Jump to content
Sign in to follow this  
Alhansi

Pekingandkyllinger og moskusandkyllinger; måtte skille dem!

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg åtte moskusandkyllinger og tre Pekingandkyllinger som alle var tre uker gamle for noen uker siden. Det tok ikke lange stunden før jeg måtte skille dem, moskusandkyllingene pøblet fælt med dem. De hadde god plass, nok mat og vann, så hvorfor de er slike pøbler aner jeg ikke.

For litt over ei uke siden var tiden kommet for å slippe de ut sammen med andrikken og de fire endene hans(moskusender)(alle 11 kyllingene). De har god plass også, med romslig dam og plasser for å trekke seg unna på. Var jo spent på andrikken, men det var ikke noe problem, han er godslig og snill mot alle. Verre var det med endene, de og moskusandkyllingene hakket og bet Pekingandkyllingene. Særlig gikk det ut over vingstubbene, og blodet fosset flere ganger! Dette klarte jeg ikke være vitne til, så jeg skilte dem igjen. De står i samme andegård, men avskåret fra dammen og har det ikke så romslig som de andre endene. Pekingendene har en balje inn hos seg, mat og drikkevann. De vokser dog fort....

Pekingendene står i "hønsefreseren" som jeg vanligvis bruker ha fire/fem-ukerskyllinger i, kan være ut, men skånet for rovfugl ol. Skulle ha hatt denne til dette bruk om noen uker, så det ideelle hadde vært å få ført Pekingendene inn i moskusandflokken før den tid.

Leser at krysninger oppstår mellom moskusand og pekiningand oppstår, så dvs at disse to andtypene skal kunne sameksistere. Han jeg kjøpte kyllingene av sa også dette. Men hva er det som skjer i min andegård da?! Da moskusandkyllingene gikk sammen med Pekingandkyllingene så regelrett herset de med dem. De jaget dem i en krok og bet hele tiden.

Noen råd?!

Jeg har også hatt både moskusender og pekingender, og det jeg kunne konstatere var at de holdt seg fra hverandre i to grupper hele tiden. De var aldri uvenner, og bodde i samme hus uten problemer av noe slag. Jeg opplevde også at pekingandrikken parret seg med moskusendene, noe som resulterte i en blandingsand. Hun var veldig usikker på hvor hun hørte hjemme, og pendlet mellom de to gruppene, men ble ikke særlig godt mottatt av noen av endene.

Jeg synes det er vanskelig å gi gode råd her, ettersom jeg ikke har opplevd akkurat dette problemet med mine ender.Men hvis du skal prøve å la de gå sammen er iallefall god plass veldig viktig. Mine var frittgående på ca 3 mål tomt, og dermed kunne de fint få stukket av hvis de skulle bli problemer. Det kan også hende at det vil hjelpe hvis en av pekingungene blir en andrikk. Jeg hadde en moskus- og en pekingandrikk, og de passet godt på damene sine. (selv om det ble en parring en sjelden gang!!)

Det er klart at det ville være det beste at de kunne fungere som en flokk, eller i allefall kunne være ute sammen uten at det bare blit slossing, og jeg synes absolutt at du bør forsøke å få det til. Ender er jo, etter min erfaring, stort sett snille og omgjengelige, og vanligvis går de jo godt ilag. Kanskje noen andre her inne har noen gode råd å komme med?

Jeg skal prøve igjen. Takk for svar. Jeg skjønner egentlig ikke hva som har gått galt. Håper de har vendt seg til hverandre bedre da, selv om de ikke har gått sammen så har de jo bare hatt en netting seg imellom.

Krysser fingrene for en bedre flokk.

Det virker som det gikk noe bedre i dag, ser ut som de har blitt vant til hverandre. Noe hakking, men pekingendene er blitt så store at de gjør seg ikke så mye av det. Pekingendene er mye mer fosiktigere enn moskusendene.