Jump to content
Sign in to follow this  
ThereseP

Da var det min tur å få styggdommene! :'(

Recommended Posts

Ja, hva skal jeg si? Har vært ganske fortvila helt siden jeg kom hjem fra ferie.. Da jeg oppdaget at kyllingene på 4 mnd var forkjøla. (Trodde jeg først.) Tett nese, pustet med åpent nebb, verk på øyene og surklete i brystet.

Etter å ha ringt forskjellige dyrleger/ veterinærer, ringte jeg mattilsynet. For dyrlegene var enten opptatt eller på ferie... Etter å ha snakket med en hyggelig og imøtekommende mann der, ble jeg bedt om å observer kyllingene og hønsene. Det så ut til å gå bedre. Og jeg ble så glad :) Men så følte jeg at det ikke gikk bedre allikevel. Mannen fra mattilsynet kom hit og tok blodprøver av noen av kyllingene og voksne hønsene. Han mente at det ikke så så galt ut. Så jeg pustet lettet ut!

På lørdag ble en av de minste kyllingene akutt dårlig. Så tidlig på dagen at den var rolig, men det var det eneste. Litt senere tok jeg den ut av buret for å kose litt. Da så jeg at den hostet/ nøs blod. Strakk hals og slet veldig med å få puste. Så ut som den skulle dø på hvert utpust. Så litt blod ved ørene og under huden rundt øynene. Så det ble raskt avgjort at den skulle avlives.

Vi sparte på skrotten. Og i dag ringte jeg mattilsynet for å høre om jeg kunne komme med den, slik at de kunne sende den inn til obduksjon.

Men det var ikke nødvendig, sa mannen.... De hadde da fått svar på blodprøvene... Så nå kommer det: har fått påvist IB og ILT :cry::cry::cry: Og hvem har jeg fått det fra? :angry:

Blir ganske fortvilt. Har grått ett hav av tårer siden jeg kom av ferien. Og nå skal sikkert alle mine elskede kyllinger, høner og haner avlives. Jeg er så utrolig glad i de! Jeg begynte med høns for omtrent 1 år siden. Og må gi meg allerede nå :cry: Har ikke hørt med mattilsynet hvor lenge fjøset må stå tomt, men det er vel en stund.

Jeg må si at jeg undrer meg litt over at folk ikke merker at dyrene sine er syke... Kan jo være at de ikke har vist symptomer heller da. Men jeg merket det ganske lett at noe ikke stemte... Jeg tenkte at jeg skulle jo finne ut av hva det er, i tilfelle det skulle være noe galt?! Å jaggu meg så var det også det. Noe skikkelig galt!

Jeg har oppgitt navn og nr til alle jeg har kjøpt egg og levende dyr fra siden jeg startet opp i fjor. Og navn og nr på de som har kjøpt av meg. Heldigvis ikke mange! Håper at ingen har fått smitte fra meg. Jeg vet ikke hvor lenge jeg har hatt det, eller hvor det kommer fra. Men mattilsynet får leke litt detektiv, så finner de det forhåpentligvis. Så flere slipper å få smitten...

Så nå må jeg bare vente til de kommer i morgen... Tror det blir avliving da, er ikke helt sikker.. De skulle også sende prøvene til England, for å sjekke der også.

Så nå vil jeg egentlig bare si til alle at dere må sjekke dyrene, passe litt på når dere kjøper kyllinger, egg og voksne dyr. Ser på facebookgrupper at det er utrolig mye hit og dit med egg og kyllinger. Så det er jo ikke rart at smitter sprees. Anklager ingen, tenker bare at nå vet dere at noe er ut og går. Jeg har fått det fra noen, så da er sjansene stor for at andre også har fått det.....

Blir vel å oppdatere mere senere.... Og orderen min på gamebird var det jo bare å avbestille, siden jeg nå ikke kommer til å ha noen som skal bruke det jeg bestilte.... :cry:

Dette var trist å lese, Therese! Dette er alles skrekk!

Flott at du er så åpen om det og hatt god dialog med MT. hele veien.

Håper du etterhvert finner mot til å starte opp igjen

Stor trøsteklem sendes :egg:

Åh, nei.. :( Så fryktelig trist!

Føler virkelig med deg og håper dette ikke tar motet fra deg. Og at MT tar dette på alvor og gjør noe for å finne ut hvem dette kommer fra.

Dette er berre heilt grusomt, du har jammen fått prøve litt av kvart på dette året som du har hatt høns Therese. Må berømme deg for at du er ærlig og legg ut dette..mange hadde nok holdt stilt om dei kom i ein slik situasjon. Håpar du ikkje tek skrekken av dette og startar opp att med høns etter kvart. Varme klemmar til deg frå meg <3 Vi snakkes vennen

Åsså ble grinekrana åpnet igjen! Takk for gode ord <3 Er ikke enkelt dette. Men jeg synes det er greit at det kommer ut. Dette kan tydligvis skje hvem som helst. Uansett hvor rent og fint man har det.... Oppfordrer folk til å være litt mer obs. Vil jo gjerne fortsette med høns. Får se hva som skjer i morgen. Hvilke regler osv de lager for meg :sad:

Jeg føler virkelig med deg ThereseP! Dette var utrolig trist. Jeg hadde selv ILT for 9 år siden, så jeg vet hvordan du har det nå! Ingen av mine dyr hadde symtomer på å være syke, det ble kun påvist antistoffer på 6-7 av mine 32 høns. Men jeg måtte slakte alt! Mulig reglene er blitt anderledes nå, dette er jo noen år siden. Jeg var jo livredd for at noen av de som hadde kjøpt kyllinger hos meg var blitt smittet, men alle besetninger jeg hadde solgt til ble testet, og ingen var syke! Jeg vet hvor jeg hadde fått sykdommen fra, jeg hadde kjøpt en hane hos en bekjent av meg, og det viste seg at han hadde et kraftig utbrudd på sine dyr.Du har så rett i det du skriver: folk må bli mye mere obs på hvor de handler, og være på stadig utkikk etter dyr som skranter i besetningen. Ved det minste tegn til et eller annet, så må man ikke selge kyllinger eller rugeegg videre til andre. Jeg har selv blitt ekstremt forsiktig etter den forferdelige erfaringen det var å måtte slakte alt jeg hadde.

Men mist ikke motet! Jeg håper du vil fortsette med denne flotte hobbyen vår når du bare kommer deg gjennom dette!

Må bare nevne til slutt at Mattilsynet var utrolig flotte å samarbeide med for mitt vedkommende. De gjorde alt de kunne for at alt skulle ordne seg til det beste for meg.

Så forferdelig trist... :embarrassed:

stakkars stakkars deg..

føler virkelig med deg.. er forferdeligt når slikt skjer..

en kan detsverre ikkje forsikkre seg mot slikt.. og en er jo faktisk veldig uheldig som opplever dette..

håper du ikkje mister motet. og at du holder oss oppdatert på hvordan det går og hva mattilsynet bestemmer og seier..

Å nei, så fryktelig leit! Føler virkelig med deg, Therese! Jeg håper du ikke gir opp, men starter opp igjen når alt det vonde er overstått og du har fått det litt på avstand. Varm klem til deg!

Dette er et tema som er viktig at det er åpenhet om, for som du selv skriver er dette noe som kan ramme alle. Det er alt for mye ukritisk kjøp/salg som foregår, og smugling av rugeegg (og kanskje også livdyr?) er et økende problem. Synes du er kjempeflink som faktisk velger å spre kunnskap om et sykdomsbilde som ofte blir holdt skjult, midt oppe i det hele.

Da har mattilsynet vært her igjen. Ble ikke avliving i dag, men det blir. Er jo litt seigpining av meg og dette. De ville vente med avliving til prøvesvarene fra england er klar. Så nå telte han bare opp kvadratmeter og hvor mange bur jeg har.. Så hengte han opp noen nydelige røde varsel klistremerker :( Litt unødvendig, siden jeg låser døra, og ingen kan gå inn.... Men, men. Så om en uke kommer vel svaret fra england. Men regner med at de kommer fram til samme svar. Så mine kjære små må nok bort... Og det blir skikkelig storjobb etter at hønsene er avlivet.... Må ut med alt som er i hønsedelen av fjøset. Masse ved blant annet... Så spyle ned med høytrykk. Så må det stå tomt i 3-4 mnd.... Hadde ikke regnet med så lenge jeg da. Men må man, så må man.... Så det er mye jobb foran oss.. Øverste laget i hønsegården må også graves opp. Men ettersom jeg forsto, slipper vi å rive burene. Men off, det blir mye jobb! Og hønsene kommer til å bli avlivet med sprøyte. Det synes jeg er bra da. Blir litt mer snillt da, på en måte....

Så forferdelig trist! Føler så inderlig med deg og sitter her med en stor klump i halsen. :embarrassed:

Jeg håper du orker å sette i gang på nytt når den vonde tida er over og at nye høner får mulighet til å få leve et fantastisk høneliv hos deg. Jeg er sikker på at de du nå har er evig takknemlig for tida de har fått hos deg og de vet nok at de alltid vil ha en stor plass i hjertet ditt. red_heart.gif

Mange varme tanker går til deg Therese i en vond og tung tid.

Synes dette var forferdelig leit å lese!

Men du skal ha all ære at du er så åpen om det.

Føler med deg... full forståelse for at det tar på å måtte avlive alle fuglene sine:( Men det er veldig flott at du skriver om dette, så får vi andre (hvertfall jeg, skal ikke snakke for alle) en oppvekker, og kanskje blir litt mer kritiske til hva man skaffer seg av høns og rugeegg. Skjønner at det er veldig fristende å lettvint kunne bestille egg av sjeldne raser fra utlandet, og bare få dem i posten. Men det nok en grunn til at reglene er så strenge som de er! (jeg påstår ikke at du Therese har vært slumsete altså, bare ser at det er mange som er ukritiske til hva de kjøper).

Håper at du kommer i gang igjen til våren med nye vakre fugler:)

Å så fælt! :( Må bare kondolere og gi deg en cyber klem, for dette var utrolig trist lesning. hadde nok vært enklere for deg om de kunne avlivet dem med en gang ja så du slapp å seigpines sånn.

Huff, det er virkelig skremmende å lese om sånt. Veldig vanskelig å beskytte seg mot også.

Liten oppdatering.. De to mennene på mattilsynet har nå ferie?! Ja, ja, da blir det ikke avliving denne uka heller.. Vil gjerne ha det overstått, men må nok bare vente. Prøvesvarene fra England er enda ikke klare, men de kommer vel snart!

Føler med deg ThereseP...å vente sånn er forferdelig..hvertfall når du vet hva som skal skje fremover . En liten trøst kanskje men flere går nå akkurat å venter slik du gjør ( Mattilsynet har fått mange henvendelser som sprenger kapasiteten i enkelte avd hos dem..) De som jobber der har også selvffølgelig krav på sin ferie selv om det virker hjrteløst å la folk vente slik du nå gjør . Du har mye å være stolt av midt oppi alt det skal du vite :smiley:

Takk,takk :) jo, de må jo også ha ferie, men det passet så dårlig nå. Hvertfall for meg :P men, men, det blir nok tidsnok med avlivingen uansett. jeg skifter strø ganske ofte, så synes ikke noe om slik det er inne til de nå.. får ikke hive ut noe. Så jeg synes de har det rotete og skittent inne nå. Får håpe svarene kommer snart! Har jo vært ett mirakel om prøvene har vist andre svar! Men det skjer vel sikkert ikke..

Blir nok mest sannsynlig samme svar ja, de virker jo ganske syke også :( Men godt å vite at det ble dobbeltsjekka uansett. Håper du snartfår det overstått!

Det drøyer her i gården også. Jeg fikk beskjed fredag forrige uke om at de skulle komme denne uka for å ta prøver, men ennå har jeg ikke hørt noe fra dem. Så det blir nok ikke prøver denne uka.. Og når jeg hører at de har fått så mange henvendelser og det fortsatt er ferietid, forstår jeg hvorfor...

Det er i hvert fall veldig, veldig bra at hønefolk nå tar kontakt med MT. Det betyr forhåpentligvis at vi i fremtiden kan være LITT tryggere når vi skal kjøpe kyllinger og egg. Men HELT trygg kommer jeg nok aldri til å bli igjen....

I morgen kommer MT hit for å ta blodprøver av mine fjærkledde. Både datteren min og meg selv gruer oss så vi har vondt i magen.. Hvor lang tid tok det før du fikk svar på de første prøvene Therese?

De var her en torsdag, og mandag formiddag hadde de svaret. Så det gikk i grunn kjapt. Men går tydeligvis mye lenger tid med prøvesvar fra england... Venter og venter...

Da får vel jeg svar på tirsdag eller noe neste uke da.. Kan du ikke ringe og purre på svaret fra England da? Må være lov å mase litt ;) Tror egentlig ikke MT hadde kommet hit hvis jeg ikke hadde mast så mye, hehe. Men nå var de tilbake på jobb i ditt distrikt, og de mente jo at faren for at det hadde kommet fra meg var mikroskopisk. Men likevel er det jo en mulighet. Det føles hvert fall godt å bli tatt på alvor. Om prøvene er negative skal hele gjengen få bo i nytt isolert og oppvarmet hønsehus i vinter :)