Gå til innhold

Tips til oppfeting


Birdman

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hvordan jeg kan fete opp hønsa her litt. Nærmer seg at jeg må tynne litt i flokken og hadde det vært fint at det var litt kjøtt på de så de kan brukees å ikke bare må kastes.

For fra FK blir for langt å skaffe syns jeg så trenger andre alternativer. Hel hvete og eller havre kan jeg få tak i om det er noe?

Skal også sette de på en ormekur før jeg beggyner oppforingen, er det noen andre alternativer til denne http://gamebird.no/produkt/ropa-b/ropa-b-anti-orm blir en del arbeid når det er snakk om over 30 fugler som skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nå har jeg ingen direkte erfaring med oppfeting av høns, men både havre og hvete er absolutt noe som de legger på seg av! Solsikkekjerner er også veldig fetende vet jeg. Jeg bruker selv disse tingene som fortilskudd, men i små mengder, til både høns, ender og gjess. Jeg bruker dette helst om vinteren, for å gi de litt ekstra snadder, men må passe nøye på så de ikke blir "smellfeite"!!

Håper noen kan gi deg flere råd om oppfeting, men dette var det jeg kunne bidra med denne gangen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Andemor. Alltid fint når noen har noe å bidra med, stor eller smått :).

Har tenkt som deg å gi de det til vinteren siden de ikke får gå så mye rundt å spise det de måtte få lyst på + at da har de litt ekstra til kalde netter.

Eneste grunnen til å gjøre det nå er for jeg helst vil bruke de jeg må slakte. Syns det er bedre at de havner på bordet å ikke i søppelen når jeg må ta noen.

Har fått høre solsikker er giftig for de (sorte solsikker) derfor jeg ikke har tenkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, det er en absolutt fordel å bruke det vi slakter, og du verden så godt det smaker! Når det gjelder solsikker så har jeg brukt de uten skall, og aldri i store mengder, da jeg har hørt at de er veldig fetende. Men det er mulig at solsikker med skall ikke er bra i større mengder? Har ikke hørt om det, men da er det nok lurt å være forsiktig. Men jeg har faktisk hørt om flere hønsefolk som sår solsikker selv og gir hele planten inn til hønene om høsten. Hadde vært spennende å høre om noen har erfaring med dette, og om noen har hatt negative opplevelser ved bruk av solsikkekjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikker uten skall, hvor får du kjøpt det?

Gir hele planten faktisk, ja det hadde vær innteresant å hørt litt mer om både det og hvordan virkning solsikker har på høns. Kan jo være at de er så fetende at de blir for store og blir syke av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har brukt solsikkekjerner i små mengder, så har jeg rett og slett kjøpt de skallffrie kjernene som de har i matbutikkene. Jeg har heller ikke så mange høner, så da har det holdt til min lille flokk. Slengte en neve til dem av og til, og de er helt helt ville etter det. Men jeg har faktisk brukt de med skall også, for noen år siden, da jeg hadde masse høns, og butikkposene var uaktuelle å kjøpe. Kan ikke huske at jeg registrerte noe negativt. Men igjen, jeg brukte aldri store mengder, så det kan jo være, som du sier, at de blir syke hvis de spiser store mengder, ettersom fettprosenten er så høy.

Sikkert flere her på forumet som bruker solsikker, håper de skriver litt om sine erfaringer, for dette ville være interesant å få vite mere om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at sorte solsikkefrø er giftige, altså ikke hvite og stripete. Videre er solsikkefrø så fett at du risikerer verpestopp pga for feite høns (men det er jo egentlig ikke et problem om du skal fete de opp for slakt).

Du kan jo prøve valset mais også. Det gir jeg vinterstid (og litt nå og da) i tillegg til strøkorn. Egentlig til hest i trening eller som lett mister hold, så det er næringsrikt, og hønsa elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er for slakt jeg skal ha nå, men vil jo gi de litt om vinteren også siden de trenger litt ekstra i kulden (ikke isolert hus).

Strøkorn vil det si det samme som hele korn alla hel hvete eller havre?

Ja hadde vært fint med litt mer info om de solsikkene å vi er jo ganske mange her inne så noen burde vel ha noe å komme med, en liten oppfordring til de som måtte lese dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkorn er renset hvete. Har også gitt havre, men det er ikke like populært. Strøkorn får du på FK i 25 kg sekk. Nå var det jo hel havre til hest jeg ga, mulig det ville vært bedre mottatt om det var valset. Bygg er også poppis.

Solsikkefrø u/skall får du i bøtte på 5 kg (eller var det liter?!) på plantasjen. Jeg har brukt det kun som kosegodt fra handa så jeg har ikke opplevd fedme hos mine, men da bør du nok begrense bruken om resultatet kan bli så fett kjøtt at det blir uspiselig, slik Pål sine høner beskriver.. Jeg fryser ned i mindre poser slik at frøene ikke skal rekke å bli harske innen jeg får brukt det opp.

Når det gjelder ormkur får du ropa-b til å blande i drikkevannet. Veldig lettvint! Dråper i nebbet er hvis du faktisk har funnet at fuglene har fått orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...