Jump to content
Sign in to follow this  
Lil

oversikt over arvemønster mille fleur farger

Recommended Posts

Har googla og sett etter en grei oversikt for dummies over arvemønster (dom/rec) for mille fleur. Tror jeg vet at sort/gull er fullstendig dominant og sitron porselen er rec (?), men hadde vært veldig kjekt med en oversikt :)

Har noen en link til en bra side evnt giddet å lage en kjapp liste for meg?

Har forresten planer om å skaffe den store goboka som TL Brahma linket til

;)

hveit gull sort porselen er domminant, den domminerer hvertfall isabella porselen også.

så med både gull sort porslen x Citron / Isabella og Gull hvit porselen - vert alle kyllinger gull sort porselen i første generasjon. men flere av desse har genger for dei andre fargene. så da bare krysser du til bake med den orginale fargen du hadde

for. eks.

gull sort porseln X Isabella porsselen

I

Gull sort porslen (gener for isabella) X Isabella porsleen ( ren farge)

I

50 % gull sort porselen og 50 % Isabella porselen

Låner denne tråden litt jeg:) For et par uker siden klekte det noen kyllinger av Mille Fleur, og siden jeg var med og plukka egga selv er jeg helt sikker på at foreldra til pipipene mine er gull-sort-porselen. Derfor var overraskelsen stor da det dukka opp en lysegrå liten sak ut av det ene egget! Jeg legger ved et bilde, er dette isabella porselen? Og siden det er en reccesiv farge, er da denne lille tassen renfarga?

post-2740-0-11667200-1349209030_thumb.jp

Det er isabella porselen ja.

For at denne skal komme ut fra ei gruppe med bare gull sort porselen må begge foreldre ha farge genet i seg, dei må vere første gangs krysning med isabella og gjerne andre generasjon og kryssa til bake på isabella, først da vil kyllinger av den fargen komme frem med mindre det er it isabella farget dyr i flokken.

Så hvis jeg klarer å oppdrive en kjæreste i samme farge til denne, så blir alle kyllingene isabella porselen?

Var egentlig litt lunken til Mille Fleur tidligere, men nå som jeg har blitt bedre kjent med rasen så liker jeg dem veldig godt :) De er ikke av de mest prangende og spesielle, men fine små høner og haner med et veldig behagelig vesen. De blir jo tamme selv om man ikke går så veldig inn for oppgaven å temme dem! Vi har forhåpentligvis en liten avlsgruppe i gull svart porselen, men nå kommer jeg nok til å lete etter rugeegg av isabella også tenker jeg :)

du kan gjerne sette dne med ein isabella hane. men litt usikker på om det vert bare isabella kan kansje spalte ut noen gull sort også kansje, men det hvet eg ikkje..

eg håper og ha ei gruppe isabella klare til produksjon til våren. har 3 haner og 2 høner nå..

har ei god stamme med gull sort porslene men mangler avls hane. da siste innkjøpte hane ikkje leverte riktinge farger etter planen..

Hvis du får rugeegg for salg, så kan det hende jeg er interessert til våren:) Har bestemt oss for å ikke klekke ut flere nå i år, uansett om vi blir båndlagt av mt eller ikke etter den ene positive IB-prøven på en av hanene. Jeg har to Mille Fleur unghaner i gull svart porselen som vi ikke har bruk for, men regner med det blir i lengste laget å hente hane i Trøndelag;) Ikke vet jeg om de er korrekte i fargen heller. Men lykke til, håper du finner en hane som du blir fornøyd med :)

Leker med tanken på å få fram isabellla-Mille Fleur ut i fra de jeg har.... Den kyllingen jeg har ser ut til å bli hane, men jeg er ikke sikker før om noen dager. Men hvis han nå er det, så tenkte jeg å få fram noen kyllinger etter han og to gull svart porselen-høner han ikke er i slekt med. Hvis jeg har fårstått det riktig så blir da alle kyllingene etter disse gull-sort-porselen. Hvis disse søsken-pares vil 25% av kyllingene bli isabella, eller jeg bruker isabellahanen(faren) og får halvparten av hver farge. Det enkleste har kanskje vært å prøvd å skaffe rugeegg av isabella porselen, men det hadde vært gøy og prøvd å avle fram noen ut i fra de jeg her :)

Siden det allerede er en tråd ang farger på Fotbefjæra Dverg/Mille Fleur/Sabelpoot (kjært barn... ;) ), så legger jeg det her. Siden sist jeg skrev i denne tråden har planene om isabella porselen opphørt, da den lille isabellafargede hanen ble skadet av en sint høne og måtte avlives. Etter vinteren satt jeg igjen med et avlspar i gull-svart-porselen som jeg synst er fine i fargen. Hanen er dog for liten i forhold til standard, og høna for stor. Men jeg tenkte at disse to ville utfylle hverandre fint og kunne avle fram gode avkom. Høna begynte å legge egg i midten av mars, jeg la inn noen egg i rugemaskinen og venta at det kom ut ganske mørke grå kyllinger med rødlig hode slik som gull-svart-porselen pleier å være. Det ble klekt en kylling av nevnte rase, men fargen var ikke som forventa! Den er gul-hvit med en svart tynn stripe på hver side av ryggen, og en liten mørkegrå flekk på hodet! Kan dette være sitron svart porselen? Skal prøve å få til et bilde. Såvidt meg bekjent er hanen av "rent gull". Høna kommer også fra foreldre som er av fargen gull svart porselen, men den ene av kyllingene som klekte sammen med henne var den tidligere omtalte isabellaen. Jeg må vel gjerne vente og se hvordan den lille kyllingen blir når den får fjærdrakt, men jeg bare lurer på om noen vet om to gull svart porselen-fargede foreldrefugler kan gi sitron-kyllinger? Og hvis det nå blir en tilsynelatende renfarga sitron dette her, kan den brukes videre i avl på den fargen? Dette er sikkert ikke så lett å svare på, man må vel bare prøve det ut. Det er veldig spennende dette med fargeavl! Jeg ønsker ikke å lage noen fargemiks og "ødelegge" de vakre porselensfargene, men er nysgjerrig på hva som går an å krysse og fremdeles få avkom som er rene&pene i fargen :)

kan du legge inn eit bilde av kyllingen.. ingen gull svart porslen kyllinger skal ha noe grått i seg. og hvertfall ikkje grå kropp. da er det veldig mye isabella i dei..

mine gull svart porselen kylllinger er lyse gule i dunfarge, men lysere hode, og brun nakke krage, brun stripe ned etter ryggen med svarte striper uten for det brune.. vingene er stripete, men gult og svart første tiden men vert mørke brune med svart på etter hvert.

gallery_723_18_942368.jpg

Mye rart som dukker opp her hos meg også, men det er jeg fornøyd med. nå har jeg fått fire kyllinger som ser ut som de på dette bildet som er lånt.

http://3.bp.blogspot.com/-zfzMXl4WEvU/TWBAOJQwpFI/AAAAAAAAAeM/IPrXZ7aNPXk/s1600/sabelpoot82.jpg

I min flokk går det tre porselensfarger, Isabella, sitron og gull sort. 

Så hvis jeg klarer å oppdrive en kjæreste i samme farge til denne, så blir alle kyllingene isabella porselen?

Var egentlig litt lunken til Mille Fleur tidligere, men nå som jeg har blitt bedre kjent med rasen så liker jeg dem veldig godt :) De er ikke av de mest prangende og spesielle, men fine små høner og haner med et veldig behagelig vesen. De blir jo tamme selv om man ikke går så veldig inn for oppgaven å temme dem! Vi har forhåpentligvis en liten avlsgruppe i gull svart porselen, men nå kommer jeg nok til å lete etter rugeegg av isabella også tenker jeg :)

Hei kan hende at det blir en hane til åvers av mine 4 Isabella poselen kyllinger, kan prøv å huske på æ :-)

Takk for det, men det er 2,5 år siden jeg skrev dette, og nå har jeg en voksen hane og tre høner i denne fargen som er i avl :) Kanskje vi kan bytte egg etterhvert hvis du trenger nye gener ?