Gå til innhold

Store pellets i hønseforet (FOR store, etter min mening)


monalisa

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge undret meg over hvorfor Tuppen-foret (vet at det nå forsvinner og at "Fjør Egg" blir en erstatter) og det andre høneforet Felleskjøpet selger har så store biter..? De er faktisk på størrelse med pelletsen jeg gir til grisene og sauene mine. Jeg fikk et gavekort fra Felleskjøpet og kjøpte i god tro en sekk hønsefor. Jeg kjøper ellers kun fra Norgesfor - et fòr jeg er veldig fornøyd med, både pga. prisen og fordi det er så finmalt.

Da jeg oppdaget hvor store pelletsene var, er det andre dyr som har fått glede av det i stedet. Det blir altfor mye jobb å knuse foret i kjøkkenmaskinen. Har mer enn nok å gjøre på gården, om jeg skal holde på med slikt arbeid også, for at hønene skal få i seg maten.

Jeg merker nemlig at de gangene jeg har gitt dem Tuppen-foret, går det mye mindre av det. Kanskje det er fordi de ikke er vant til å spise så store pellets...

Hva gjør andre? Kjøper dere FK-fòr og knuser det før bruk, eller spiser hønene det som det er?

Skjønner ikke hvorfor ikke produsentene kan finmale det mer... Skal innrømme at jeg ikke har spurt FK, men siden jeg hovedsakelig kjøper fòr fra Norgesfor, har jeg ikke tatt meg bryet.

Men lurer likevel på om andre har tanker om dette og om det er vanlig at høner spiser så store biter... i_dont_know_smile.gif

Jeg ser at noen av hønene mine kan ha i seg ganske store biter av andre ting, f.eks. brød, men de fleste spiser først når det de får servert er ganske smått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Da er det nok en vanesak. Mine er jo vant til veldig finmalt fòr, men hadde de ikke fått noe annet enn f.eks. Tuppen, hadde de sikkert vennet seg til også.

Jeg vet med meg selv at jeg har litt angst for alt som gjelder mat og hals og svelg, både når det gjelder mennesker og dyr (livredd for at noe skal sette seg fast i halsen) og det er nok den angsten som sniker seg frem når jeg ser de digre pelletsene og de små hønene med de smale halsene som skal ha i seg dette.. i_dont_know_smile.gif

Og derfor fortsetter jeg nok med det finmalte foret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...