Jump to content
Gammen

Navn på høner og haner, hva heter deres?

Recommended Posts

Vi har ca 20 høner og 2 haner nu.

Jeg synes det er morsomt å sette meg i enten hønsegården eller hønsehuset og sosialisere meg med dem, og det ser ut til at det hjelper, dem kommer bort til meg og får litt godbiter etc.

Men jeg synes også at det er like morsomt å se etter en "personlighet" hos dem! (Heter vel kanskje hønslighet, men de fleste av oss gir jo dem meneskenavn, så da så).

Sjefs Hanen, som er en super stilig brun Italiener, har jeg gitt navnet Giorgio Armani. Sier jo seg

selv... :)

Vi har også en lys sussex høne, den heter Suzi Quatro. (Google it)

Vi har også en DK, som er en tro kopi av Suzi Q, så den fikk navnet Minnie, men så viste det seg at det var en hane, så nu heter han Mini, (Foppal fyr).

Vi har en utrulig tøff grå DK høne, som fikk navnet Lara Croft, fordi ho er utrulig tøff! Ho var en av de minste hønene, DK sier alt, men hoppet opp på den høyeste vaglepinnene sammen med de andree ruk googl eldre hønene, ble hakket litt, og hoppet ned, og hoppet opp igjen.... Osv... Tøff liten høne!

Og så har vi en svart DK høne, som springer rundt som en gal, og med sine strømlinje formete føtter, så bare måtte jeg kalle henne for SR71 Blackbird... (Google it igjen...).

Og så har vi en spraglet grå liten DK hane, og når vi tok bilder av han, så virket han alltid så sint ut, så dama kalte han for Angry Bird...

Og så har vi flere silkehøns, den ene er veldig gylden i "pelsen", så ho heter Goldie Hawn... (Igjen, google er din venn... ;) )

Og til slutt så har vi 3 Plymouth Rock høner, dem er noen sinte og sure kreatur... Skal være sjefen over sjefen, så jeg mener at vi skal kalle dem Gro, (Harlem Bruntland), Maggie, (Margaret Thatcher), og Hillary, (Clinton).

Men dama er ikke Heeelt enig med meg da... ;)

Som dere skjønner, så har vi flere interresser en høns, her er det både film, musikk og politikk!.

Hvilke navn har dere gitt deres haner og høner?

• Upvote 1

Skriver på en laptop, og noen ganger så flytter musepekeren seg, når jeg kommer bort i touchpadden, og da havner noe tekst feil, så fint om dere kan se bort fra skrive feilene og noen rare bokstaver som overhodet ikke hører hjemme der jeg ville... ;)

Det har ikke blitt så veldig mange navn på hønene her enda.. men jeg ønsket at det skulle vært det...

Hittil er det disse som har navn(ganske mange klassiske navn)

- Ei svart stor høne, som var den første høna jeg fikk - Gammlemor

- ei brun høne med gullhals - Gulla

Ei brun høne, som er dattera til gulla - Veslmor

ei hvit høne som er livredd absolutt alt, og flyr unna med en gang hun ser folk - Turbo

Ei lita lysebrun høne - Olga

Resten av flokken har ikke fått noen navn, men jeg skulle gjerne hatt det.. noen som har noen tips? :dans: :dans:

tippe-høne , tippe-hane , tippe-oddsen , tippe-kuppongen , tippe-lotto , tippe-tips , tippe-tegn , tippeeeeeee eee , veit ikkje fleir :) (dette er ikkje namna på hønsa mine ) :) litt vanskelig å huske :)

Hehhehehehe

God knall det der da!

Vi har heller ikke gitt navn til alle, det er litt vanskelig å gi navn til "de grå" som liksom ikke skiller seg ut.

Ingen av våres hvite italienere eller jærhøns har fått navn, enda.

Litt rart det der, kan man engentlig blir mere glad i dem som skiller seg ut, og er litt kule?

Og minibonde, jeg likte navnet Turbo!

Men kan det være sånt at det man gjør til daglig eller våres interresser, påvirker våres navnevalg på hønene?

Vi prøver å gi navn til hønene våre etter hvilken bokstav rasen begynner (eller slutter) på. Så her er det Rita og Randi (rir), Hjørdis og Frøydis (isbar), Dawn, Dorthe, Daisy og Didrik (dk), også har vi hele bygdas kjenning høna Eirik. Subrosa og Julie (norbrid7) Men etterhvert som det kommer kyllinger og flere kyllinger begynner det å bli vanskelig med disse navnene. Så vi har Tarzan (blanding av Isbar og dk,høne) Plomma (rir høne ganske sikkert) Lommelo, rir kylling. + mange flere kyllinger jeg ikke har satt navn på, selv om datteren min seff har gjort det ;)

er litt umulig her ser eg.. har ei som heter Silkepus - hun er 9 år..

ellers har jo fleire navne egentlig.. men husker jo aldrig dei. så mnage får nytt nanv for hver gang eg snakker til dei. hehe.. men kochin hanene mine har blitt døpt kaos og kontroll

kaos- er heilt umulig og fange inne i hønsehuset desidert reddaste hanen som har vokst opp her.

kontroll - er ganske lik kaos i faktene, men rolig nok til at det går og få kontroll på han slik at ein kan lett få tak i han og klappe han.

ellers hveit eg ikkje.. men når ein har godt over 150 rase fjærfe.. så skal det jo godt gjøres og huske alle navnene i hode, så meste delen har ikkje navne, men glemmer jo stadig vekk dei få som har navn også..

Mine har navn etter korleis dei ser ut og oppførsel. Endene mine heiter Anda og Vanda.

Kalkunane: Kalle og Conny.

Dei varte Silkene: Pelle, Prilla, Prisilla. Petra, Pia og Pernille.

Dei Kvite Sikene: Elvis, Ellen og Elvira. Så er det Tufsebrura ho er Faverolle,

Andre høne navn: Hanna, Goldie. Rypa. Maggie. Mia, Jenny. Sol. Trine, Tulla.Tina, Tuppa, Klara, Kine osv

Hane navn: Sjefen, Sverre, Kurt, Ole, Jakop, Jølle, Jesper, Ropert, Petter, Monty, Bjarne., Micael og Spartacus osv

Ja hønene er nydelige vesener , med personlighet. Jeg har en fykende flott Brahmamann som heter Franz Aksel , ei RIR høne som heter Fransesca , Sussexjentene mine heter : Julie (Romeo er gitt bort ), Tuppen , Milla og Bolla. De andre har ikke navn annet enn tuppeluppene...hehe. :dans:

tuppen ei søøte silkemikshøne, legger ikkje egg lenger i en alder av 6 år men er kommet for å bli:), døttra, ei mikshøne med lohman, wyandotte, brahma og kockin i seg (ser ut som en vanli lohman). skakken/skakktavl, ein silkehane som he en skadet vinge slik at den er litt skakk:) svartå, ein sussex/maran mikshøne, lisjen, eit miksdverghøne, sværa/stora, mikshøne med wyandotte/lohman i seg. jærå, ei jærhøne:) bruna, ei sussex/welsumer mikshøne, loverboys, mine to hd haner og chicksa, dei tre hønene deira:) he også 5 kalkunkyllinger og 8 grå jærhøns som venter på navn når dei blir litt større:)

Ser det er mange som har god fantasi og brukt mye tid på å finne morsomme navn til hønene sine :)

Hos oss er det guttungen som er 9 år nå, som har hjulpet til med å finne navn på hønene, og i og med av hønene begynner å bli gamle, så ler vi nå av noen av navnene deres, for tydelig at guttungen var liten når de fikk navn. Han har Dk hønene Bim, Bam og Bom ... hi hi ...... Hufse Tufsa, Flakse, Bolla, Skrika, Søstra, Glins og Fru Grå. Samt hanene Gråen og Fjærvang(krøllet Dk).

De store hønene og hanene heter:

Brede, Betzy, Bettan og Berit - Marans/Skånsk Blomme mix.

Gulli og Gullklumpen - høne og hane av Welsummer

Orpa - Orpington høne

Ara - Easter Egger

Olivia - mix høne av Marans/ Easter Egger, som legger olivengrønne egg - derav navnet

Russel - mix hane av Orpington hane og Olivia høna

Til slutt har jeg tre Araucana høner, som ikke har fått navn enda, samt 6 halvstore Sultanere som heller ikke har fått navn enda.

Jeg må liksom se de an litt på personlighet etc før jeg gir de navn. For det må jo passe :)

Mange kreative navn her og mange høres riktig så flotte ut. open_mouthed_smile.gif

Skal innrømme at jeg sliter litt med å finne gode navn til gårdens dyr (inkludert høner, haner og ender) og er ganske kresen når det kommer til navneforslag fra andre. Jeg vil at navnene skal være litt morsomme og ikke altfor "menneskelige", og det er også fint om navnet beskriver høna på en eller annen måte (som f.eks. "Stripa" på ei høne som er utpreget stripete osv.) Ei venninne kom med et navneforslag til den første hanen min; Hanulf og det har jeg alltid likt veldig godt. Og da han fikk en sønn, som ble helt lik ham, fikk han navnet Fridulf. :) Årsaken til det, var at jeg lenge trodde det var ei jente og tenkte å kalle henne/ham Frida. Ellers har jeg også litt sansen for "tantenavn", selv om de forsåvidt er ganske "menneskelige", hehe, og har to som heter Selma og Turid og hatt ei som heter Agda.

Jeg har også et moskusand-par som heter Cleopatra og Cæsar. :)

Jeg har forresten en brun "gul svensk", jente, og en sort "blå svensk" som jeg tror er jente, som jeg ennå ikke har klart å finne navn til - så hvis noen har morsomme navneforslag, hører jeg dem gjerne! :duck:

Morsom tråd dette! I min hønsegård er det vanligvis hanene som har navn, men noen høns skiller seg ut og må derfor få navn de også. Jeg hadde en utrolig lys og vakker jærhøne, som het Goldie Hawn, (akkurat som din silkehøne Gammen!). ellers var det en stor og tykk orpington som het Olga, en MEKhøne som het Twiggy, pluss en Petra, en Tuppa og Bolla, alle orpingtondamer. Alle mine orpingtonhaner, (jeg har iløpet av årene hatt fire) het Obelix. Min praktfulle toppet hollenderhane het Beethoven. så hadde jeg en flott brahmahane, han het Bergmann, etter mannen jeg kjøpte den av.

Idag har jeg bare noen få høns, og det er kun sjefshanen som har navn, han heter Martin. ( oppkaldt etter bonden på gården der jeg hentet han.)

Men jeg har en moskusand som heter halte-lotta, ettersom hun har haltet på et bein i alle år. Moskusandrikken heter Doffen, det har alle mine sjefsandrikker hett. Mine tre gasser er Ole, Dole og Doffen. :duck::dans::wub:

Mine høner:

Dolly og Molly: hvite italienere. Mine første høner. De rømte fra hønsehuset over veien. Måtte bare ta de inn i varmen...

Va jo 10000 andre derinne. Nå er det snart 2 år siden, og still gong strong.

Polly: sort kochinmix. Tøff dame som passer godt på eggene sine. Hvis det engang blir kyllinger her, så skal hu få bli fostermor.

Prinsesså: antwerpen skjegg. Min personlige favoritt. Liker seg godt på skulderen til na mor :-)

Dotty: wyandott. Flink egglegger, men lager ikke mye leven utav seg.

Spotty: gull/blå/porselen kochin. Holder seg mest med Dotty. Nederst på stien i flokken, men store Dotty passer på.

Batman: sort bantam. Vi husket ikke hva rasen hette når vi kjøpte hu, derav navnet. Steintøff dame som hamler opp med de store.

Agda og Magda: dverg new hampshire. Flotte søstre som kun ble kjøpt inn for egg.

Oddrun: dverg jær. Siden vi bor på Jæren, måtte vi ha jærhøna. Kommer helt fra Østfold. Måtte ha et skikkelig jær-navn.

Jeg har ganske mange høns og bruker Stortinget: Jens, Valgerd, Karita, Sigbjørn med mere. Av Jonasene er jeg oppe i Jonas VIII, åtte generasjoner sultanhaner!

post-20-0-92929500-1342894246_thumb.jpg

• Upvote 1

Mange artige navn her!

Jeg har flere forslag på navn, men sjefen i huset er aldri enig med meg, uten at jeg bryr meg noe da...

Men at ikke noen har nevnt Snehvit på en hvit italiener, er for meg en gåte.... ;)

Vi har siden sist fått 4 silkenhøns og en silkehane, hanen går fremdeles bare under navnet grabukken....

Kjærringa mener de andre 4 bare skal kalles voldteksoffer, men vi er ikke helt enige der.... ;)

Og siden vi måtte avlive verdens fineste brune Italiener hane, Giorgio Armani, så har vi også fått 4 nye brune italienere, men vi vet fremdeles ikke om det er haner eller høner, men en av dem kommer garantert til å hete Giorgio Armani II.

Artig å gi sine fuglevenner navn synes jeg og som flere her skriver så blir det litt etter personlighet ..så hos meg er det noen få som er blitt "døpt" :blush: ..

Min blå påfuglhann har det klingende navn Eragon ( noe jeg innbiller meg han lyder også ) madammen heter Viktoria. Min hvite påfuglhann heter Fabio ( måtte ha dette navnet da han er en langbeint elegant kar som studerer alt med sine lyse blå øyne og lar seg slett ikke affisere av noe her i verden ).

Min svenske Brahmahane har fått navnet "Ronny" etter en svensk kompis ( like berie i brystkassa begge to :wink: ) har ar to eldre damer som lyder navnene "Esmeralda og "Matilde"

Kalkunhannen heter Gustav med fruen Fia .Flokken med "perler heter ganske enkelt for " Koret" . Min Mekhane heter "Morten" og damene "Vilde og Sol"...sånn kunne jeg holdt på en evighet men dette er et lite utdrag av flokken :tongue: ..

Jeg liker også sitte inne i hønsegården, det er koselig når hønene kommer og vil på fanget. Jeg har tre Mille Fleur damer, de heter Tingeling, Pippi og Shakira. Min hvite brahmahøne heter Snøhvit. Brahmahanen het Jupiter ( måtte få han avlivet, da han ikke var snill med mennesker...) Har to australorps som heter Askepott og Tornerose. Har nå fått 7 silker, de er 11 uker og har ikke fått navn enda:-)

Jeg har navnet en del av hønene/hanene jeg har, men ikke alle. De brune og hvite produksjonshønene er alle "damene" til Venst (lys Sussex hane). Ellers har jeg to chabos haner som heter Arild og Jonas Babbe, chabos høne som heter Mini Vera etter sin avdøde mor Vera, Josefine (hvit DK), Sol (viltfarget silke), Herman Kvitre (Faverolles hane) og vår alles kjære Linda (toppet hollender dverg).

Linda var borte i14 dager forrige sommer. Hun var kommmet seg gjennom skogen bort til nabogården ca en km unna, uten å ha blitt spist av rev eller andre sultne dyr. Jeg ble veldig glad da naboen ringte å spurte om vi savna ei grå høne med en dusk på hodet;) Skal si det var ei høne som var glad for å bli funnet! Da vi kjørte hjem satt hun på fanget mitt og sov:) Siden hun var sliten etter turen, bodde hun inne ei natt for å få hentet seg inn igjen før hun kom hjem til de andre i hønsehuset.

Noen høner/haner har litt mer spesielle personligheter enn andre, og det er gjerne disse som får navn hos oss:)

Vi har for tiden fem høner, men det har vært flere i flokken.

Første gang jeg klekket ut kyllinger kom det to svarte og en hvit dvergsilker. Den hvite kalte jentungen Blondie, den aller første heter Silke og den siste het Kroken. Kroken kom ut med veldig krum hals fordi det tok fr lang tid. Han døde bare fem dager gammel. Silke døde for to år siden, men Silke er nå flokkens eldste med sin 7 år.

Runde to med dvergsilker resulterte i to viltfargede kyllinger. Lodott og Fjærball. Førstnevnte ble avlivet i fjor grunnet kreftsvulster.

Så kom det to dvergkochin til "gårds". Det ble Tuppen og Lillemor. Lillemor forsvant, antagelig i kjeften til en rev.

Siste tilskudd ble tre minorkahøner. Den ene viste seg å være en hane. Han fikk navnet Minestrone i påvente av å bli suppehøne. (Kan ikke ha hane her midt i byen.) Damene fikk navnene Senôra og Senôrita.

Oj, Topphøne, tenk at Linda kom tilbake etter 14 dager! Utrolig. :) Det hadde neppe skjedd her. Reven hadde nok satt kloa i høna lenge før det. Men man vet jo aldri. Noen høner er kanskje flinkere til å passe på seg selv og holde seg skjult for rovdyrene.

Du burde nesten ha lagt inn den historien i tråden "Min hverdagshistorie" på Diverse. ;)

Oi, dette var jo tråden over alle tråder da.. :D Ble jo ertet litt av MT fordi jeg hadde navn på alle mine 35 høns, men her er de døpt ettersom de kom og ble kjønnsbestemt! :wink:

Sussexhanen Bjarne med sine to damer Sigrid og Ingrid - Ble døpt etter min mors tanter og onkel!

Brahma mixfarget Theobald og Fritjof med damende Jorunn og Beate!

Sølvsvartbåndede brahma Benny og Egon, Modern, Vesla og Mini.

Legbarfarget Orpington Mimmi, Marie og Mathilde - Skiller de på fargene på kragen og en forskjell ved nebbet. ( Hadde hanen Mats, men han måtte jeg ta da han fikk mareks forrige uke.)

Gul/sort brahma Stina, Mina og Lina - Stina er eldre og forstandig, og Mina og Lina er The Twins og høyt og lavt!

Wyandotte Esther og Sofie - Esther har bredere striper enn Sofie,Søstre i tykt og tynt.

Kobbermaran Gottfrid, Fanny og Alice - Etter Englagård. Gottfrid har holdning til tuuusen,Fanny er tøff og Alice er liten og bestemt!!

Barnevelder Vera, Agda, Bodil og Martha - 4 unghøns som virrer rundt.

Svarthøns Fernando og Rosita

Faverolles Fred og Wilma - The Flintstones

Araucana Chanan, Shari og Arija - Ville bare ha litt annerledes navn.. :tongue:

Vel det var mine vakre skapninger!

Mine fem Lohmann har alle hvert sitt navn. Ungene sine høner heter: Shakira, Stacie, Isabella og Alexandra (det opprinnelige navnet var Alexander Rybak, men etter at guttungen godtok at hun "måtte" ha jentenavn så ble det altså Alexandra). Den siste høna ble da "min" høne og hun heter Tuppa.

Siden alle er helt hvite så farga vi dem med en liten flekk neglelakk i nakken for å klare å se forskjell på dem. Etterhvert har vi blitt kjent med dem og de har alle hver sin personlighet.