Jump to content

Ruge butikk egg, hvem er med?

Lil

Recommended Posts

Inspirert av Ingvilds suksess med å ruge økologiske egg fra matbutikken, hev jeg og guttungen litt lattermildt oppi tre egg fra frittgående høns oppi rugeren idag. I mangel på økologiske. Gubben trur jeg har fått egg på hjernen og han har sannsynligvis rett :lol:

Flere eggehjerner her? Så kan vi dele progresjon og resultat. Store flotte hvite egg ihvertfall, med rosa tall :D ser helt krasj ut oppi rugemaskinen.

• Upvote 1

Dere er gærne :wink: Hadde iallefall satset på egg som er levert direkte fra bonde til butikk hadde jeg vært dere. Jobber som avløser i hønsehus med frittgående høns, og der er det 3-4 haner per 7500 høner. Eggene blir henten en gang i uka, så sjansen er jo også stor for å få egg som er nærmere to uker gamle når dere kjøper i butikk. Mulig det er flere haner i økologisk drift? Uansett ønsker jeg dere lykke til med ruginga!

Så spennende!

Inspirert av Ingvilds suksess med å ruge økologiske egg fra matbutikken, hev jeg og guttungen litt lattermildt oppi tre egg fra frittgående høns oppi rugeren idag. I mangel på økologiske. Gubben trur jeg har fått egg på hjernen og han har sannsynligvis rett :lol:

Flere eggehjerner her? Så kan vi dele progresjon og resultat. Store flotte hvite egg ihvertfall, med rosa tall :D ser helt krasj ut oppi rugemaskinen.

Og jeg jobber som avløser hos en bonde som har økologiske verpehøns. Det er maks 6 haner på de 7500 hønene han har. Egga blir samle hver morgen, og oppbevares på kjøla, henting 2 ganger i uka. Det er vel grenser for hvor mange damer de stakkars hanene rekker over, så jeg vil tro det er få befrukta egg der gitt, men selvsagt vil det være noen.

• 1 year later...