eromuld Posted April 7, 2012 Report Share Posted April 7, 2012 Jeg har veldig lysst på noen av disse endene, så jeg lurer på noen ting. når er hekketiden til disse? og når bruker det og komme kyllinger fra denne rasen? og så lurer jeg på hva bruker dere og fore disse med? og er det noen i nærheten av molde som har denne rasen? så jeg kan komme og ta en titt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted April 7, 2012 Report Share Posted April 7, 2012 De legger egg i mai/juni. Klekketiden er ca 28 dager om jeg kke husker feil, det skal ligge et faktaark på Prydfugler.no. Du kan fore med oppdrett 2 eller tilsvarende for. Veldig flotte og trivelige ender, det er et utrolig syn når hannen kurtiserer hoa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eromuld Posted April 7, 2012 Author Report Share Posted April 7, 2012 takk for svar, drømmen er og ha et eller to par av disse. har sett en del bilder av de, men har ikke fått sett noen i virkeligheten enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hønsemann Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 vet om en som bor i spydeberg som har slikke ender og mange flere slag ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eromuld Posted April 10, 2012 Author Report Share Posted April 10, 2012 blir litt langt og reise, tenkte og finne noen nærmere, så får jeg heller se om jeg tar meg en lengre tur om jeg ikke finner noe nærme. for mandarinand skal jeg ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eromuld Posted August 2, 2012 Author Report Share Posted August 2, 2012 jeg får et par av disse i helgen, men skulle gjerne ha visst hvordan huset dems burde være, mål osv. og om noen har noe bilder så hadde det vært kjekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted August 3, 2012 Report Share Posted August 3, 2012 Mandarinanda vil ha huset sitt på stolpe ( ca 1 mtr i mål 30x30 og 45 cm høy + innganghull på ca 10 cm i diameter hønsenetting festes på innsiden under inngangshullet så kommer hunn og unger seg ut av kassa også) over bakken .Mine la egg der hvert år . Hadde en volier på ca 15 m2 til et par med en grunn dam ( ca 40 cm dyp med slake kanter) ,lot volieren bli godt igjennvokst med svallerkål og gress .utrolig flott å sitte å observere dem når de koste seg i gresset eller hadde en av mange dukkerter i dammen sin. Parringen foregår også i dammen Som Tormod kriver så er de utrolig vakre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eromuld Posted August 4, 2012 Author Report Share Posted August 4, 2012 takk for svar mine vil være i en volier på 100 m2 som de må dele med noen moskuser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted August 4, 2012 Report Share Posted August 4, 2012 Stor fin plass det så det vil nok gå bra .Bare husk endelig på at Mandarinender er dyktige flygere og tar fort til vingene ,raske er de også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eromuld Posted August 4, 2012 Author Report Share Posted August 4, 2012 hehe, skal passe godt på de. har hentet de nå de er helt nydelige.hvor lang tid tar det fra de kommer ut av rugemaskinen til de takler og bli satt ut i andegården? eller til en dam? og er det noe jeg burde vite anngående ruging i maskin, og det som følger etter at de har klekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted August 4, 2012 Report Share Posted August 4, 2012 Er de ruget ut i maskin, eller spør du generellt? Mandarinender er flinke til å ruge ut eggene selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eromuld Posted August 4, 2012 Author Report Share Posted August 4, 2012 mine er ruget ut i maskin, men tenkte på generelt ja, visst det blir sånn at jeg blir nødt til og legge eggene i maskinen.vet at visst anda ruger ut selv, så tåler ungene og komme ut i dammen allerede andre dagen, på grunn av at den får et slags fettlag fra moren eller noe sånt. men det fettlaget får de vell ikke om de blir ruget i maskin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted August 4, 2012 Report Share Posted August 4, 2012 De kan nok settes ut i dammen et par dager etter de er klekt. Det er viktig du observerer de den første tiden når de får tilgang til dammen. Kommer de seg ikke på land vil de fryse ihjel i løpet av kort tid. Det er viktig at de får begynne å bade kort tid etter de er klekt. Fettlaget du nevner kan de produsere selv også, fra en fettkjertel under gumpen, den blir aktivert når de pusser seg etter badet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ågethor Posted October 24, 2020 Report Share Posted October 24, 2020 Den 4.8.2012 at 21.26, admin skrev: De kan nok settes ut i dammen et par dager etter de er klekt. Det er viktig du observerer de den første tiden når de får tilgang til dammen. Kommer de seg ikke på land vil de fryse ihjel i løpet av kort tid. Det er viktig at de får begynne å bade kort tid etter de er klekt. Fettlaget du nevner kan de produsere selv også, fra en fettkjertel under gumpen, den blir aktivert når de pusser seg etter badet. Hei Hvor tam blir de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted October 28, 2020 Report Share Posted October 28, 2020 Hei, de blir ikke så veldig tamme. Dette er egentlig en vill art og ikke domestisert som for eksempel moskusender. Men jo mere vant til deg de blir dess mindre sky blir de. Men å få de til å spise fra hånden som moskusender kan gjøre er nok ikke noe som en kan rekne med som oppnåelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts