Jump to content
Sign in to follow this  
Rakeliren

Høner på hytta?

Recommended Posts

Vi har nylig fått høns, men vi er også glade i å være på hytta. Vi vurderer å lage et hønsehus på hytta slik at vi kan ta de med. Men lurer på om dette vil være helt heldig tanke på stress. Det er en biltur på et par timer. Det hadde vært ordentlig koslig å ha kunne tatt de med. Er det noen med erfaring med dette?

Du kan frakte høns inntil 8 timar, men ver klar over at høner gjerne får ein stopp i egglegginga ved flytting :)

Oki, de er ikke begynt ennå å legge egg. Kanskje egglegginga blir forsiknet da? Det er et par uker til de begynner å legge egg, de største er ca 16 uker.

Vi har akkurat kommet hjem fra hytteferie med høner og haner. Bortsett fra å være "litt på tuppa" ved ankomst har det vært helt problemfritt - egg fra første dag både på hytta, og hjemme i dag :dans: . Mye mer styr med katt og barn i bil :grin: .

Når jeg en gang får kjøpt meg en hytte så blir det en selvfølge at ALLe dyrene skal være med :D Så får folk bare si hva dem vil.

Syns det høres koselig ut å dra på tur med tuppene sine :) Hyttetur altså.. Jeg hadde nok ikke dratt dem med på ukesgåing på fjellet :D hehe

Vi har akkurat kommet hjem fra hytteferie med høner og haner. Bortsett fra å være "litt på tuppa" ved ankomst har det vært helt problemfritt - egg fra første dag både på hytta, og hjemme i dag :dans: . Mye mer styr med katt og barn i bil :grin: .

Hvor langt unna var hytta deres? tro om lengden på bilturen har noe si ? :)

Denne hytta er bare en snau halvtime unna, men jeg tror at når man først har fått de i bilen er det verste stressmomentet over. Da vi dro på en annen hytte som ligger en time unna stanset vi og handlet, da vi kom ut hadde en lagt et egg:D og de spiser undulatfrøene jeg strør til dem så d tar jeg som et tegn på trivsel:)

Kva rase er dette da? Når høns vert flytta stoppar som oftast egg produksjonen opp. Egga som har danna skal og er klare til å verte lagde kjem , men egg som er på veg vert satt på vent eller absorbert inn att: Men det er klart at flytting over korte avstandar er ein avgjerande haktor for om legginga stansar.