Gå til innhold

Vakteleggedosis i posten idag


Lil

Anbefalte innlegg

Fikk en pakke vaktelegg idag, 48 opprinnelig men 22 var mer eller mindre knust :( Er litt redd for at resten kanskje også er ødelagt. Er det noen som har erfaringer med å ruge ut en slik batch? Er det noe håp? Skal selvsagt slenge dem oppi maskinen uansett, men bare lurer på om jeg ikke skal ha så store forventninger.

Pakken var merka med EGG på alle kanter, fikk nesten følelsen av at noen i posten har vært ute på helsiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har også fått egg hvor noen har vært knuste, men som regel er resten av eggene helt fine. Legg i maskinen og rug du :grin: Jeg bruker aldri å merke pakkene jeg sender med "egg". Innbiller meg at fristelsen blir for stor for enkelte når de leser det... Tror ikke noen behandler pakkene noe bedre om de er merket :tongue:

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å lyse dem. De ble sendt som A post ja. Vet ikke så mye om hvordan egg burde pakkes. Det var bomull rundt eggene, som lå i vaktelegg esker i plast. Rundt var det bobleplast, ikke så veldig tykt lag. Så ble de sendt i en pappeske.

Så trist, jeg hadde gleda meg masse til masse små vaktler. Håper det blir bra klekkeprosent og overlevelse i det minste, men tipper jeg blir å trenge flere egg for å få etablert en liten bestand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått egg hvor noen har vært knuste, men som regel er resten av eggene helt fine. Legg i maskinen og rug du :grin: Jeg bruker aldri å merke pakkene jeg sender med "egg". Innbiller meg at fristelsen blir for stor for enkelte når de leser det... Tror ikke noen behandler pakkene noe bedre om de er merket :tongue:

Så fint, håpte på sånne erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sender alltid som brev og pakkar slik du beskriv morten silke. Som brev må pakken vere under 2 kilo og den kjem sammen med lette brev og ikkje store tunge pakkar - stor fordel!!! Som brev går det raskare i posten i tillegg til at det er billegare :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde pakker ble mer hardhendt behandlet fordi de har strekkode og blir maskinsortert?

Jeg bor nå uansett i Nord Norge, så pakker tar gjerne 5 dager fra sør mens A post går over natt.

Vaktelegga var definitivt ikke pakka som du beskriver Morten. Er litt snurt for jeg brukte 600,- på de egga. Håper oppdretter gir meg en veldig god pris på noen erstatningsegg. Har sendt bilder av eggedosisen men ikke fått noe respons enda. Finner nok utav noe, oppdretter virker som en seriøs aktør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste her inne på forumet at noen hadde brukt merkelapper med "forsiktig - biologisk materiale" eller lignende påskrift, og med godt resultat. Dette virker nok avskrekkende, for biologisk materiale kan jo være så mangt! ;)

Nå har jeg opplevd et tilfelle av skikkelig mos av brevpost, og mistenker sterkt at den lille pakken min ved en feil har havnet med pakkepost. Hvis ikke har personalet enten sittet eller tråkket på den! Det som går fortest er jo brevpost og bedriftspakke, men man må nok regne med svinn uansett pga løse strenger selv om pakken kommer uskadet frem.. Slik er det desverre med postegg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg skjønner godt at det må bli litt svinn. Skal på ingen måte være en urimelig kunde og krever ingenting av selger. Men lov å håpe og ha en tanke selv om hva som er riktig ;) jeg tror nok Morten har rett i at innpakning var litt for lite solid for noe så skjørt, og da er det jo litt surt :(

Egga skal i maskinen ikveld og da skal jeg prøve å lyse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterligere 5 av egga hadde sprekker da jeg lyste dem på cei onn til maskinen. Turte ikke vri å vende på dem, så mulig det er flere også. Så 17 av 48 egg kom frem tilsynelatende hele. Kun 3 av dem egga jeg betalte 15,- stk for. Uff.. Har en veldiig dårlig feeling på hele greiene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurovaktel kosta 7,5, noen 10 (hvite) og noen 15 (krysset med golden giant). Ja, jeg vet det er i dyreste laget, og det er også litt derfor jeg blir skuffa når godset er ødelagt. Har sendt ny mail hvor jeg forklarte at 17 egg var kommet hele frem av 48 og spurte pent om jeg kunne få en grei pris på noen flere egg. Håper ikke det var grusomt frekt av meg :lol:

Har en annen oppdretter jeg kan kjøpe egg for 5,- men tror at dersom dette ikke går veien tar vi en kjøretur til en oppdretter på Andøya og kjøper noen halv voksne kjønnsorterte dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender stadig vaktelegg i Norgespakke til min mor i Trøndelag. Bruker pappkartonger og kanskje en avis eller et lag bobleplast som isolasjon og det går alltid bra. Men jeg legger gjerne en serviett inne i kartongen slik at eggene ligger stødige inni der. Syns også du har betalt i overkant mye for eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer litt ja :( men det virka så kjekt å ha litt forskjellige raser. Hadde ikke brydd meg i det hele tatt om at prisen var litt stiv, hvis jeg bare hadde hatt en haug kyllinger å vise frem for det.

Hva synes du er en ok pris Norfrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra oppdretter nå, dette var første gang han opplevde dette selv om han sender flere pakker med egg hver uke. Er nok noen da som ikke har klart å motstå fristelsen når de så hva pakken var merka med. Grrrrrr

Wellwell, vaktelgarden er ferdigsnekra og nå som jeg har fått smaken på vaktelegg igjen (måtte jo spise den klinken jeg fant idag må skjønne) så blir det vaktler i sommer, på ene eller andre måten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender stadig vaktelegg i Norgespakke til min mor i Trøndelag. Bruker pappkartonger og kanskje en avis eller et lag bobleplast som isolasjon og det går alltid bra. Men jeg legger gjerne en serviett inne i kartongen slik at eggene ligger stødige inni der. Syns også du har betalt i overkant mye for eggene.

Han hadde lagt endel bomull inni kartongen. Vet ikke hva som er best jeg, men følte egentlig at de var pakka greit inn inni kartongen men litt tynt rundt kartongene. Men siden ikke kassen var ødelagt på noe vis så var det antagelig risting som gjorde det? Og da må de vel ha kræsja mot hverandre?

Skal snart slutte å irritere meg :lol: Forresten, på de lyseste egga så jeg inntakt plomme, da er det en ting mindre som kan ha gått galt under heisaturen til eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har solgt rugeegg har jeg tatt tre kroner egget pluss porto, men nå tør jeg ikke selge flere rugeegg da det har vært så dårlig klekkeprosent. Ser folk averterer på finn.no for fem og sju kroner. Lurer på om jeg sliter med litt innavl her, eller for gamle fugler, så jeg har planer om å kjøpe noen rugeegg sjøl til ti kroner for å få inn noen nye gener. Syns det er litt dyrt, men håper på bedre resultat enn jeg har hatt de to gangene jeg har hatt kyllinger i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har solgt rugeegg har jeg tatt tre kroner egget pluss porto, men nå tør jeg ikke selge flere rugeegg da det har vært så dårlig klekkeprosent. Ser folk averterer på finn.no for fem og sju kroner. Lurer på om jeg sliter med litt innavl her, eller for gamle fugler, så jeg har planer om å kjøpe noen rugeegg sjøl til ti kroner for å få inn noen nye gener. Syns det er litt dyrt, men håper på bedre resultat enn jeg har hatt de to gangene jeg har hatt kyllinger i år.

Håper du får bedre klekkeprosent med nytt blod da! Hva slags vaktler er det du tenker på å kjøpe egg av?

Har sendt inn klage til posten nå, tenker de flirer rått av meg som gidder å klage på knuste egg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail av oppdretter nå som har vært så snill å sende meg 36 nye egg, hvorav flere er av de rasene/fargevariantene jeg betalte ekstra for å få. Denne pakken var pakket likt men ikke merket. Jeg skal betale portoutgiftene og emballasje. Det synes jeg var veldig ok gjort av oppdretter!

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også vakteleggedosis i posten, men heldigvis hadde selgeren lagt i noen ekstra egg, så antallet er ikke så langt unna det jeg bestilte. Klarte selvfølgelig å knuse to egg sjøl, da, men nå er iallefall 26 egg trygt plassert i rugemaskinen og jeg venter spent på resultatet. Lykke til med klekkingen, Lil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...