Gå til innhold

mandarinand


eromuld

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lysst på noen av disse endene, så jeg lurer på noen ting. når er hekketiden til disse? og når bruker det og komme kyllinger fra denne rasen?

og så lurer jeg på hva bruker dere og fore disse med?

og er det noen i nærheten av molde som har denne rasen? så jeg kan komme og ta en titt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • 3 måneder senere...

Mandarinanda vil ha huset sitt på stolpe ( ca 1 mtr i mål 30x30 og 45 cm høy + innganghull på ca 10 cm i diameter hønsenetting festes på innsiden under inngangshullet så kommer hunn og unger seg ut av kassa også) over bakken .

Mine la egg der hvert år :smiley: . Hadde en volier på ca 15 m2 til et par med en grunn dam ( ca 40 cm dyp med slake kanter) ,lot volieren bli godt igjennvokst med svallerkål og gress .utrolig flott å sitte å observere dem når de koste seg i gresset eller hadde en av mange dukkerter i dammen sin. Parringen foregår også i dammen :smiley: Som Tormod kriver så er de utrolig vakre :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skal passe godt på de. har hentet de nå :duck:

de er helt nydelige.

hvor lang tid tar det fra de kommer ut av rugemaskinen til de takler og bli satt ut i andegården? eller til en dam?

og er det noe jeg burde vite anngående ruging i maskin, og det som følger etter at de har klekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine er ruget ut i maskin, men tenkte på generelt ja, visst det blir sånn at jeg blir nødt til og legge eggene i maskinen.

vet at visst anda ruger ut selv, så tåler ungene og komme ut i dammen allerede andre dagen, på grunn av at den får et slags fettlag fra moren eller noe sånt. men det fettlaget får de vell ikke om de blir ruget i maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan nok settes ut i dammen et par dager etter de er klekt. Det er viktig du observerer de den første tiden når de får tilgang til dammen. Kommer de seg ikke på land vil de fryse ihjel i løpet av kort tid. Det er viktig at de får begynne å bade kort tid etter de er klekt. Fettlaget du nevner kan de produsere selv også, fra en fettkjertel under gumpen, den blir aktivert når de pusser seg etter badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Den 4.8.2012 at 21.26, admin skrev:

De kan nok settes ut i dammen et par dager etter de er klekt. Det er viktig du observerer de den første tiden når de får tilgang til dammen. Kommer de seg ikke på land vil de fryse ihjel i løpet av kort tid. Det er viktig at de får begynne å bade kort tid etter de er klekt. Fettlaget du nevner kan de produsere selv også, fra en fettkjertel under gumpen, den blir aktivert når de pusser seg etter badet.

Hei

Hvor tam blir de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, de blir ikke så veldig tamme. Dette er egentlig en vill art og ikke domestisert som for eksempel moskusender. Men jo mere vant til deg de blir dess mindre sky blir de. 

Men å få de til å spise fra hånden som moskusender kan gjøre er nok ikke noe som en kan rekne med som oppnåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...