Jump to content

Frøken Dolly tok av

mettemor
 Share

Recommended Posts

Vår vakre unge Moskusand, Frøken Dolly, forsvant fra hagen vår en formiddag. Det synes jeg er merkelig. Hun hadde riktignok nettopp lært å fly, og vi tenkte ar det er jo fint, så kan hun fly vekk fra hunder og andre skumle vesener.

Men nå har hun vært borte i tre dager og netter og vi er bekymret, Solo, hannen vår, står tilbake alene & ensom. Han er engstelig og viser tegn på stress, så vi tror at noe/n kan ha skremt Frøken Dolly vekk.

Er det noen der ute i fugleverdenen som har noen gode råd eller noen erfaringer å dele med seg av?

Endene våre er låst inne i innhegning med hus om natten, og der har de også badekar og foringsautomat. Om dagen fikk de gå noen stund i hagen, før men som regel gikk de tilbake til andegården av seg selv ganske raskt, Frøken Dolly elsket nemlig å bade! - Kunne ligge i karet halve dagen.-

Nå er vi triste her i huset, vi har mistet to fugler allerede i år, Pippi falt til en nabohund som kom seg løs, og Oscar døde som andunge av kvelning. Han satte en for stor snegl i halsen...

og jeg blir jo så altfor glad i disse fuglene

og ikke visste jeg at moskusender har pesonlighet!

Sukk ... dukk... Sukk..

post-2669-0-70714700-1344614833_thumb.jp

Huff, det var trist å høre! Hun kan jo ha blitt skremt langt avgårde, og har problemer med å finne hjem, eller blitt tatt av rovdyr. Jeg hadde en ung and som var borte i flere dager, men plutselig en morgen så sto hun utenfor andehuset da jeg kam ned for å åpne om morgenen! Så hun kan jo ennå dukke opp.

Jeg vingeklipper alltid mine unge ender, ettersom jeg har en relativt trafikkert vei like ved her jeg bor. Da flyr de jo ikke vekk, men jeg vet jo at mange er imot vingeklipping....

Etter fjærfelling vokser det ut nye svingfjær, og da er de også blitt så stedbundnet at de ikke flyr avgårde lenger. De kan ta seg en svingom over eiendommen, men lander alltid trygt i hagen igjen.

Jeg håper at din and dukker opp igjen, i god form! :duck:

Nydelig farge på anda på bildet!

Å ja! Moskusender har MASSE personlighet!

• 3 weeks later...

hadde du hatt henne lenge før hun fløy avgårde da, eller var hun stedbunden? kan hun ha sneket seg bort flere ganger uten at du har sett det, og kanskje laget seg rede utenfor gjerde og nå lagt seg for å ruge? (seint for ruging, men den ene vår la seg for en liten uke siden :wink: ) våre har tatt en svipptur for å se om elven er friskere på andre siden, men de kommer kjapt inn igjen. dårlig erfaring med de som blir lenge borte. lett bytte for reven om de lager rede i skogen, desverre. prøvd å lokke på henne med fôrbøtten?

syns vingeklipping er et godt alternativ til flygeglade fugler, det er ikke skadelig så lenge man vet hva man driver med! håper du får henne tilbake, for de er ingenting annet enn personlighet med logrende stjert og masse fjær :cheesy:

• 3 weeks later...

Uff så leit, får håpe hun kommer tilbake. Jeg har visst vært heldig, skjønner jeg. Ingen av mine moskus har noen gang flydd sin vei. De tar seg noen runder over småbruket og kommer tilbake. Når jeg har kjøpt noen nye voksne ender så har de vært i innhegning en dag eller to og så har de gått fritt etter det. Jeg var litt spent når jeg tok med alle endene på hytta i sommer. Ikke noe problem det heller, tror de er såpass glad i menneskene sine (les matfatet) at de holder seg i nærheten. Vi har hytte på en øy så jeg var veldig spent på dette med vannet. Mine gikk fritt etter et par timer og holdt seg i nærheten hele tiden. Hadde med 20 stk.

Vi får håpe at anda di har lagt seg til å ruge, men det er vel ikke særlig sannsynelig dersom du ikke ser henne i det hele tatt. Mine har alltid tatt seg i hvertfall en god pause fra ruginga hver dag hvor de har badet og spist. 20-30 min. De første dagene har de ligget hele tiden, men så har de vært ute å luftet seg daglig.

Jeg ser nå at tråden er gammel, så da vet du vel beskjed. Hvordan har det gått?