Jump to content

foring av slaktekylling

hønepia

Recommended Posts

He da 20 egg som kooser seg i rugemaskina, og spørsmålet her da e som følger:

korleis skal ej fore dei??

ka skal ej fore me (kylling1,oppdrett2,kalkun1??)

skal også fore dei sparsommerlig siden ej skal prøve å få egg ta dei og ruge ut fleire :D, tips noen??????

Har du kylling1 så ville jeg brukt det ihvertfall den første måneden sånn at de hadde fått den best mulige starten. Har du hverken kylling1 eller kalkun1 så er oppdrett2 greit også.

Vet ikke om du ble særlig klokere av dette.  :D Til hobbyhøns mener jeg oppdrett2 holder, men vil man spandere på kylling1 så er det et mere komplett for til kyllinger.

Ifølge Hvam landbruksskoles hønseklekkeri er Tuppen hønsefôr greit å gi fra første dag. Det er "litt dyrere... for smakens skyld" eller no' sånt, men det er helt tipptopp å gi til tippehøner OG tippekyllinger.

Nå når mine yngste kyllinger er passert tre ukers alder, gir jeg Oppdrett 2 til hele bønsjen, fra de yngste kyllingene til seniorhøna Priscilla. Funker veldig bra.  :D

Hei!

Og så er det viktig at de får løpe og spise grønt. Har de et lite bevegelseområde kan de lett bli fete, så jeg mater de lite om morgenen og godt om kvelden så de er skikkelig ivrig i å lete etter mat ute.(Skal ikke sulte de da-balansegang!!)Jeg slipper mine kyllinger ut om dagen (ikke om jeg er borte selvfølgelig) og huker de inn om kvelden.

8)

he kalkun1 men frykta at det blir for krafti kost slik at dei vekse fortare, eller e det berre bra å bruke det? ditta e ekte prior slaktekyllinga og e vist slakteklare på ca en måneds tid. Tenkte det slik at dei ska få gå ute vist være tillater det og fora da 2-3 gonga om dagen, høres det bra ut?? kansje kalkun1 første måne så legge om te oppdrett2?

he kalkun1 men frykta at det blir for krafti kost slik at dei vekse fortare, eller e det berre bra å bruke det? ditta e ekte prior slaktekyllinga og e vist slakteklare på ca en måneds tid. Tenkte det slik at dei ska få gå ute vist være tillater det og fora da 2-3 gonga om dagen, høres det bra ut?? kansje kalkun1 første måne så legge om te oppdrett2?

Jeg har ikke noe erfaring med foring av slaktekylling. Kalkun1 inneholder flere aminosyrer etter det jeg ble fortalt en gang. Tror det er en sammenheng mellom fettoppløselige vitaminer som gjør at det er en fordel. Kalkun som jo egentlig er en vill art stiller større krav til innholdet i kosten.

Jeg foret også mine rapphønskyllinger med kalkun1 den første tiden.

Tror du kan fore med det du har liggende av for. Slaktekyllinger vokser nok raskt først og fremst på grunn av genene de er blitt utstyrt med.

Enig med fuglemakeren at Tuppen er det beste.Har brukt kalkun 1 på fasaner og kalkuner, samt Oppdrett 2 på hønsekyllinger og ellinger med bra resultat

Kylling 1 er kjempefint når du skal fore opp for raskt slakt, ca 30 dager. På denne tiden er det fint at hønene også får gå ute og ta til seg det som fins i naturen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...