Gå til innhold

I tillegg til kraftfor.


Birdman

Anbefalte innlegg

Er blitt helt bitt av fuglebasillen å de blir bare fler og fler så jeg tenker jeg må begynne å finne ting jeg kan suplere kosten med.

Nå som det er sommer finner de jo en del selv så er ikke så mye kraftfor som går nå, tenker på til vinteren når det er mindre å finne pluss at jeg da vil at de skal ha noe som de kan fete seg litt på. Er jo så kaldt å mye mindre tid å spise.

Til høns, hva er greie ting, passer noe av dette:

- hel hvete/havre (hel for får ikke takk i valset/knust)

- solsikkefrø

- villfugel blandig

- andre ting som ikke er for vanskelig å få takk i eller for dyrt

å kan jeg gi de samme tinga til vaktler?

Til ender:

- ??

hva er egentlig greit å gi de?

oppbløtt brød og grass har jeg fått med..

Kan jeg gi de f.eks kinakål? kuttet opp

Agurk...

Kan de spise hvitløk?

Skjønt at de kan spise samme kraftforet som høns, men hva ekstra kan jeg gi de.

Å til slutt, Hvor får enn tak i krostein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hihihi kan skrive under på at eg lid av samme sjuka som du Birdman :cheesy:

Høns et det meste, men du skal holde dei unna for mykje solsikke (svarte solsikker er giftige for fugl), grunnen er at dei rett og slett vert for feite. Noko som kan resultere i eggstans. Eg hentar gratis frukt, grønt og brød på butikken ein gong i veka, dette er eit supert tilskudd som både lommeboka og hønsa sett pris på.

Eg har laga med nokre sylinderforma korger av hønsenetting som eg puttar frukt og grønt i. Mine høns et ikkje grønne sure epler. Brøda gjer eg det samme med, men til endene bløytar eg dei opp. Endene likar godt å få utfordringar med mat i vatn, det vert eit fryktelig griseri så om vinteren får dei kun kraftfor og oppbløtt brød hos meg. Rognebær som du plukkar om hausten og frys er fin mat til høns. Ein kvitløksbåt i vannautomaten er med å forebygge og fremme helse, så det er supert. Krostein er feks skjellsand eller undulatsand til kyllingar, brukar du Tuppen eller Fjør-egg må hønsa ha skjellsand som tilegg. Men det er også ting fuglar ikkje skal ha, legg ved ein link som du kan lese om du vil: http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/39335925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønsa:

Da stryker vi solsikker fra lista, men hva med hele korn som hel hvete eller havre. Er tiltenkt vinter å tidlig vår når det er kaldt å lite uten om kraftfor å holde vekta på.

Det med å hente på butikk har jeg nesten glemt bort, tenkte jeg skulle høre om det her å. Husker noen som henta mye brød å slik til hestene sine.

Ja hvitløksbåten har jeg fått med må bare få den oppi flaska haha..

Så Skjellsand er godt nok som krostein alllså trodde enn måtte ha noe litt kraftigere.

Endene:

fikk mine første ender i går ser du så er ikke helt inne hva de kan spise.

Det de har fått til nå er bare oppbløtt brød å litt grass jeg klipte å hadde oppi. Skal gi de kraftfor fra i dag, men gir du de det tørt eller i vann?

De kan vel spise en del frukt å kansje om jeg f.eks. kutter det litt fint eller river det på rivjern.

Hvitløk til endene er det greit. Tenker på mose en i maten av og til.

Må vist kjøre et storsøk på foring av ender hahaha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kålrot er det mange som har glemt som et viktig tilskuddsfor til høns. Kålrota deles i to, og på skall siden settes en pinne slik at den avskårede delen står i ca 45 graders vinkel. Når jeg gikk på landbrukskolen på 80 tallet så lærte vi at dette skulle motvirke hakking samtidig som det ga en fin farge på plomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mais og banan er også populært både blant hønsa og endene her. Endene får banan som dei knuser sjølv i vatn, eg deler frukt og grønt og legg i vatnet, mine voksne ender kosar seg stort når eg gjer det på den måten. Endene kan godt få kraftforet oppbløtt i vatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi her kom det veldi mye bra.

Nå tenker jeg det blir mange glade fugler her ettervært..

Bananer ja, dert er en ting jeg alldri hadde kommet på å gi til de. Var ute å så til endene i stad, var inne i huset sitt nå også ,men så de hadde spist en del og vært ute i vannpytten sinn.

Så det er bra :)

Tror jeg skal komme langt med tipsene som har kommet inn nå. Tusen takk :dans:

Er godt det er noen kloke hode der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...