Jump to content

Kyllinger som nyser og hoster

ThereseP
 Share

Recommended Posts

Vel, jeg har 15 kyllinger på 4 mnd. De fleste har nå begynt å nyse/ hoste. Noen høres litt tett ut i brystet. Sikkert slim, tenker jeg. Åpent nedd når de puster. To stk har hatt litt gjennklistret øyne, men det har gått fort over. Skylt med kamille te. Så hovedproblemet er hoste/nysing. Så sover de/ slapper av en del.

Jeg har lest litt her. Kan minne om tegnene til gaporm. Men er det slik at alle kyllingene får det så kjapt samtidig? Eller er det noen luftveisinfeksjon av noe slag? Ringte dyrlegevakta, men der var det utrolig liten hjelp å få.... Håper på kjapt svar, om det er noe jeg selv kan gjøre!

:sad:

Jeg er absolutt ingen ekspert, men bor kyllingene på et trekkfritt sted? Har dem det varmt nok? Hvitløk i vannet lurt og kanskje litt sanasol også.

Jeg ville ihvertfall fått kyllingene inn på et varmt og lunt sted. Ha hele hvitløksbåter i drikkevannet til de små.

Takk for svar :) Hviløk la jeg i i forgårs. Hengte opp varmelampe i går, slik at de kunne legge seg og kose litt der. Har sikkert vært utsatt for trekk når jeg lar døren være åpen. Men det har jo vært varmt og godt ute.. Jeg får se det an noen få dager til, så ringe vetrinær om det ikke bedrer seg? Kjøpe sanasol på mandag :)

Vil tro de rett og slett har blitt forkjølet, i og med de var betente i øynene. Da jeg hadde to forkjølte høner i våres fikk jeg tips om å gi dem kamillete å drikke, og trankapsel. Tran ga jeg på oppbløtt brød, og gikk rett ned! ;) jeg ga også ekstra vitaminer i vannet.

Du bør holde dem inne inntil de kommer seg igjen. Er luftegården på utsatt sted (vind)?

Jeg har noen tips til hva du kan gi de for å kanskje hjelpe de. Det skader ihvertfall ikke å prøve.

Dette har hjulpet mange av mine kyllinger. Har ikke hatt noen problemer med forkjølelse, men litt rennende øyne.

2012-07-29162212.jpg

Groblad reduserer slimutsondringen i luftveiene, noe som er nyttig ved forkjølelse, katarr, bihulebetennelse, tette bronkier og allergiske tilstander. Groblad har også antiseptiske egenskaper, noe som gjør urten ekstra velegnet ved åndedrettsproblemer. Innholdet av kiselsyre virker gunstig på beskadigede lunger. De er veldig rike på vitamin B1 og riboflavin.

Blomkarse blomster og blader er en veldig god urt til høns og kyllinger.

Urtens senneps oljer er antibiotika, soppdrepende, antiviral og antibakteriell, og disse egenskapene kan bidra til å behandle infeksjoner, forkjølelse, influensa og til å fjerne katarrer i nese og bronkier, fordøyelsesproblemer som stammer fra en overvekst av gjær eller fra parasitter. Blomkarse øker også immunforsvaret, som hjelper kroppen til å motstå infeksjoner. Videre stimulerer den appetitten, fremmer fordøyelsen og støtter metabolisme.Og den er en god ormekur. Den hjelper også å frastøte insekter. .Planten har et høyt innhold av C-vitamin.

Klipper dette fint opp og serverer det med Cultura.

2012-07-29162924.jpg

Da får du hjulpet dem om det er luftveiene eller om det er parasitter.

Server

2012-07-29163218.jpg

• Upvote 3

Vil tro de rett og slett har blitt forkjølet, i og med de var betente i øynene. Da jeg hadde to forkjølte høner i våres fikk jeg tips om å gi dem kamillete å drikke, og trankapsel. Tran ga jeg på oppbløtt brød, og gikk rett ned! :wink: jeg ga også ekstra vitaminer i vannet.

Du bør holde dem inne inntil de kommer seg igjen. Er luftegården på utsatt sted (vind)?

Jeg tror også at det er forkjølelese. De høres ut som kjæresten min når han er tett i nesen. Puster med munnen :D Tørker bort pusset rundt øynene med kamille te.

Er endel vind her vi bor. Men de har mulighet til å gå ut og inn som de vil. Får bare la de få ro og slappe av, så blir vel alt som normalt snart. ( Håper jeg ). :dans:

Lykke til med kyllingene, Therese P! Er nok desverre slik at de ikke alltid har vett til å gå inn selv om det blåser vel mye. Mine går bare frivillig inn om det regner skikkelig. Jeg har i etterkant holdt dem inne på dager det blåser mye. De blir litt misfornøyde, men en kopp korn i strøet hjelper på humøret!

Flott tips, TL Brahma! Dette kan vel brukes forebyggende også?

• 9 months later...

Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden. Har jo skrevet om problemet under andre innlegg, men det viste seg jo at disse kyllingene hadde ib. To hadde ilt. Så dette var jo klare symptomer på ib hvertfall. Hønene ble avlivet, fjøset sanert og jeg er godt i gang med nye høns :)

• Upvote 1