Gå til innhold

Gås


Siss

Anbefalte innlegg

Hei ! Er det normalt at avføringen til gjess bare spruter ut (må nesten le) og at det bare blir et slags tykt lag med avføring der de er ??? Vil de gå på bare et sted å gjøre fra seg når de blir eldre ?? ( sånn som hønene.) Og hvordan blir det da inne til vinteren ??? Blir gulvet da bare en eneste skøytebane ?! Kan jeg bruke en vaskebøtte å ha vann i til de ? De drikker veldig mye ser det ut til. De er nå ca. 2mnd gamle og enormt store, men vil ikke gi de vann i noe de kan drukne i... Noen som vet noe om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Høres ut som normal avføring ja :wink: Hvis du slipper dem ut slik at de kun spiser gress vil avføringen bli helt fast. De vil nok ikke finne en egen plass når de er blitt voksne heller. Slik er det å ha gjess :wink: Du kan fint bruke en vaskebøtte for å gi dem vann. Det skal mye til for at du klarer å drukne dem. Så lenge drikkekaret er slik at de ikke blir sittende fast oppi så går det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gjessene dine går ute og spiser gress så skulle de ikke ha så løs avføring. Mine gjess har alltid hatt en normal, relativt tørr avføring, selv om vinteren når det ikke er tilgang på gress. Da forer jeg med litt hønefor, knust havre og litt brød. Får dine mye matrester? Kanskje de spiser noe som magen reagerer på.

Om vinteren har jeg først godt med flis på gulvet, og så halm øverst. Det holder fuktigheten unna, men må jo skiftes med jevne mellomrom. Hvis du har vann inne så vil jo selvsagt klin og søl bli mye verre. Jeg vanner ute, hele året. Om vinteren må vannet skiftes to-tre ganger daglig når det fryser til, men jeg tar gjerne den jobben istedenfor å ha det så sølete inne hos dyrene.

Jeg bruker Gildekasser til vannet, synes det funker bedre enn bøtter, ettersom gjessene ofte klarer å tippe bøttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåsungene mine (Toulose)på ca.2mnd. går ut og inn som de vil, men uteplassen er litt begrenset ennå. De spiser hønefor og løvetann, gress. De vil ikke ha grønnsaker eller brød.Kan de gå ut og inn som de vil om vinteren også ?? Er det ikke fare for koldbrann i bena ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smålensgjess, og de er ute om vinteren også. Men her jeg bor kan det bli veldig kaldt om vinteren, -30 grader i perioder, og da er de kun ute to-tre raske turer for å drikke. Det er normalt ingen fare for at de forfryser beina sine, gjess er veldig hardføre. Jeg kjenner ikke så godt til din rase, men de kan helt sikkert gå ut og inn om vinteren også, blir det for kaldt så vil de nok holde seg inne vil jeg tro. På kalde dager bruker jeg å legge litt halm ut til dem, så kan de kose seg der, men ellers går mine også ut og inn som de selv vil. Jeg har ikke varme i ande og gåsehuset mitt, bare masse god halm på gulvet, og de klarer seg fint med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute kan de fint gå sammen, iallefall hvis de har et relativt stort område å bevege seg på. Mine høns er alltid ute sammen med mine ender og gjess, og det går helt fint. Inne vil jeg nok kanskje ikke anbefale at de er sammen, hvis du da ikke har et stort rom som du kan dele litt av. Det er mye klin med gjess, og hønene setter ikke pris på så mye fuktighet. Jeg har et eget hus til mine ender og gjess, og hønene har sitt hønsehus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...