Lil Posted August 11, 2012 Report Share Posted August 11, 2012 Inspirert av Ingvilds suksess med å ruge økologiske egg fra matbutikken, hev jeg og guttungen litt lattermildt oppi tre egg fra frittgående høns oppi rugeren idag. I mangel på økologiske. Gubben trur jeg har fått egg på hjernen og han har sannsynligvis rett Flere eggehjerner her? Så kan vi dele progresjon og resultat. Store flotte hvite egg ihvertfall, med rosa tall ser helt krasj ut oppi rugemaskinen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil Posted August 11, 2012 Author Report Share Posted August 11, 2012 Behandlet dem forresten som jeg ville postegg, tuppen ned først, så aklimatisering til romtemp før jeg la dem i rugeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted August 11, 2012 Report Share Posted August 11, 2012 Artig ekspriment...ventar i spenning på resultat og bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvild Posted August 12, 2012 Report Share Posted August 12, 2012 Morsomt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lille Petunia Posted August 12, 2012 Report Share Posted August 12, 2012 Følger spent med på prosjektet deres, damer.Jeg har trodd at butikkeggene er helt "daue" hehe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil Posted August 12, 2012 Author Report Share Posted August 12, 2012 De burde jo være etter uker på kjøla. Regner med at de gangene der går bra er det veldig ferske egg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norfrid Posted August 12, 2012 Report Share Posted August 12, 2012 Dere er gærne Hadde iallefall satset på egg som er levert direkte fra bonde til butikk hadde jeg vært dere. Jobber som avløser i hønsehus med frittgående høns, og der er det 3-4 haner per 7500 høner. Eggene blir henten en gang i uka, så sjansen er jo også stor for å få egg som er nærmere to uker gamle når dere kjøper i butikk. Mulig det er flere haner i økologisk drift? Uansett ønsker jeg dere lykke til med ruginga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil Posted August 12, 2012 Author Report Share Posted August 12, 2012 Må leve litt spennende vetü! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HønePøneTrøndelag Posted August 12, 2012 Report Share Posted August 12, 2012 Så spennende!Inspirert av Ingvilds suksess med å ruge økologiske egg fra matbutikken, hev jeg og guttungen litt lattermildt oppi tre egg fra frittgående høns oppi rugeren idag. I mangel på økologiske. Gubben trur jeg har fått egg på hjernen og han har sannsynligvis rett Flere eggehjerner her? Så kan vi dele progresjon og resultat. Store flotte hvite egg ihvertfall, med rosa tall ser helt krasj ut oppi rugemaskinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Budeia Posted August 13, 2012 Report Share Posted August 13, 2012 Og jeg jobber som avløser hos en bonde som har økologiske verpehøns. Det er maks 6 haner på de 7500 hønene han har. Egga blir samle hver morgen, og oppbevares på kjøla, henting 2 ganger i uka. Det er vel grenser for hvor mange damer de stakkars hanene rekker over, så jeg vil tro det er få befrukta egg der gitt, men selvsagt vil det være noen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted August 13, 2012 Report Share Posted August 13, 2012 Er det i det hele tatt haner tilstede hos produksjonshøns, (utenom de få hos økologiske)?Jeg bør vel lese litt nøyere ja! Ser jo nå at det er noen få haner hos de frittgående også!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BenWes Posted August 13, 2012 Report Share Posted August 13, 2012 Er det i det hele tatt haner tilstede hos produksjonshøns, (utenom de få hos økologiske)?Jeg bør vel lese litt nøyere ja! Ser jo nå at det er noen få haner hos de frittgående også!! Kan være noen haner hos produksjonshøns, var det før i allefall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil Posted August 13, 2012 Author Report Share Posted August 13, 2012 Da skal man vel ha bra mye flax for å få slike egg med seg hjem. Blir neppe å prøve mange ganger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BenWes Posted August 13, 2012 Report Share Posted August 13, 2012 Ja, sjansen er ikke stor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minibonden.blogg.no Posted August 13, 2012 Report Share Posted August 13, 2012 Morsom ide, men sjansen er vel heller liten.. Selv har jeg ruget ut egg som har ligget i kjøleskap et par dager(bare for og fylle opp maskinen) og det har gått bra det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted August 13, 2012 Report Share Posted August 13, 2012 Venter i spenning eg, har du sjekka at egga er befrukta da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil Posted August 13, 2012 Author Report Share Posted August 13, 2012 Har ikke ordentlig egglyser så det vet vi ikke før om noen dager. Ingvild sine var to av fem igang (stemmer ikke det?) og så vet jeg om en eggærning til som har butikkegg i maskinen men det vet jeg ikke hvordan går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvild Posted August 14, 2012 Report Share Posted August 14, 2012 Jo, stemmer Lil. Jeg kjøpte en sekspakk økologiske, knakk opp et som jeg tror var befruktet. La i resten i maskina, altså fem. På fjerde eller femte dag var det utvikling på to På dag 12 med de nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chickena Posted August 20, 2012 Report Share Posted August 20, 2012 Dette høyrest spennande ut! Er det produksjonshøns som popper ut av egga, tru? Denne tråden må eg følge med på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil Posted August 20, 2012 Author Report Share Posted August 20, 2012 Haha, ingenting på mine. Bombe! men ikke så veldig trist. Hadde nok vært vaskeekte produksjonshøns ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted August 20, 2012 Report Share Posted August 20, 2012 Skal det være en mulighet for befruktede egg må de i det minste komme fra frittgående høns. Tror det er dårlig med sosialt samkvem i de små burene som huser ca 6-7 høns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lil Posted August 20, 2012 Author Report Share Posted August 20, 2012 Mine egg var fra frittgående men ikke økologiske.Bedre lykke neste gang Ingvild, har du liv enda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emu Posted January 8, 2014 Report Share Posted January 8, 2014 Nysgjerrig, ble det no liv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turte Posted January 8, 2014 Report Share Posted January 8, 2014 Jeg la 6 egg, økologiske i rugemaskinen. Ett var liv i, men det ser ut som det har dødd underveis. Det var mye tregere enn de andre av mine egne til å danne blodårer, så det var vel ikke liv laga. Jeg skal prøve på nytt da, etterhvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VerGul Posted January 8, 2014 Report Share Posted January 8, 2014 Min svigerinne har ruget ut kylling fra egg hun kjøpte på Meny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts