Gå til innhold

Det skjærer meg i hjarte!!


Anbefalte innlegg

I ei periode med utbrudd av ILT,IB og Mykoplasma føler eg at det er på sin plass å lage ein tråd om kva vi i miljøet kan gjere for å demme opp for dette.

Eg har registrert at enkelte som faktisk (uvitande) har kjøpt fugl frå smitta besetningar,selger levande dyr utan tanke på kva dette påfører andre, sjølv etter at dei har fått melding om korleis det ligg an frå selgar. Dette opprører meg og eg vert rett og slett lyn forbanna.. kva i alle dager er det som rører seg med ein slik oppførsel!?!

Om ein har gjort det utan å vite er så si sak..då kan ein ikkje lastast meinar eg.

Men når ein veit og har fått melding så må ein sette ein stoppar på salg av både egg og levane fugl på eige initiativ inntil at ein har forvissa seg om at ting er OK i eigen flokk. Eg beundrar alle som er så opne å legg ut korleis det står til... eg har ikkje merka noko hos mine, men det er ikkje einsbetydande med at eg har gått fri. Eg er på gang men som dei fleste andre er eg redd for kva eit prøvesvar vil gi... trur nok at eg kjem til å kontakte Mattilsynet sjølv for å vere på den sikre sida.Om ikkje er det slutt på oppdrett og salg av egg og fugl frå meg... er i tenkeboksen.

Eg føler ein debatt kring temaet er på sin plass. Personleg vil eg vil stoppe salg av levande fugl, eg vil heller ikkje kjøpe levande fugl. Eg har ikkje vore flink til å vaske egg i Virkon-S, dette er ein ting eg no sett inn som tiltak hos meg sjølv både når eg hentar egg og før eg sender egg i posten. All emballasje vil verte brent umiddelbart. Kvar smitta kjem frå er vel vanskeleg å spå, men eg tippar at ulovlig import er ein del av det store bildet.

Eg ønsker alle som ufrivillig har kome i denne situasjonen lykke til og kryssar fingarane for at det går bra!!!

  • Upvote 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Uff.. i de to siste ukene har jeg gått å tenkt på de skumle sykdommene som våre kjære hønevenner kan få.

Jeg har vært klar over at det er sykdommer som er svært alvorlige innenfor hønsehobby, men har liksom ikke tenkt noe mere på det.

Men etter det jeg har lest om dem stakkarne som har fått påvist disse sykdommene føler jeg meg ikke trygg. Syns det er utrolig grøssent å tenke på at det kan skje når som helst med hvem som helst... OFF.. Jeg har lest litt rundt om di forskjellige sykdommene, men det jeg lurer på er de symptomene..

Jeg har kanskje blitt litt for "hysterisk" i det siste, siden jeg skvetter hver gang jeg hører ett nys. Men er jeg hysterisk eller er dette noe jeg bør få funnet ut av?

Når jeg sier nyser så er det sånn innemellom..

Å etter dette jeg har lest mye av nå så frister det lite å kjøpe nye voksene fugler inn i flokken.. For selv om dem du kjøper av sier at dem har friske, så skal man egentlig ikke være så sikker på det...Det er jo utrolig trist at det skal være sånn at man ikke skal kunne stole på det en selger/oppdretter sier.. For en nybegynner vil jo som regel ikke vite hva man skal være obs på å ikke.. Sånn som meg selv feks viste ikke hvor mye man kan utsette flokken sin for av å kjøpe inn fugler fra andre..

Det blir nok kjøpt en rugemaskin her snart tenker jeg..

Men så har man jo mange av dem som ikke er klar over at flokken sin har noe sykdom/smitte.. Så man kan jo uten å vite det starte en full smittehandel som går videre og vidre.. Skummelt dette her... *grøss*

Er det noen regler for oppdrettere som sier at det skal testes noen ganger..eller noe i den duren?

Koster det mye for å ta slike prøver hos dyrlege feks?

Off..mine tanker går hvertfall til dem som har blitt ofre for disse styggdommene..!! Trist.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heilt med deg NTF.. dette er berre forferdelig grusomt og for alle oss som evnar empati og ikkje er egoistiske veit kva dette handlar om.. eg må berre seie at eg har hatt mine søvnlause netter. Eg er ikkje full i gryn men gjer så godt eg kan for å sikre hønsa og dyra eg har tatt i mi varetekt det beste..men kva hjelper det når andre ikkje har kunnskap nok (klandrar dei ikke) eller overser symptom som er vesentlige i eit oppdrett? Eg meinar at ein må vere konkrete slik dei er i andre oppdrett feks med hund eller krøtter, oppdrettslister med attestar slik ein kan sikre optimal dyrevelferd...kjenner at eg bevegar meg på ein knivsegg no og eg håpar at eg vert oppfatta rett. Eg er ikkje ute etter ein syndebukk, snarare eit system der vi kan vere sikre eller trygge på at fuglane våre har ei god helse og er av reine raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jeg også veldig engasjert i.

Kanskje ekstra mye siden jeg faktisk har solgt rugeegg til noen som kanskje har fått ILT i sin flokk. Da vet jeg ikke hva jeg gjør.. :( Har jo selvfølgelig ikke gjort dette hvis jeg hadde vist eller sett at jeg har syke fugler!!! Om noen faktisk gjør det er rett og slett forkastelig! Jeg var ganske snar om ta kontakt med MT og det har jeg forstått at det er flere som har gjort nå i det siste. Og det syntes jeg er flott!

Tiden er nok inne for en diskusjon og en synliggjøring om dette nå, og hvordan vi som driver med denne flotte hobbyen kan bidra til mindre sykdommer i flokker rundt om i landet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, må begynne med å si det at: om du selv ikke ser noen tegn til sykdom, men har fått beskjed om at det KAN være smitte med de kyllinger/ høns du har kjøpt av noen, ja, da bør man jo ikke selge vidre! Da ødelegger man jo bevisst for andre....

Jeg har som sagt fått ilt og ib. Ikke vet jeg hvor, men har jo mine tanker om hvor det kan komme fra. For jeg har jo tross alt bare holdt på i ett år :/ Kjøpte først 2 en-uke gamle kyllinger. Litt senere 6 daggamle kyllinger. Så etter ett halvt år, ja da falt jeg for fristelsen å kjøpte 3 voksne høner. Angret ganske fort på det. Kom hjem, så at den ene manglet masse fjær på halsen. Etter noen dager, oppdaget jeg både makk i avføring og lus på de nye hønene! Og disse kjøpte jeg fra en erfaren fuglemann. Hadde hatt fugler i mange år. Mmmm, joda, også klarte han virkelig ikke å oppdage at det var lus og makk som plaget disse hønene. Når uerfarne meg oppdaget det ganske kjapt?!

Men med god pleie og omsorg ble de så fine igjen :) Og litt senere kjøpte jeg ett kjæreste-hønse-par av en anne veldig erfaren fuglemann. Så det er vel en av de jeg lurer på om smitten kommer fra. Men gjort er gjort. Men det at noen har holdt på med fugler i mange år, det skal ikke alltid bety at fuglene er av super kvalitet fordi. Når den ene ikke oppdaget lus og makk... ( Sier ikke at alle er uoppmerksomme.) Men man tror gjerne at de med lang erfaring selger fugler deretter. Men, men... Håper ingen blir sinte nå :unsure:

Jeg synes det er viktig å være åpen om dette. Ingen grunn til å skjemmes, for det er faktisk ikke min feil... Men det har jo blitt min feil om jeg hadde valgt å selge kyllinger/ høns etter denne perioden med pjuskete høns, uten å ha undersøkt nermere om hva det kunne være som feilet dem. For det er mange som tar for lett på slike symptomer. Som Bruce David sa til meg: høns blir ikke bare forkjølet, det ligger som oftest noe mere bak.... Er jo tilfeller hvor sykdom ikke viser symptomer i hele tatt, så selger trenger jo ikke å vite noe han heller.. Men jeg tenker nå det at om man kjenner sine høns og ser til de hver dag (flere gang), så merker man jo om det er noe?! Jeg merket hvertfall fort at ting ikke var som de skulle. Og jeg er jo nysgjerrig av natur, så jeg ville jo gjerne finne ut om det var noe. Bedre å være på den sikre siden... Og jammen meg var det jo noe. Har lyst å gni arket med prøvesvarene i ansiktet på veterinæren som ikke gidda å ta seg tid til meg og mine høner! For jeg kjenner de, og kjente på meg at de ikke var helt friske. Men meg og mine "små høner" var ikke verdt nok. Tenker at, har jeg hatt en hest, så hadde han sikkert kommet.... Men mattilsynet var snille og tok meg på alvor. Mannen som tok prøvene mente det ikke så ut som det var så galt, så det trenger ikke være de værste symptomer, men allikevell være en alvorlig sykdom.

Når jeg begynner på igjen, blir jeg nok bare å holde på for meg selv. Prøve å begrense meg litt, holde meg til rugeegg. Er jo lett og bli overivrig med denne hobbyen :D Håper jeg ikke tråkket på noen tær. Godt å få luftet hjernen og hjertet litt! Klem til alle fra meg :dans:

  • Upvote 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler dette er eit emne med masse tabu og eg må berre få seie det høgt. Eg beundrar Therese for at ho er så tøff og var den første til å publisere og vere open om dette, først (til meg så) på FB og så her.. stor respekt og sidan stor respekt til alle andre som har gått samme veg. vi treng slike.

Kriola kven veit om ILT er frå deg? Eg skjønar godt at du har ein stor klump i magen, hadde hatt det samme.. dette er kjærna i det heile..vi er mange som selger egg og levande dyr..kven kan vite-spå? Tusen takk for delte historier dette sett ein del i sving hos mange vil eg tru.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi vet jo ikke hvor denne smitten kommer ifra da.. :/ Men det mener jeg er viktig å finne ut av. Og det mener MT også og tar dette på alvor. Og kommer nok til å ta mange blodprøver fremover hos mange hønsefolk. Til uka får jeg svar og vi se hva mine høner er bærere av. Om de er syke ja da må jeg oppgi hvem jeg har solgt egg til også må de teste sine høns igjen. Godt hverdagen starter til uka for da får jeg mye annet å tenke på. Men jeg har også vært så "naiv" og tatt til meg voksne høns. Ville jo bare redde dem fra ikke så koselige bo og eier forhold, og gi dem et godt liv.. Og akkurat som Therese jeg har gjort det 2 ganger! Nå ser jeg jo at det bare var dumt. Men jeg har nå gjort det og får stå for det.

Men Therese; Ville de (MT) vite hvem du hadde kjøpt kyllinger og høns av også? Kommer de til å teste de besetningene? Kommer vi noen gang til å få vite hvor dette kommer fra?

Nei, jeg må si at om jeg får påvist noenting som helst i min flokk som gjør at jeg må starte på nytt... Så vet jeg faktisk ikke om jeg vil, orker eller tørr. :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet ned navn og nr til alle jeg har KJØPT egg og levende dyr fra, og alle jeg har SOLGT egg og levende dyr til. Også de jeg bruker og besøke som har høns, og som kommer til mine høns. Så alle er på listen :) om MT blir å ta prøver hos alle på lista, vet jeg ikke. Men de kan krysse av deg da :) og en til på lista har bedt de om å komme å ta prøver. Så vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde ILT for 8 år siden ble alle mine kontaktbesetninger testet. Jeg ble selv testet fordi jeg sto oppført på en kontaktbesetningsliste. Jeg hadde ikke syke dyr i den forstand at de hadde utbrudd, men det ble påvist antistoffer på 5-6 stk av mine 38 dyr. Jeg måtte slakte alt, pluss kalkunene. Jeg vet også hvor jeg fikk smitten fra. Takk og lov var det ingen av mine kontaktbesetninger som fikk påvist sykdom, det var en stor lettelse for meg!

Kriola, jeg håper da virkelig ikke at du gir deg med høns hvis det skulle vise seg at du har sykdom! Jeg startet opp ca et år etter at jeg hadde fått klarsignal fra MT. Men man lærer jo av sine feil, og jeg har i ettertid vært veldig forsiktig med anskaffelse av nytt blod i besetningen. Rugeegg, som desinfiseres, er jo det sikreste, og at man ikke kjøper levende dyr hos "gud og hvermann". Selv var jeg ganske så ukritisk før sykdommen slo til.

Og så bør man holde seg langt unna de som har hentet dyr og egg i Sverige og Danmark, hvis de ikke har holdt seg til lovverket. I Sverige spesielt florerer ILT, og det har det gjort lenge! I Danmark er det også Salmonella, noe som vil være en katastofe å få inn i flokken sin.

Selv visste jeg svært lite om disse tingene før jeg ble rammet av ILT, men du verden hvor mye kunnskaper man plutselig tilegner seg når man kommer midt oppi elendigheten!!

Det er trist at det er så mye sykdom som rammer fjærfeet vårt, men jeg tror at hvis vi alle utviser stor forsiktighet når det gjelder kjøp og salg, så kommer vi iallefall et skritt i riktig retning.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er så enig i alt som er skrevet her, men ein treng ikkje slutte med denne fine hobbyen. Andemor er eit flott eksempel og det ein trivst med skal ein vel holde på med !?! Uansett kva eg velger... kjem eg til å fortsette med høns..dei gir meg masse glede det har holt meg opp i ei tung periode. Ei slik bevisst gjæring som dette er uhyre viktig, å vere open å skrive kva ein tenkjer og har opplevd bidreg til å få augene opp hos andre.

Det er ein ting eg ikkje har fått klarheit i. Korleis ligg det an med ender og gjess, er desse rasene også utsatt for desse sjukdomane..har søkt på nett utan å finne eit fornuftig svar. Sett stor pris på om nokon som veit kan skrive litt om dette :)

Eg har også tenkt litt på dette med å selge levande dyr no, eg oppfordrar alle sjølv om ein gjerne skulle blitt kvitt diverse om å sletta salgannonser ei periode. Mulig moderator kan gjerre eit grep her på sida? arrester meg gjerne

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke lyst til å slutte med høns.. Som de fleste sier her på forumet så gir det meg masse glede.

Det er bare det at jeg er så fryktelig glad i alle tuppene mine. De er liksom barna (og barnebarna) mine.. Bruker ganske/veldig mye tid i hønsehuset i løpet av en uke og koser og klapper og prater med flokken. Så fort jeg kommer ut på trappa kommer de løpende til meg, og følger etter meg hvor en jeg går.

De svarer når jeg snakker til dem og kommer med en gang jeg roper på dem. De er nesten lydigere en bikkja mi.

Det er ikke det at jeg ikke vil fortsette med denne hobbyen, men jeg vet ikke om jeg orker eller tørr å gå igjennom dette en gang til! For det kan jo skje.. Ja jeg er litt negativ om dagen selv om jeg håper på det det beste, men frykter det værste!

Tror du ikke at dette med salg av levende dyr vil regulere seg selv Prisilla? At nå som endel har fått øynene opp for hvor fort og lett sykdom kan spre seg, og alle historiene og åpenheten. Tror dere ikke at flere nå er skeptiske til å handle med levende dyr? Jeg håper hvert fall det. Jeg håper også at vi får flere og flere som følger etter i Thereses fotspor og er ærlige og åpne. Det kommer ikke til å skje noe større forandring om vi ikke fortsetter med denne gode kommunikasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dyrehold ender tilslutt med sorg...uansett om det gjelder fugler eller andre dyr . Vi bryr oss alle om dyra våre men må samtidig være klar over risikoen ved dyreholdet . Jeg vi hvertfall starte opp med høns igjen hvis det blir nedslakting da de gir meg så utrolig mye tilbake og et tomt fjøs kan jeg ikke tenke meg :smiley:.

salg av levende fugler vil ikke endre seg stort ( har vært igjennom dette før ) og snart handler mange som før når dette en gang er over for denne gang.. Vi lar oss friste og hukommelsen er ikke alltid av den beste :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror pippa har helt rett!! Etter en tid går handelen stort sett som før, det var iallefall det som skjedde etter utbruddet for 8 år siden. Men, jeg håper og tror, at de som har blitt hardest rammet, og som, i likhet med meg, måtte slakte ned hele besetningen, vil tenke seg om, og være mere obs på hvor man kjøper sine dyr, og egg! Jeg har iallefall tatt skrekken, en slik opplevelse vil jeg overhodet ikke ha igjen.

Nå har jeg kun en knøttliten besetning, og driver verken med salg eller kjøp. Men det har å gjøre med min sykdom. Hadde det ikke vært for at jeg var nødt til å redusere besetningen da sykdommen tok en alvorlig vending for 3,5 år siden, så hadde nok også jeg vært mere aktiv på hønsefronten, og kanskje også latt meg friste...!

Men vi får prøve å minne hverandre på hva som blir følgene av ukritisk handel, for ingen vil jo oppleve dette igjen. Og så tror jeg det er veldig viktig å opplyse "nykommerne" i fjærfekretsene om hva som kan hende hvis man ikke tenker seg om både to og tre ganger før man handler på impuls. Jeg kjøpte selv dyr i øst og vest da jeg var fersk hønseeier. Man får jo lyst på alt mulig, det kryr av spennende raser, og man mister fort hodet!! Hadde noen fortalt meg om farene ved dette dengangen, så ville nok mye vært anderledes! Men jeg måtte gjøre mine egne forferdelige erfaringer.

Så la oss ikke glemme sykdommer og de tragiske følgene det får! Jeg tror vi kan oppnå veldig mye hvis vi bare blir mere bevisst og mindre impulsiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig trist og lese det her, og jeg synes synd på dere som har blitt rammet... Men jeg lurere på en ting: Hvem skal man kontakte om man vil ta blodprøver, og hvor mye koster det? Jeg kan selv innrømme at jeg har tatt inn litt høner fra "over alt" for at de skal slippe Øksa.. men nå ble jeg litt nervøs når jeg leste det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tror du ikke at dette med salg av levende dyr vil regulere seg selv Prisilla? At nå som endel har fått øynene opp for hvor fort og lett sykdom kan spre seg, og alle historiene og åpenheten. Tror dere ikke at flere nå er skeptiske til å handle med levende dyr? Jeg håper hvert fall det. Jeg håper også at vi får flere og flere som følger etter i Thereses fotspor og er ærlige og åpne. Det kommer ikke til å skje noe større forandring om vi ikke fortsetter med denne gode kommunikasjonen".

Eg håpar inderlig det Kriola, åpenheit og dialog i denne situasjonene er veldig viktig. Og som det vert sagt her er det uhyre viktig å minne kvarandre på kva vi kan utsette både oss sjølve og andre for med å vere ukritisk og handle levande fugl i aust og vest,

Eg må berre få takke dåkke som har vore open om dette slik at ein kan begrense sjukdomsutbruddet, stor respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt her og der om disse sykdommen, og mitt inntrykk er at det er en stilltiende aksept av at de fleste som har en del hobbyhøns trolig har IB-smitte. Så lenge man ikke blir sjekka ut av Mattilsynet, og ikke har noen sykdomsutbrudd, så venter man til stormen har lagt seg. Skal man klare å bekjempe IB så er jo dette veldig synd, og gjør det umulig å bli kvitt smitten. Men er det kanskje på tide å innse at IB er kommet for å bli? Jeg vet ikke jeg altså, jeg er ganske så fersk i gamet og har ingen erfaring med disse sykdommene. Jeg har gått og bekymra meg veldig for smitte i det siste, og tenkt som så at har vi IB, så blir planene om oppdrett lagt på is og vi koser oss med de hønsa vi har. Vi slipper uansett å slakte ned siden det ikke finnes kommersielt fjærfehold i nærheten, så i så fall måtte vi ha stoppe alt salg og venta og tatt nye prøver senere. Stoppa alt kjøp og salg av fugler har vi jo uansett nå da inntil videre. Men skal vi ta sjansen på å evt selge kyllinger hvis hønsa holder seg tilsynelatende friske helt til våren? Nei, jeg vet jammen ikke, måtte bare lufte litt tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg spurven! Her i norge er det jo nå mange som tester hønsene sine for sykdommer, noe som er supert! Men er å leser inne på danske og svenske sider også. Merker jeg blir irritert! Jeg har sikkert blitt litt paranoid etter jeg fikk sykdommene, men jeg synes det er bedre å ta en prøve for mye enn for lite?! De skriver at hønene er forkjølte, nyser og øynene rinner! Så får de tips om hvitløk osv. Og etter en stund er hønsene tilsynelatende frisk! Joda, mulig det, men de kan også ha sykdommer... Som ikke blir sjekka! Jeg har fortalt litt her og der om symptomene her, på mine høner, og anbefaler andre også å teste. Men de velger å prøve naturmetodene først, for å se om de blir bedre.

Om jeg bare har gitt mine høns hvitløk, te og vitaminer osv nå mens de var syke, så har jeg jo også følt de har blitt bedre til nå! For de viser ikke like mye symptomer nå. Så det er jo lett for folk å tro at hønene bare er forkjølte, for så å bli bra igjen. Men så går de kanskje rundt med sykdommene i kroppen uten at noen skjønner det...

Min terskel for å teste hønene i framtiden skal være liten. Glad jeg gjorde det såpass kjapt nå. For jeg skulle selge to silkehøner, men ville vente i tilfelle det skulle være noe mer enn forkjølelse. Har jeg ikke ventet, ja, da har vennen min også fått sykdommene.... Så noen er kanskje litt naive i forhold til sykdommene. Tror de ikke har det, eller velger å "overse" symptomene. Men er heldigvis mange som sjekker fuglene sine også :D Ja, ja, klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg kontaktet mattilsynet, var at ingen veterinærer her gadd og ta seg tid til meg og hønene. Derfor jeg ringte MT... Det er jo bare å ringe å si det som det er. Mye sykdom rundt omkring, og du vil helst være sikker på at dine er sykdomsfri, så du ikke sprer smitte ved salg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest igjennom alle innlegg i den nye tråden og jeg kan ikke gjøre annet enn å henge meg på. Og jeg synes det er utrolig samvittighetsløst å selge fugler som man VET er syke! Er det virkelig mange som gjør det..? Mulig jeg er litt naiv og tror for godt om folk....

Jeg tenker mye på hvor jeg kan ha fått smitten fra og kan ikke henge meg på det som mange av dere skriver - at dere har kjøpt dyr her og der i årevis. Derfor har jeg fortsatt et håp...men ingenting er sikkert..jeg har jo tross alt hatt symptomer på to høner.

Jeg selger ikke kyllinger og rugeegg, men har gitt bort to haner i år. I påsken kjøpte jeg seks kyllinger på et sted i Vestfold + 10 rugeegg (som resulterte i to kyllinger) på et sted i Østfold, og en kylling fra samme sted. I tillegg overtok jeg en ung kalkun fra noen som hadde kjøpt den fra et sted hvor den ikke hadde det så bra. Det stedet har jeg selv vært og besøkt èn gang (en god stund før jeg fikk kalkunen) og jeg ble ikke akkurat imponert over forholdene. Det ville ikke forundret meg om han har hatt eller har syke dyr. Men dette var ikke i mine tanker da jeg overtok kalkunen. Han har forresten drevet med høner omtrent hele sitt liv, men det har nok liten betydning med tanke på sykdommer. Jeg skal selvfølgelig ikke dømme hverken han eller andre før jeg vet mer, men det er lov å ha sine tanker... Jeg antar at Mattilsynet vil vite hvor jeg har kjøpt dyr fra også og det blir ingen lang liste.. Allikevel tar det nok tid før de får testet "leverandørene". Får håpe jeg får vite om det hvis det viser seg at noen av dem skulle ha noen av sykdommene. Da vet jeg i hvert fall hvor jeg IKKE skal kjøpe dyr fra neste gang.

Tar jeg helt feil hvis jeg sier at det er mulig for hønene å bli friske av IB? Jeg har snakket med flere veterinærer og jeg mener at en av dem sa et eller annet om det. Men sikker er jeg ikke.

Når jeg leser det som står om IB på Veterinærinstituttet sine websider, kan det nesten høres ut som sykdommen ikke er så alvorlig: "Dødeligheten kan være forøkt blant unge kyllinger, mens ukompliserte infeksjoner hos unghøner og voksne høner gir liten eller ingen dødelighet." Men det betyr jo ikke at de blir friske...

Og som Spurven skriver: "inntrykk av at det er en stilltiende aksept at de fleste som har en del hobbyhøns trolig har IB-smitte" og at kanskje IB er kommet for å bli? Hm... Det er selvfølgelig ikke bra at denne sykdommen finnes, men jeg tror ikke det er mulig å bli kvitt den helt, uansett. Kanskje til og med høner kan leve helt greit med sykdommen? Mennesker blir friske av forkjølelsesvirus. Hvorfor skulle ikke også hønene kunne kvitte seg med IB-viruset?

Jeg forsto i hvert fall på den ene veterinæren jeg snakket med at de ikke automatisk går til nedslakting av alt om det skulle vise seg at noen har IB-viruset hos meg.

De kommer forresten for å ta prøver på onsdag. Jeg kommer til å ha tusen spørsmål til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uten Internett noen dager og ser jo nå at det er skrevet en del nytt omkring disse sykdommene og at flere har blitt testet. Har nå bl.a. fått med meg at hvis det påvises IB, så gjør ikke Mattilsynet noe, men man får ikke lov til å selge. Det jeg vil finne ut er om det er mulig å bli kvitt sykdommen. Kan ikke skjønne hva det skal behandles med. Det er jo et virus. Det er jo vanligvis noe som må forsvinne av seg selv...

Hvis det påvises IB hos meg, og jeg velger å la alle leve, spørs det om jeg kan få tatt nye prøver om f.eks. et år (for å sjekke om alle har blitt friske)... De kan vel ta prøver, men jeg må kanskje påkoste det selv.

Jeg er så spent på hva prøvene vil vise. Håper og håper og håper på best mulig resultat...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det påvises IB hos meg, og jeg velger å la alle leve, spørs det om jeg kan få tatt nye prøver om f.eks. et år (for å sjekke om alle har blitt friske)... De kan vel ta prøver, men jeg må kanskje påkoste det selv.

Jeg spør kanskje dumt nå, for jeg har enda ikke skjønt hvordan dette virker.. Vil ikke hønene alltid ha disse antistoffene om de har vært utsatt for IB? Slik jeg har skjønt det skiller ikke MT mellom sykdom og antistoffer når det gjelder IB og restriksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren sa i hvert fall ja da jeg spurte om det kunne gjøres på den måten. Da de var her og tok prøver i går. Jeg skulle ha spurt enda mer inngående, men det var så mye å gjøre (alle blodprøvene som skulle tas osv.) at jeg ikke fikk stilt alle spørsmålene jeg hadde i hodet. Det burde vært informasjon å finne om disse sykdommene på nettet... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...