Jump to content
Spurven

Hvor tidlig kan man gjennomlyse og sortere ut eggene?

Recommended Posts

21 dager er en fryktelig lang evighet har jeg funnet ut etter at vi kjøpte rugemaskin og la inn 81 egg for 5 dager siden :azn:

Jeg er så spent på resultatet, gleder meg til at kyllingene kommer ut, og blir det verre nå så begynner jeg snart å si "klukk-klukk"! Som dere sikkert skjønner er dette første gangen vi ruger ut kyllinger, tihi :wink:

Men over til det jeg lurer på; jeg har to spørsmål:

1.Hvor tidlig kan man være sikker på hva som er befrukta og ikke ved gjennomlysning? Jeg tok en smugtitt i går kveld, og det var tydelige blodårer i ca.2/3 av eggene. Da hadde de ligget i 4 døgn. Men jeg fjerna ikke de uten blodårer i, i håp om at de kanskje bare er litt seinere utvikla. Men det håpet henger kanskje i en veldig syltynn tråd?

2. 4 av eggene var påbegynt ruging under ei nydelig brun DK-høne da jeg henta dem hos oppdretter. Når det nærmer seg klekking for disse, har det da noe å si for de restrerende egga at fuktigheten blir høyere 4 dager tidligere enn anbefalt?

lys egga igjen ved 8-9 dager, da kan du trygt ta ut dei blanke egga:) men du ser også det tydelig ved 5 dager. Ang dei egga som var ruga på før du la dei i maskina så trur ej at du kan øke litt fuktigheta(50%), men ikkje mykje! for mye fukt kan få kyllingene til å vekse for fort og dø. lykke til:)

Klarte ikke å vente lenger, og gjennomlyste og sorterte nå i kveld etter 6 dager i rugemaskina:) Av 81 egg så var det 20 som helt sikkert var tomme/døde, 5 var jeg i tvil om og skal ta en ny sjekk på til helga. Og dermed er det 56 egg som ser lovende ut! 4 av dverg kochin-eggene er ruga i ca.11 dager, og der kunne vi se at den bittelille skapningen rørte på seg! Så artig!!!

Om drøye 2 uker har vi forhåpentligvis en bra flokk med små dun-nøster, og det blir spennende å se hvilke farger og raser det blir av alle til slutt :)

• Upvote 1

Jeg kjøpte til slutt en riktig egglyser og luker ut de fleste ubefruktede egg etter 3 døgns ruging. Da har de fått en tydlig ca to cm stor edderkoppnetting. Døde egg får raskt en blodring og i ikke-befruktede ser man ikke noe i det hele tatt.

Nå er de 4 første egga klekket. Det ble desverre ikke helt som vi håpa. Den første hjalp vi ut etter at han hadde ligget og pepet i over et døgn og tilsynelatende ikke kom deg ut. Den var svak, og jeg tenkte at litt sukkervann kanskje kunne gi den litt krefter. Men den svelget ikke, og fikk det i lungene:( Buhu, jeg drepte den! Så vår første kylling var en heller trist erfaring.... Nestemann kom seg greit ut på egen hånd, og den tredje hakket et hull. Det fjerde egget var det ikke lenger liv i, og da jeg pirka ut en ferdigutvikla død kylling av det bestemte jeg meg for å hjelpe den stakkaran som lå igjen i egget sitt. Hinna virka tørr og seig, så kanskje hadde det vært for lite fuktiget? Jeg vet ikke, men han siste jeg hjalp ut av egget ser hvertfall ut til å klare seg bra. Så nå har vi to brune DK-kyllinger som virker å være i fin form, og er glade for de, selv om det gjerne skulle vært 4.

Tirsdag og onsdag blir det klekking av de siste 48 egga, og da skal vi ha høyere fuktighet, og mer is i magen :)

Gratulerer med 2 fine friske kyllinger da! :) ha fokuset på dem som klarer seg bra, det er nesten alltid noen som ikke gjør det. Lykke til med neste klekking!

Takk for det :) Hadde aldri trodd at jeg skulle bli slik på tuppa pga av noen egg som skal klekkes! Men akkurat nå er det å sitte å glo inn i rugemaskina det mest spennende i hele verden:) Har en følelse av at denne hobbyen kommer til å ekspandere... Om to døgn har vi "termin", og jeg er kjempespent på hvordan det vil gå, hvordan kyllingene ser ut, og hvilke raser det blir siden vi fikk ei eske med rugeegg som var tilfeldig plukka i de forskjellige bura hos en oppdretter med mange ulike høns:) Og når disse er ute, så har vi ei eske med 28 vaktel-egg som står i ruge-kø:)

Vaktler er ihvertfall gøy å klekke! Sinnsykt spreke kyllinger, gleder meg allerede til neste batch skal ruges ut :)

Den 1.3.2016 at 21.14, Tom Lundberg skrev:

Hei. Hva gjennomlyst man egg med ?

Hei!

Mobiltelefon, lommelykt eller egglyser.

Selv bruker jeg en 5000lm lommelykt.