært lite kraftfor når de gikk så fritt... I tillegg har jeg en liten bekk ved siden av huset, så vann fikk de ikke inne.. Ikke ble det mye møkk i hønsehuset heller.. Venter bare på at de jeg har nå blir så store at de kan gå like fritt....