Jump to content
Haugtausa

Spørsmål om fukt

Recommended Posts

Hei!

I Juni kjøpte eg ei Maino Brahma 24 T med automatisk vending og temperaturmålar. Eg har no satt i gong maskina for andre gong, denne gongen med ein fuktmålar eg kjøpte på Clas Ohlson. Det viser seg at det er fuktigare i rommet enn inne i maskina, sjølv når eine begeret er fyllt med vatn er der berre max 38 % fukt. (Utan vatn under 30 %).Er dette nok?? Krev maskina så mykje vatn for at fukta skal vere optimal? I bruksanvisninga som følgjer med skal fukta under ruging vere 40-45%.Der står at kun eit beger skal fyllast med vatn under ruging. Sist fekk eg kun 6 kyllingar av 22 egg, fleire var døde rett før klekking. Forstår det slik at maskina ikkje skal opnast under klekking, korleis opprettheld ein då fukta når vatnet tørkar ut etter ein dag?

Er svært taknemleg for raskt svar :)

38% er sikkert grei fukt under ruging. :) siden du hadde litt dårlig klekkeprosent sist kan det være verdt å prøve en litt lavere fuktighet. jeg har ikke automatisk fukting og må sjekke maskinen flere ganger daglig og etterfyller ofte.

Har lest at det kan lønne seg å bruke fuktmålere beregnet på rugemaskiner, men bruker selv en billig greie. Tror det er viktigst uansett at ikke variasjonen blir for stor og at fukten er høy nok under klekking. Må du åpne maskinen for å etterfylle så gjør du det. Hiv gjerne i noen større beger under klekking eller fyll gulvet med vann. Når mange egg klekker på en gang bruker også luftfuktighet å bli høy uten mer vann.

Har ikke sånn rugemaskin som du har så håper noen andre også kan svare deg :)

Jeg har hatt andre rugemaskiner, min erfaring er at man slipper å ha i vann i rugemaskinen, da disse måleinstrumentene ikke er så veldig nøyaktig.

Følg heller med på luftblæra i egget, er den stor bør du legge i litt vann,.

Hei!

I Juni kjøpte me ei Maino Brahma 24 T med automatisk vending og temperaturmålar. Me har no satt i gong maskina for andre gong, denne gongen med ein temp/fuktmålar eg kjøpte på Clas Ohlson. Eg har festa den på innsida av maskina. Det virkar som det er fuktigare i rommet enn inne i maskina, sjølv når eine begeret er fyllt med vatn er der berre max 35 % fukt. (Utan vatn rundt 20 %).Er dette nok?? Krev maskina så mykje vatn for at fukta skal vere optimal? Eller er hygrometerdelen på målaren eg kjøpte fullstendig upåliteleg? Temp stemmer overens med maskin og rom. I bruksanvisninga som følgjer med er anbefalt fukt under ruging 40-45%. Der står at kun eit beger skal fyllast med vatn under ruging. Sist fekk eg kun 6 kyllingar av 22 egg, fleire var døde rett før klekking. Forstår det slik at maskina ikkje skal opnast under klekking, korleis opprettheld ein då fukta når vatnet tørkar ut etter ein dag?

Hei!

I Juni kjøpte me ei Maino Brahma 24 T med automatisk vending og temperaturmålar. Me har no satt i gong maskina for andre gong, denne gongen med ein temp/fuktmålar eg kjøpte på Clas Ohlson. Eg har festa den på innsida av maskina. Det virkar som det er fuktigare i rommet enn inne i maskina, sjølv når eine begeret er fyllt med vatn er der berre max 35 % fukt. (Utan vatn rundt 20 %).Er dette nok?? Krev maskina så mykje vatn for at fukta skal vere optimal? Eller er hygrometerdelen på målaren eg kjøpte fullstendig upåliteleg? Temp stemmer overens med maskin og rom. I bruksanvisninga som følgjer med er anbefalt fukt under ruging 40-45%. Der står at kun eit beger skal fyllast med vatn under ruging. Sist fekk eg kun 6 kyllingar av 22 egg, fleire var døde rett før klekking. Forstår det slik at maskina ikkje skal opnast under klekking, korleis opprettheld ein då fukta når vatnet tørkar ut etter ein dag?

Litt før klekking bør du jo få opp fuktigheten betraktelig. Er det med eller uten egg du får så lav fuktighet? Prøv å bruk en kopp med større vannoverflate, å fylle på en gang i dagen må du nok regne med uansett.

Jeg kjører første uke i min covatutto UTEN vann. Så fyller jeg vann de to siste ukene. Øker med en eller to ekstra beger med vann rett før klekking. Min erfaring er heller for tørt enn for fuktig.. Etter noen runder med maskinen lærer du å ta dette mere på feelingen..

Hei jeg kjøpte også en Maino Brahma 24T tidligere i sommer. Har hatt to runder med ruging og en tredje som går nå. Den første vendingen kjøpte jeg også en billig fuktmåler fra chlas olson, men problemet med denne var at det var vanskelig å måle, og måleren ga veldig varierende utslag. Rugingen endte med at jeg hadde vanskelig med å få nok fuktighet i maskina.. (noe som også var min egen feil da jeg ikke klarte å holde fingrene unna ) Jeg fikk til slutt 22 vaktler av 45 egg og 3 dverg kochin av 3 egg. Så 25 kyllinger i alt.

Andre vending med ruging satte jeg i gang i kjelleren, da fuktigheten i rommet er mye høyere enn i 2 etage.

Kjøpte også en fuktmåler fra gamebird som er laget for rugemaskiner.

Fikk denne gangen problemer under klekking med at for det første: kyllingene klekte seint, opp til en uke etter at jeg stoppet vendingen av eggene. og de hadde problemer med å bryte hinnen inni eggene. (for mye fukt for tidlig i klekkinga.)

Endte opp med 14 kyllinger av 22 dverg kochin egg.

Er egentlig imponert over hva disse små kyllingene tåler.

Nå har jeg satt maskinen tilbake i 2 etage med 50 vaktel egg i og tenkte jeg skulle la den stå der til klekkingen begynner. Hvis ikke jeg får opp fukten, flytter jeg den ned i kjelleren med mere fukt.

Man må nesten bare prøve seg frem tror jeg. Lærer litt nytt for hver gang.

Men tror det er viktig at luftehullene er åpne slik at lufta i maskina blir utskiftet.