Jump to content
Sign in to follow this  
ThereseP

Da var det min tur å få styggdommene! :'(

Recommended Posts

Ja, da var det over.. Ufattelig trist å ikke ha de mer! Og jeg sier det: faen ta dere som ikke tar dette seriøst! Som er villige til å føre smitte vidre til uskyldige! Ta dere sammen og tenk på andre før dere selger dyr. Test de, så man kan være trygg på å få kjøpe friske dyr! Det dukker nok opp mange fler som har fått ilt. Det tror MT-mannen og. Jeg får skrive mer siden når jeg har fått roa meg litt...

• Upvote 1

Jeg forstår godt sinnet ditt Therese!! Akkurat sånn følte jeg det også da mine dyr måtte bøte med livet. Og kunne man bare håpe at dette nå vil føre til at man tenker seg om, både en og flere ganger, både i henhold til salg og kjøp, og ikke minst smugling over grensen!!!! Ulovelig innførsel av bare noen få rugeegg eller etpar levende dyr, kan få katastofale følger for uskyldige hønseeiere, som i god tro kjøper egg elller dyr fra disse besetningene, og i tillegg kjøper sykdommer inn i sin egen flokk!

Da har jeg fått noen timer på å summe meg litt. Gikk og ventet på tlf i dag, og til slutt ringte jeg selv. De skulle ringe tilbake og det gjorde de. Ga meg beskjed om at avlivingen skulle skje i dag. Og litt over en time senere kom det to menn fra MT. Begge hyggelig :) Og grininga begynte så fort de var ute av bilen :cry: Men men, sånn er det jo bare. Han ene gav meg litt informasjon om hva jeg må gjøre nå de neste dagene. De sa at jeg kunne vente ute... Så det gjorde jeg. Satt meg på trappa og storgrein. De skulle gi hønene sprøyte med noe stoff så de døde. Etterhvert hørte jeg hønene bli kastet i søppelsekkene... Ikke kjekt, men nødvendig.. Kunne kanskje lagt de forsiktig nedi?

Og tiden gikk, det var stille... Ingen av hønsene hadde laget noe lyd mens det hele foregikk. Ikke som jeg hørte hvertfall...

Men det fortsatte å være stille. Så jeg begynte jo å lure på om jeg skulle gå å se om alt var i orden. Men jeg ventet litt til. Begynte jo å lure på om de selv hadde fått sprøyta i seg?!? Men de kom da tilslutt ut med boss-sekkene. Alt hadde gått fint. Noen døde fortere enn andre. De tok med seg skrottene til en eller annen plass, for å levere de/ brenne som spesialavfall. Så da slapp jeg å gjøre noe med det.

Det har vært en utrolig trist og tung dag. Men nå er det over....

Sitter igjen med mange fine bilder og minner om de fine hønene <3 Nå er det bare å se framover. Rydde ut av hønsehus, spyle, desinfisere, spraye, tørke, fikse opp----------så høns igjen etterhvert! Ser fram til det. Var utrolig rart å gå opp i hønsehuset etterpå og det ikke var en eneste lyd der...

Må også grave opp 5cm jord i hønsegården for å grave ned ett annet sted. Blir mye arbeid, men blir kjekt å få i stand til en ny gjeng :)

Håper det ikke blir så mange nye tilfeller med ilt og ib, men jeg tror det vil bli en del. Men ikke sikkert alle vil komme ut av skapet med det.

Jeg fikk skryt av MT-mannen om at jeg hadde gjort alt riktig. Det skulle jeg være stolt av. Og det var bare å ringe om det var noe. Han ba meg også om å skrive ei liste over hvilke sorter og hvor gamle alle var, men det hadde jeg allerede gjort. Så han syntes det var bra at jeg hadde alt på stell :)

Så nå i de dagene som kommer blir det mye arbeid. Slik at MT-mannen kan komme å godkjenne arbeidet som er gjort. Skal også fylle ut skjema og sende til fylkesmannen om erstatning. Men den delen vil jeg at mt skal hjelpe meg med, tror jeg :) Så ting blir rett.

Han sa også at de holdt på å sette opp nye retningslinjer i forholde til karantenetiden etter sanering. Så er jeg heldig, kunne det dreie seg om 1-2 mnd :) Men da er det viktig å gjøre skikkelig rent. Men det skal jeg jo! Få ut all skiten, for dette vil jeg nødig oppleve igjen. Da blir det kroken på døra! Tusen takk for alle gode ord og forståelse! Fremover skal jeg engasjere meg med å prøve å få til noe opplegg med kjøp og salg som vi har pratet om. Og ikke minst ordne til på nytt i hønsehuset! Gleder meg :dans: Kos og klæm!! :wink:

• Upvote 1

så utrolig bra at det hele gikk greit og ryddig for seg..

din reaksjon er jo heilt normal. synst det er supert at du delrer så mye med oss. dette vil nok kunne vere med og hjelpe andre som kommer ut for det samme..

Så greit at det bare er 5 cm og spa bort ute da. det er jo ikkje så tungt heldigvis (om det ikkje er veldig stort område da)

håper du nå bruke tiden godt og finner en god, praktisk og en grei løsning i hønsehuset som du vert fornøyd med..

hvist en ser bort i fra det triste. så er det jo egentlig greit og kunne starte heilt på nytt neste gang, med ein nytt og forbedret hønsehus :)

Huff, det er tungt å lese dette, Therese.

Kan bare prøve å sette seg inn i situasjonen din og det er en helt forferdelig tanke :embarrassed:

Men flott at du bretter opp ermene og planlegger en ny gjeng!

Og i mellomtiden kan du utgjøre en forskjell ved å tenke ut et system/opplegg for kjøp og salg :)

Tvi-tvi!