Jump to content
Birdman

Hus til ender

Recommended Posts

Har nå noen flotte Campelender som vokser og vokser å blir bare finere å se på hver dag. Det jeg lurer på er hva trenger de for å ville legge egg når den tiden kommer.

Har f. eks.sett at folk har alt fra hundehus og oppover i størrelse de kan bo i til sine ender, av det slag de måtte ha. Mine har nå et hundehus, men er helt uinnterisert å holder seg ute hele døgnet uansett vær. Ønsker at de skal legge egg så hva må gjøres?

Når det kommer til vann så har de en liten dam hvor det bare er plass til 2 når de skal bade hele seg burde den være større for bedre triffsel.

De har ellers en innhegning med masse grass de går i.

Skal skaffe meg moskusender også og vil gjærene at de også skal legge egg og de vil jeg ha til å ruge selv.

Er ny med ender i år så trenger litt hjelp kan man si :) Så alle smarte hoder hva sier dere.

Min erfaring er at man faktisk må lære endene at de skal gå inn i huset sitt om kvelden. Så hver kveld, fra andungene er små, har jeg "rettledet" dem inn i huset sitt. Dette funker veldig bra, og det tar ikke lang tid før de forstår at når "ho mor" kommer ned med litt godsnadder i bøtta, så er det på tide å luske seg inn, etter å ha fått litt brød eller noe annet smågodt! Mine ender har dermed fått et godt forhold til huset sitt (et ombygd uthus som de deler med gjessene), og når endene begynner å legge egg så lager de seg rede inne i huset og ruger ut ungene sine der. Masse god halm er lurt å legge inn i huset, men ellers så lager de seg fine reder av flis og alt mulig annet som er tilgjengelig, pluss at de napper av seg dun så det blir mykt og godt. Moskusender, som jeg har selv, er fenomenale rugere og kjempeflinke mødre. Ligger de f.eks på 15 egg, så blir det vanligvis også 15 kyllinger.

Når det gjelder vann så er det klart at ender gjerne vil ha mye av det! Jeg har faktisk en båt, Pioner 12, som jeg har fyllt med vann. Vannet blir skiftet ut med jevne mellomrom, vanligvs hver 14 dag. Mine 6 moskusender elsker å bade der, og de har god plass til både å svømme litt og ikke minst dykke.

Så heldig du er som hadde et uthus du kunne innrede. Siden jeg ikke har noe slik tror du 4kvm er grei plass til 6 ender, har ikke så altor stor uteplass til de så vil ikke ta for mye av den.

Når jeg har byggd nytt hus får jeg begynne å lære de å gå inn.

Hvordan er det å ha ender sammen med høns? Går det bra for har et større hønsehus hvor jeg kan dele av litt både inne og ut om jeg må det.

Ja vet moskus er både gode eggleggere, rugere og mødre er derfor jeg ønsker meg et par av de så jeg kan få litt godt om høsten. Å så kan de holde ekkle snigler unna.

Tror faktisk jeg kan få tak i noe slik jeg å når du sier du har en pioner til dine. Får se hva som skjer på vannfronten etter vært, men blir ikke vannet veldig skitent fort. Kansje bare jeg som er litt redd for at de skal bli syke av møkkete vann.

jeg har flere forskjellige typer hus til mine moskus, men den de bruker er den på bildet under. trenger ikke være stort for at de skal legge egg

i55684638._szw1280h1280_.jpg

• Upvote 1

Som eromuld skriver, de trenger ikke store plassen for å legge egg! Hvis du kan dele av hønsehuset ditt, slik at endene får sin egen del, så skulle det gå fint å ha dem i samme hus som hønene. Men jeg vil ikke anbefale å la dem gå i samme rom. Ender søler og griser mye, og det kan bli for fuktig for hønene. Mine ender og høns går sammen ute, men jeg har en kjempestor tomt så der vil det ikke bli problemer om endene søler aldri så mye. Ja, moskus er fantastiske på alle måter de: jeg har aldri sett en eneste snigle på tomten min i alle de årene jeg har hatt ender, mens det andre steder kryr av disse ekle krypene. :)

Kan hende jeg må i tenke boksen litt her, men får jo gode ideer da :)

Har merket at de søler en del med vann ja så det blir å ha det ute. Hadde vert kjekt å hatt de i samme rom bare av stengt med noe netting eller noe slik.

Vil at de skal ha et skikelig tak over hode hvor det er tørt å fint.

Flott det huset du har eromuld skjønner hvorfor de liker det :)