Gå til innhold

Alternativ avlivning?


Fryd

Anbefalte innlegg

Det må da finnes andre og bedre måter å avlive en syk hane/høne enn å slå i svime og/eller slå ihjel eller bruke øks? Jeg mener å ha hørt om noe man kan holde på en klut foran nebbet som kjøpes på apotek? Mulig jeg her helt på jordet her - lenge siden jeg hørte om dette.

Man kan si hva man vil, men personlig kan jeg ikke forstå annet enn at det må være bedre å sovne inn enn å bli slått ihjel? Vi hadde jo aldri gjort dette med hundene eller kattene våre nå som vi har andre og mer humane avlivningsmetoder.

Noen som vet?

Vi har høns som kjæledyr og egg, og har nå to ganger måttet avlive selv. Den ene pga sykdom, og den andre da den sluttet å spise etter lenge å hatt så problemer med ene beinet at den bare lå der. Mulig det var en nerve i klem. Ingen help å få hos veterinærer ihvertfall :-(

Forhåpentligvis slipper vi å gjøre dette igjen, men samtidig er det antagelig uunngåelig når man har flere høns. Ting skjer. Og da vil jeg så veldig gjerne finne et bedre alternativ til avliving. Skal heller ikke bruke kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du kan gasse dei.

Ha dei i en pose eller ei kasse, fest deretter en slange i frå eksosrøret på bilen til kassa/posen, start opp bilen og dei vil sovne stille inn av kullosforgiftning.

Har ikkje prøvt det ut sjølv, men såg ein gong naboen gjor det med to kattungar han ikkje greidde å finne ny eigar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... å ha de i en pose høres jo ikke så veldig hyggelig ut det da. Og han med katten burde jo gått til veterinæren isteden :-(.Men takk for tips.

En overdose av type narkose som dyr får hos veterinær eller noe i den dur slik at de også sovner inn er kanskje bedre? Jeg vet ikke - men jeg gir meg ikke før jeg finner et godt alternativ :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gasse dei.

Ha dei i en pose eller ei kasse, fest deretter en slange i frå eksosrøret på bilen til kassa/posen, start opp bilen og dei vil sovne stille inn av kullosforgiftning.

Har ikkje prøvt det ut sjølv, men såg ein gong naboen gjor det med to kattungar han ikkje greidde å finne ny eigar til.

Dummeste jeg har hørt, han kan ikke være riktig frisk. slike folk burde ikkje ha dyr.

Slag i hodet(bedøvelse) og øks er kort prosess, og minimalt med lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fremstå som en drittsekk; hvem er det du vil skåne; deg selv eller dyret?

Jeg, som alle andre, synes det er leit å måtte avlive, men jeg ser slik på saken; dyrene mine aner fred og ingen fare, og det går fort!

Nå er det jo slik at ikke hvem som helst kan gå på apoteket å kjøpe slike medikamenter som du etterlyser, ene og alene for at lekpersoner ikke skal eksperimentere med det.

Du kan sikkert få dem avlivet hos veterinæren, men dette blir en kostbar affære, og ikke minst stressende for hanen/hønen.

Man kan snakke om human avlivning, men jeg vet ikke jeg.. Jeg måtte avlive katten min for noen år siden, og det var ingen hyggelig opplevelse. Hun ble veldig stresset straks vi kom inn i resepsjonen, og da hun fikk sprøyte fikk hun fullstendig panikk idet medikamentet begynte å virke. Jo da, hun sovnet på et par minutter, men de føltes fryktelig lange.

Da tenker jeg øksa er raskest, og derfor mest human. Men selvfølgelig; vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda vi slo ihjel dyr før vi hadde tilgang på medikamenter osv hos veterinær, så det er helt klart vanlig å gjøre det. Personlig synes jeg ikke noe særlig om å øve meg på levende dyr, for man skal vite godt hva man gjør for å få dette gjort riktig. Et slag i hodet er jo en bedøvelse for alle og enhver vil jeg si - men da må man treffe riktig.

Man kan selvfølgelig argumentere med at man bør være i stand til å avlive på en human måte før man skaffer seg høns, men det er ingen "avlivningskurs" ute å går dessverre.

Vi har naturligvis ulike meninger om dette, og selv jeg er overbevist om at det må finnes andre - og muligens bedre metoder å gjøre dette på. Det var derfor jeg postet mitt spørsmål her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo greit, ring til veterinær og få ham hjem til å hjelpe deg med avlivning. Jeg har forøvrig sett at enkelte av fjørfeklubbene har arrangert slaktekurs for høns.

Det er vel ingen av oss her inne som er glad i å avlive dyr som vi stuller og steller med daglig, men det må gjøres av og til. For deg virker det som at veterinær er det rette, for andre av oss er det mest praktisk og bruke metoder som er nevnt over.

Hvis du har en erfaren hønseholder i nærheten eller en lokal klubb går det ann å ta kontakt for å lære hvordan dette gjøres mest mulig humant.

Lykke til. mvh Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gasse dei.

Ha dei i en pose eller ei kasse, fest deretter en slange i frå eksosrøret på bilen til kassa/posen, start opp bilen og dei vil sovne stille inn av kullosforgiftning.

Har ikkje prøvt det ut sjølv, men såg ein gong naboen gjor det med to kattungar han ikkje greidde å finne ny eigar til.

Det er det verste eg har hørt!!!! Om ein skaffar seg høns (eller andre dyr) må ein kunne ta livet av dei på ein god måte eller få hjelp av nokon som kan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo greit, ring til veterinær og få ham hjem til å hjelpe deg med avlivning. Jeg har forøvrig sett at enkelte av fjørfeklubbene har arrangert slaktekurs for høns.

Det er vel ingen av oss her inne som er glad i å avlive dyr som vi stuller og steller med daglig, men det må gjøres av og til. For deg virker det som at veterinær er det rette, for andre av oss er det mest praktisk og bruke metoder som er nevnt over.

Hvis du har en erfaren hønseholder i nærheten eller en lokal klubb går det ann å ta kontakt for å lære hvordan dette gjøres mest mulig humant.

Lykke til. mvh Bjørn Olav

I alle dager. Jeg har da aldri påstått at noen liker det. Dette var et helt reelt spørsmål jeg hadde og trodde dette forumet kunne være stedet for å høre om noen hadde noen andre alternativer. Det var da ikke i min hensikt å støte noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at jeg er tråkket på tærne, forsøkte bare å hjelpe, vi har jo alle forskjellige preferanser når det gjelder hønseholdet.

Hvet ikke hva du reagere såpass voldsomt på at du må bruke utrykket i alle dager, men jeg må bare beklage hvis jeg har gått over en eller anen strek.

Jeg er selvfølgelig i mot gassing ved hjelp av bil, det orker jeg ikke komentere mer, de avlivningsmetoder jeg referer ti er de som er i linken min over 6. Brosjyre - Avlivning av fjørfe ved sjukdom og skade.pdf (application/pdf-objekt) og den nevnte metoden med slag i hodet og øks.

Hva er eventuelt galt i å foreslå å kontakte en erfaren hønseholder eller klubb for å lære å avlive på en skånsom måte? Du etterspørr jo i mine øyne å lære dette, da du ikke vil trene på levende Høns?

De fleste her inne er jo veldig opptatt av dyrevelferd, hva er det som er galt i å nevne dette? og at andre av oss velger å bruke de overnevnte metoder?

Hvis en ikke ønsker å bruke de overnevnte metoder eller lignende, så synes konklusjonen grei, da kontakter man veterinær, hva er galt med det?

Jeg håper du forstår at jeg forsøkte å gi råd i beste mening og ikke har noen anen agenda enn det.

Til slutt vil jeg nevne det en gang til, jeg føler meg ikke tråkket på tærne, men jeg synes at jeg bør svare når noen reagerer såpass kraftig som du gjorde i ditt siste innlegg. Derfor gir jeg dette tilsvaret for å forsøke å oppklare eventuelle missforståelser.

Mvh Bjørn Olav

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si at det er flere ting som feks både i hjelslåing,hodekapping og skyting ,som er mye mer humant enn den sprøyta hos veterinær.....katter får haggelladninga her,og dem vet ikke noe,eller kjenner noe....lynraskt og veldig humant.....giftsprøyta kjenner dem stikket + når bedøvelsen slår inn....grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillte en god del kyllinger etter påske, og fikk naturlig nok ca 50% haner. Har avlivet noen tidligere, men enda 7 må avlives. 5 hos meg og 2 hos kompisen min.. Det er jo ikke noe man gjør med glede, men skal man ha høns så må det jo gjøres av og til.. Enkleste metoden, og best for fuglen, er beskrevet tidligere, og består av et kraftig slag i (bak)hodet med en passe tung pinne el.. Så kan man evt hugge av hodet etterpå.. I de fleste tilfellene er fuglen død allerede etter slaget i hodet, men jeg bruker øksa etterpå for å være helt sikker.. Mange vet kanskje ikke hvordan man holder fuglen man vil avlive, og er kanskje redd for å ikke treffe riktig med pinnen, så jeg skal beskrive hvordan jeg lærte at man skulle holde. Legg fuglen på bakken, og dra vinger og bein samlet bakover. Nå kan du holde både vinger og bein med èn hånd. Så løfter du fuglen(som ofte vil strekke halsen fram) med en hånd, og slår kraftig til i bakhodet.. Jeg har ALDRI bommet, når jeg gjør det på denne måten. Gassing og sprøyter ville jeg aldri brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Fryd; det er ingen her som tror at du mistenker noen for å nyte avlivning. Som du vet på deg selv så er det alt annet enn moro, og ja; her på forumet kan du alltid stille spørsmål om det du lurer på mht fjørfehold. Men da bør du også tåle at andre har meninger som skiller seg fra dine. Ingen har ment dette som et angrep mot deg.'Vi er alle opptatt av at dyrene våre skal ha det godt, helt til siste pust. Dette er et følsomt tema for mange. Det jeg ville frem til med mitt innlegg var at for meg er det veldig viktig at jeg utsetter dyrene mine for minimalt med stress i prosessen, og da må jeg heller bite i meg tårene når jobben må gjøres.. Men jeg skal ærlig innrømme at selve slakteprosessen har jeg fortsatt ikke mage til; der er jeg så heldig å ha en kokkevenninne som kan dette. Da synes jeg det er lettere å holde begravelse. :)

Jeg håper at du fortsetter å poste alt du lurer på. Ville vært veldig synd om du ikke gjør det! Selv kan jeg ikke få fullrost dette forumet nok; her er det mange erfarne fuglefolk som villig deler av sin kunnskap og kompetanse. Håper du følger med oss videre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklagar at eg har forfæra og skremt folk her-

Men...

Kullosforgiftning er ein av verdens desidert vanlegaste sjølvmordsmetodar (Toppar statestikken i USA og Frankrike).Karbonmonoksid (kullos) er ein gass som binder seg til hemoglobin. Normalt er hemoglobin ansvarleg for transporten av oksygen som tas opp i lungene og fraktast ut til de ulike organer og vev i kroppen. Kullosforgiftning er at karbonmonoksidet blokkerer hemoglobinet og fortrenger oksygen. Dyret kvelast innan i frå, sovnar stille inn og merkar ikkje at det døyr.

Reagerte sjølv når eg såg den nevnte episoda, men fekk informasjon nokk til å forstå at det ikkje er verdens mest bestialke metode.

Er det bra nokk for så stor andel av dei som tek livet sitt, så velg eg å foreslå det som eit alternativ for dei som ikkje taklar blod.

Eg sjølv velg øks og tradisjonell måte. Synest det er raskast og mest humant.

Peace out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklagar at eg har forfæra og skremt folk her-

Men...

Kullosforgiftning er ein av verdens desidert vanlegaste sjølvmordsmetodar (Toppar statestikken i USA og Frankrike).Karbonmonoksid (kullos) er ein gass som binder seg til hemoglobin. Normalt er hemoglobin ansvarleg for transporten av oksygen som tas opp i lungene og fraktast ut til de ulike organer og vev i kroppen. Kullosforgiftning er at karbonmonoksidet blokkerer hemoglobinet og fortrenger oksygen. Dyret kvelast innan i frå, sovnar stille inn og merkar ikkje at det døyr.

Reagerte sjølv når eg såg den nevnte episoda, men fekk informasjon nokk til å forstå at det ikkje er verdens mest bestialke metode.

Er det bra nokk for så stor andel av dei som tek livet sitt, så velg eg å foreslå det som eit alternativ for dei som ikkje taklar blod.

Eg sjølv velg øks og tradisjonell måte. Synest det er raskast og mest humant.

Peace out.

Eg kan ikkje med vitande og vilje godta det du skriv BVB. Kva du velger å gjere får vere di sak..men dette høyrer faktisk ikkje til i eit slik forum, heller ikkje metoda!!! Vi har rettningslinjer i forhold til Norsk Lov når det kjem til avliving av dyr det framgår av denne veiledninga http://www.animalia.no/upload/Filer%20til%20nedlasting/Fj%C3%B8rfe/Informasjonsmateriell/6.%20Brosjyre%20-%20Avlivning%20av%20fj%C3%B8rfe%20ved%20sjukdom%20og%20skade.pdf Denne er utarbeida av Mattilsynet og er gjeldande for avliving!! :police:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må korrigere meg sjølv: Eg kan ikkje med vitande og vilje godta det du skriv BVB. ..dette høyrer faktisk ikkje til i eit slik forum, heller ikkje metoda!!! Vi har rettningslinjer i forhold til Norsk Lov når det kjem til avliving av høns, det framgår av denne veiledinga http://www.animalia....om og skade.pdf Denne er utarbeida av Mattilsynet og er gjeldande for avliving!! :police: I tilegg syest eg at vi skal spreie god informasjon her på forumet, ein treng ikkje legge ut alt ein tenkjer. Godt du velger den tradisjonelle metoda :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Animalia:

"Ved avliving av et større antall dyr benyttes gassing med blåsyre eller CO2.

Slik avliving skal kun utføres av trenet personell."

OK.

Bedøving og avlining av dyret i samme prosess, ved hjelp av gass er ikkje lov å gjere på eigahand.

Eg respekterar foreskriftene, tek kritikken retta mot meg vedrørande valg av argumentasjon, til eteretning og trekker forslaget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Jeg har da aldri påstått at noen liker det. Dette var et helt reelt spørsmål jeg hadde og trodde dette forumet kunne være stedet for å høre om noen hadde noen andre alternativer. Det var da ikke i min hensikt å støte noen.

Det var et helt reelt spørsmål, ingen ble støtt og absolutt et spørsmål som hører hjemme her på forumet. Du fikk også et bra svar fra Bjørn Olav :wink: Jeg viste ikke at klubbene arrangerer slaktekurs. Det er jo helt suverent! :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at det er en stund siden jeg så det, tror det var oslo akershusklubben som avholdt slaktekurs. Det er ikke alle som har vokst opp på gård eller driver med aktiviteter hvor dette er naturlig å lære seg.

Synes det er ett viktig evne som kommer opp med jevne mellomrom, det gjelder bare for alle å holde en saklig og grei tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...