Jump to content
Chyraz

For til kyllinger

Recommended Posts

Hei!

har nå gjennomgått 20 dager med rugemaskin og har 4 kyllinger ute i det fri og 5 enda i eggets fangenskap.

har forstått det slik at man de første dagene kan for kyllingene med undulat frø, men hva skal man gå over til? kan de spise samme foret som våre 10 voksne høns? eller må man kjøpe en spesiell blanding til dem? :)

-Chraz

Hei!

Til kyllinger bruker vi oppdrett 2, og det gir vil til dem fra fødselen av,.Undulatfrø virker også som for til kyllinger. Bytt for til kyllingene når dem begynner å legge egg ca 18-20 uker gammle. Kan bruke oppdrett 2, men da må de gi dem kalk i tilegg. Til voksene høner gir vi kromat egg 110 :)

Du kan kjøre hønsefor i foodprosessor/stavmixer slik at kyllingene klarer å spise det. Jeg ville ikke fostret opp kyllinger på verpefor, men greit inntil du får kjøpt inn annet. Jeg har kun brukt undulatfrø for å stimulere kyllinger til å spise/ hakke i sanda, og som snacks. Viktig at du gir fuglesand når du gir undulatfrø/annen mat enn kraftfor slik at kyllingene får krostein til å knuse maten.

Jeg bruker oppdrett2 til de søte små, men sikter det gjennom ei lita plastsikt ungene har i sandkassa slik at det ikke blir så store biter. :)

Du kan jo høre med andre som holder høns i ditt nærområde om du kan få kjøpe en kilo eller to, mens du venter på at de får inn. Tenker at undulatfrø ikke er fullverdig kost for kyllinger. Har de hverken kyllingfor, oppdrett2 eller tuppen?

Du kan også koke egg, og dele helt fint. Det er fin næring til kyllinger! ;)

Får prøve å ta kontakt med noen :)

Egg ja! da får jeg brukt noen av de hunde eggene jeg har liggende i kjøleskapet etter mine 10 voksne italienere :o

du kan fint bruke hardkokt eggeplomme, trykke dette gjennom en tesil, for deretter blande det med raspet t;rket br;d.

Mix inn undulatforet ditt i dette og gi kyllingene. Dette er snacks for kyllinger!!

Men det aller beste foret er jo kraftfor, saa haaper du faar tak i snart. :)

Et godt tips jeg har begynt med, er aa legge pelletsen i litt vann slik at det blir mykere og lettere for kyllingene aa spise.

Da blir ikke bitene saa store for de. Ikke bruk mye vann, bare slik at det blir litt fuktig og blir delbart. Ikke suppe :)

Lykke til !!

du kan fint bruke hardkokt eggeplomme, trykke dette gjennom en tesil, for deretter blande det med raspet t;rket br;d.

Mix inn undulatforet ditt i dette og gi kyllingene. Dette er snacks for kyllinger!!

Men det aller beste foret er jo kraftfor, saa haaper du faar tak i snart. :)

Et godt tips jeg har begynt med, er aa legge pelletsen i litt vann slik at det blir mykere og lettere for kyllingene aa spise.

Da blir ikke bitene saa store for de. Ikke bruk mye vann, bare slik at det blir litt fuktig og blir delbart. Ikke suppe :)

Lykke til !!

Har hørt av en oppdretter at man ikke skal gjøre det.

Foret blir visst deig-aktig og setter seg fast i halsen?

Om dette stemmer vet jeg ikke, jeg pleier å knuse fôret med foodprosessor.

Kochin - om det har riktig konsistens setter det seg ikke fast i halsen.

En maa bare ikke lage det for bl;tt. Jeg tar kun litt vann, r;rer godt og venter noen minutter, og viola delikat mat for kyllingene.

Det er ikke mye vann som skal til f;r pelletsen deler seg fint i mindre biter. Men det er viktig aa ikke lage for mye av gangen, for det kan lett bli surt om det staar framme i varmen lenge. Gi heller flere ganger om dagen.

Mine elsker det, og jeg bruker det til de er omtrent fire mnd.

Jeg begynte med dette i aar, og kyllingene spiser mye bedre enn jeg har opplevd tidligere. Da gjorde jeg og som deg, knuste pelletsen i foodprosessor. :)

I begynnelsen ble foret jeg gav for vaatt, og jeg maatte pr;ve meg fram litt, inntil jeg fant den rette konsistensen.